Page 18 - 0216
P. 18

‫מועד פברואר ‪2016‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                          ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-19‬‬

                          ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫כסף הוא אמצעי תשלום המאפשר לבעליו לרכוש סחורות או שירותים‪ .‬הוא מושתת על יחידות חישוב‪ ,‬הנקבעות‬                     ‫(‪	)1‬‬
   ‫על‪-‬ידי חקיקה או מכוח מסורת‪ ,‬ומשמש למדידת הערך של הסחורות והשירותים‪ .‬להחלפת סחורה כנגד כסף‬
                                                                                                                  ‫(‪	)5‬‬
‫קדם סחר החליפין ‪ -‬החלפת סחורה כנגד סחורה‪ .‬סחר החליפין ִאפשר לאנשים לקבל לידיהם דברים שלא ייצרו‬
  ‫בעצמם‪ ,‬אך לא תמיד היה ביקוש הדדי לסחורות שהיו בידי שני הצדדים‪ ,‬ולכן התעורר הצורך בשיטה שתשמש‬                           ‫	‬
  ‫למדידת ערך הסחורות‪ .‬הפתרון לכך היה קביעתם של חפצים מוסכמים כבסיס למדידה ולהשוואה‪ .‬במקומות‬
    ‫שונים נעשה שימוש בבסיסים שונים‪ :‬על פי רוב היה הכסף הפרימיטיבי מתגלם ביחידות של מוצר או סחורה‬                 ‫(‪	)10‬‬
 ‫שהיה להם שימוש בחיי היומיום‪ ,‬ולכן היו בעלי ערך משל עצמם‪ ,‬כגון שיפודי ברזל אצל היוונים‪ ,‬גרגירי שעורה‬
‫אצל הסקסונים‪ ,‬וראשי בקר אצל הרומאים‪ .‬מכאן שהכסף הפרימיטיבי היה יכול לשמש הן לייעודו המקורי והן‬                   ‫(‪	)15‬‬
                                                                                                  ‫כאמצעי תשלום‪.‬‬          ‫	‬
                                                                                                                     ‫	‬
   ‫מאות חפצים ועצמים שימשו ככסף פרימיטיבי‪ ,‬אך בסיסי ההשוואה הנפוצים ביותר היו מתכות ‪ -‬הן מתכות‬
  ‫זולות כגון ברזל ונחושת והן מתכות יקרות כגון כסף וזהב‪ .‬העדפת המתכות נבעה מכך שיש להן תכונות רבות‬                ‫(‪	)20‬‬
 ‫הנדרשות מכסף‪ :‬קלּות בזיהוי סוג המתכת בידי הציבור‪ ,‬יציבות בערכן לאורך זמן‪ ,‬קביעות יחסית בהיצע שלהן‪,‬‬
   ‫אפשרות טכנית נוחה לחלק אותן ליחידות קטנות‪ ,‬אפשרות של צבירה לאורך זמן בלא סכנה של קלקול‪ ,‬וערך‬                          ‫	‬
‫גבוה של כמויות חומר קטנות יחסית‪ .‬יתרונות אלה אפשרו למתכות למלא את שלושת התפקידים העיקריים של‬
                                                                                                                     ‫	‬
                                                                 ‫הכסף‪ :‬לשמש אמצעי למדידה‪ ,‬לחליפין ולחיסכון‪.‬‬      ‫(‪	)25‬‬

        ‫המעבר מכסף פרימיטיבי לכסף מודרני בצורת מטבעות היה בדרך כלל מעבר חד‪ .‬באנגליה‪ ,‬למשל‪ ,‬בסיס‬
    ‫ההשוואה המוסכם‪ ,‬שהיה גרגירי שעורה‪ ,‬שוּנה ישירות למטבעות כסף‪ .‬אולם במקרים מסוימים היה המעבר‬

      ‫הדרגתי‪ .‬סכיני ה״קאש״ בסין‪ ,‬ששימשו ככלי עבודה וככלי נשק וכן כבסיס ההשוואה המוסכם‪ ,‬הם דוגמה‬
‫בולטת לכך‪ .‬בשל גודלם ומשקלם הרב של הסכינים‪ ,‬יצקו מנחושת דגמים מוקטנים שלהם‪ ,‬והללו שימשו ככסף‪.‬‬
  ‫דגמים אלה היו המטבע הנפוץ בסין מהמאה השביעית ועד לתחילת המאה העשרים‪ .‬במרוצת הזמן חלק הלהב‬

                                                    ‫שבדגמים הלך וקטן‪ ,‬עד שלבסוף הם נהפכו למטבעות עגולים‪.‬‬

     ‫במהלך התפתחותו עבר הכסף גלגול נוסף שנועד לחסוך במתכת ולהקל על טלטולו‪ :‬החלו לייצרו מחומר זול‬
   ‫יותר ‪ -‬נייר‪ .‬נייר‪ ,‬בדומה לדגמי ה״קאש״ בסין‪ ,‬הוא חסר ערך משמעותי‪ ,‬אך נקבע לו ערך מסוים שאותו הוא‬
   ‫מייצג‪ .‬כסף הנייר היה לעיקר המזומנים בחברה המודרנית‪ ,‬אך הופעתו יצרה את אחת הבעיות העיקריות של‬
    ‫הכלכלה המודרנית‪ :‬האפשרות לייצר כסף זה בכמויות בלתי מוגבלות גרמה להצפת המשק בכסף‪ ,‬בלא עלייה‬

                                                              ‫תואמת בכמות הסחורות שאפשר לרכוש באמצעותו‪.‬‬

                          ‫השאלות‬

                                                ‫‪ 	.19‬המלה “לכך״ (שורה ‪ )5‬מתייחסת ‪-‬‬

                                               ‫(‪ )1‬לבעיה של חוסר ביקוש הדדי לסחורות‬
                                     ‫(‪ )2‬למצב שבו הכסף אינו מושתת על יחידות חישוב‬
                           ‫(‪ )3‬לשימוש בבסיסי השוואה שונים במקומות ובזמנים שונים‬
                  ‫(‪ )4‬לכך שאנשים לא יכלו לייצר בעצמם את כל המוצרים שנזקקו לה 	ם‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23