Page 16 - 0216
P. 16

‫מועד פברואר ‪2016‬‬                       ‫‪- 15 -‬‬                     ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                                                                            ‫הוראות לשאלות ‪:15-13‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬
                                                                   ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫שלחת לי את ההזמנה בא למסיבה‪ ,‬שכן ביום המסיבה ‪ .‬לכן ששלחת אותה ברגע‬                                          ‫‪	.13‬‬

                                                                         ‫האחרון‪.‬‬

                             ‫(‪ )1‬אילולא ‪ /‬זמן רב מראש‪ ,‬לא הייתי ‪ /‬היו לי התחייבויות אחרות ‪ /‬חבל‬
‫(‪ )2‬אילו ‪ /‬די זמן מראש‪ ,‬ייתכן שהייתי ‪ /‬אמנם היו לי תכניות אחרות‪ ,‬אך הייתי מבטלן ברצון ‪ /‬אל תצטער‬

                              ‫(‪ )3‬אילולא ‪ /‬ברגע האחרון‪ ,‬ייתכן שהייתי ‪ /‬ממילא שהיתי בחו"ל ‪ /‬חבל‬
                                        ‫(‪ )4‬גם אילו ‪ /‬בזמן‪ ,‬לא הייתי ‪ /‬לא הייתי בארץ ‪ /‬אל תצטע 	ר‬

‫כל כתביו של הסופר המהולל יעקבי הייתה להם מטרה ברורה‪ :‬להמריץ‪ ,‬להתסיס ולהמריד את החברה שחי בה‪.‬‬                ‫‪.	14‬‬

‫אינטלקטואלים‪ ,‬עמיתיו‬  ‫ספריו המאוחרים‪ ,‬שהם בעלי אופי מדעי ומפוכח‪,‬‬  ‫ספריו המוקדמים‪,‬‬

                                                                  ‫של יעקבי‪ ,‬שבהם ראה ‪.‬‬

‫(‪ )1‬ואמנם‪ ,‬בדומה ל‪ / -‬שנועדו לשכבות המשכילות והמשפיעות‪ ,‬התאפיינו גם ‪ /‬בתיאורים אוטופיים נפלאים	‬
                                                ‫שלא נועדו ל‪ / -‬את קהל היעד העיקרי של חיבוריו‬

‫(‪ )2‬ואמנם‪ / ,‬שהיו מלאי להט מהפכני‪ ,‬השפיעו על הציבור במידה רבה‪ ,‬אך ‪ /‬נכתבו רק כדי להגן על ה‪ / -‬את	‬

                                                                                     ‫מתנגדיו הגדולים ביותר‬

   ‫(‪ )3‬הנה כי כן‪ / ,‬שלשונם פשוטה ובהירה‪ ,‬לא נכתבו אלא לשם בידור ההמונים‪ ,‬ואילו ‪ /‬הרתיעו אפילו את‬
                                                               ‫ה‪ / -‬את שותפיו החשובים ביותר‬

‫(‪ )4‬אולם שלא כמו ‪ /‬שעלילתם הפשוטה אפשרה לכוון את המסר שלהם להמונים‪ ,‬נועדו ‪ /‬רק ל‪ / -‬בסופו של‬

                                                    ‫דבר את מי שיכולים להביא לידי שינוי של ממש בחברה‬

‫להתנצל בפניה‪ ,‬וזאת לא משום שאני חושבת‬  ‫תמי נפגעה מהדברים שאמרתי לה‪ ,‬אין‬  ‫‪ .	15‬אף על פי ש‬

                                               ‫ש לסלוח לי‪ ,‬אלא משום ש ‪.‬‬                                           ‫	‬

‫(‪ )1‬אינני מבינה מדוע ‪ /‬בכוונתי לעשות כעצתך‪ ,‬אלא ‪ /‬אתה צודק באומרך שעליי לבקש ממנה סליחה גם אם‬
                       ‫אינני חושבת שהיא תיאות ‪ /‬היא תמיד הקפידה להתנצל בפניי לאחר שפגעה בי‬

    ‫(‪ )2‬אינני סבורה כי ‪ /‬לי ספק שמחובתי ‪ /‬אם לא אעשה כן היא לא תסכים ‪ /‬כאשר מישהו נפגע ממני‪ ,‬מן‬

                                                                                        ‫הראוי שאתנצל בפניו‬

 ‫(‪ )3‬כבר קרה בעבר כי ‪ /‬דינה של התקרית הזאת כדין קודמותיה‪ ,‬שכן הפעם אינני מתכוונת ‪ /‬גם אם אתנצל‬
            ‫היא תמאן ‪ /‬מעולם לא הצטערתי על דברים שאמרתי‪ ,‬ובוודאי שאינני נוהגת להתנצל עליהם‬

‫(‪ )4‬אני מבינה מדוע ‪ /‬לי שום כוונה לעשות כעצתך ו‪ / -‬אתה טועה בהשערתך שאם אתנצל היא תיאות ‪ /‬היא‬

                                                                   ‫מעולם לא התנצלה בפניי לאחר שפגעה בי‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21