Page 17 - 0216
P. 17

‫מועד פברואר ‪2016‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

‫אלפי שנים ליקט האדם וצד את מזונותיו בטבע‪ .‬לפני כעשרת אלפים שנה החל האדם לגדל גידולים חקלאיים‪,‬‬             ‫‪.	16‬‬
    ‫ובראשם החיטה‪ ,‬שיכלה להישמר לאורך זמן‪ ,‬ואפשרה לו לעבוד פחות ובתוך כך גם לזכות בביטחון תזונתי‪.‬‬

‫תולדה טבעית של ביטחון זה הייתה גידול דרמטי של האוכלוסייה‪ ,‬שבעקבותיו נאלצו בני האדם לעסוק בגידול‬
                                               ‫אינטנסיבי של חיטה ולעבוד קשה יותר מכפי שעבדו לפני גילויה‪.‬‬

‫באיזה מהתהליכים הבאים התפתחות הבעיה היא הדומה ביותר להתפתחות בעיית החיטה המתוארת בפסקה?‬                         ‫	‬

  ‫(‪ )1‬המצאת הטלפון הסלולרי‪ ,‬המאפשר יצירת קשר עם אנשים גם מחוץ לבתיהם‪ ,‬תרמה לתחושת חופש‪ ,‬אך‬
   ‫משעה שהפך נפוץ‪ ,‬אנו חשים נרדפים בשל הציפייה לזמינות מתמדת‪ ,‬למשל מצד מקומות העבודה שלנו‬
‫(‪ )2‬המצאת מכונת הכביסה אפשרה למשתמשים בה לצמצם מאוד את הזמן המושקע בעבודות הבית‪ ,‬אך הזמן‬

                    ‫שנחסך יוחד במהרה לפעילויות אחרות‪ ,‬וכיום חזרה לכביסה ידנית תהיה לנו לעול כבד‬
‫(‪ )3‬היו שציפו כי המצאת האינטרנט תביא עמה גם הזדמנויות תעסוקה חדשות לעיתונאים‪ ,‬אך למעשה‪ ,‬ריבוי‬

                          ‫המידע הזמין בה רק פגע בפרנסתם של העיתונאים‪ ,‬שכן הם הפכו לפחות נחוצים‬
 ‫(‪ )4‬הרכב הממונע הפרטי מאפשר לבני אדם להגיע במהירות ליעדם‪ ,‬אך הגידול הרב במספר כלי הרכב הנעים‬

                                    ‫בכבישים מאז הומצא הרכב הממונע גרם לעלייה ניכרת בזיהום האווי 	ר‬

‫‪ 26 .	17‬אחוזים מסך כל העולים לישראל בעשור האחרון הם ילדים מתחת לגיל ‪ .18‬שיעורם של ילדים בקרב העולים‬

                                   ‫קטן משיעורם בכלל אוכלוסיית ישראל‪ ,‬ובעשור האחרון הוא אף נתון בירידה‪.‬‬

                          ‫איזו מן הטענות להלן משתמעת מנתונים אלו?‬                                         ‫	‬

                                   ‫(‪ )	1‬שיעור הילדים בישראל בעשור האחרון היה גבוה מ‪ 26-‬אחוזים‬                   ‫	‬
                             ‫(‪ )	2‬העולים שעלו בעשור האחרון הם ‪ 26‬אחוזים מן האוכלוסייה בישראל‬                    ‫	‬
                                                                                                                ‫	‬
                                     ‫(‪ )3‬בעשור האחרון שיעור הילדים באוכלוסיית ישראל הולך וקטן‬                   ‫	‬
                  ‫(‪ )4‬שיעורם של הילדים בקרב העולים קטן משיעור העולים בכלל אוכלוסיית ישרא 	ל‬

  ‫המונח "ג ן" גזור מן המילה היוונית "  גנֵזיס"‪ ,‬שפירושה "ראשית"‪ ,‬ולא בכדי‪ :‬מי שטבע אותו ראה בגנים את‬      ‫‪.	18‬‬
‫השורש או הראשית ולפיכך גם את הגורם לכל התופעות הפיזיולוגיות החשובות בחיי האדם‪ ,‬למן הלידה ועד‬
                                                                                                                  ‫	‬
  ‫המוות‪ .‬ואולם‪ ,‬בעיני חוקרים ממדעי החברה‪ ,‬ראייה זו של בני האדם נוטה לצד התורשתי יתר על המידה‬
                                                                  ‫ומייחסת משקל קטן מדי להשפעת הסביבה‪.‬‬         ‫	‬

                                                           ‫מההסבר על מקורו של המונח "גן" אפשר ללמוד ‪-‬‬

                                 ‫(‪ )1‬שבעיני מי שטבע את המונח "גן" יש לגנים חשיבות עצומה‬
                            ‫(‪ )2‬שכל התופעות הפיזיולוגיות החשובות בחיי האדם מקורן בגנים‬
‫(‪ )3‬שחוקרים ממדעי החברה סבורים שיש לייחס משקל גדול יותר להשפעת הסביבה על האדם‬
               ‫(‪ )4‬שתפיסתו של מי שטבע את המונח "גן" נטתה יתר על המידה לצד התורשתי	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22