Page 16 - 0216
P. 16
מועד פברואר 2016 - 15 - חשיבה מילולית -פרק שני
הוראות לשאלות :15-13
בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים ,ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר .עליכם
לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר.
שלחת לי את ההזמנה בא למסיבה ,שכן ביום המסיבה .לכן ששלחת אותה ברגע .13
האחרון.
( )1אילולא /זמן רב מראש ,לא הייתי /היו לי התחייבויות אחרות /חבל
( )2אילו /די זמן מראש ,ייתכן שהייתי /אמנם היו לי תכניות אחרות ,אך הייתי מבטלן ברצון /אל תצטער
( )3אילולא /ברגע האחרון ,ייתכן שהייתי /ממילא שהיתי בחו"ל /חבל
( )4גם אילו /בזמן ,לא הייתי /לא הייתי בארץ /אל תצטע ר
כל כתביו של הסופר המהולל יעקבי הייתה להם מטרה ברורה :להמריץ ,להתסיס ולהמריד את החברה שחי בה. . 14
אינטלקטואלים ,עמיתיו ספריו המאוחרים ,שהם בעלי אופי מדעי ומפוכח, ספריו המוקדמים,
של יעקבי ,שבהם ראה .
( )1ואמנם ,בדומה ל / -שנועדו לשכבות המשכילות והמשפיעות ,התאפיינו גם /בתיאורים אוטופיים נפלאים
שלא נועדו ל / -את קהל היעד העיקרי של חיבוריו
( )2ואמנם / ,שהיו מלאי להט מהפכני ,השפיעו על הציבור במידה רבה ,אך /נכתבו רק כדי להגן על ה / -את
מתנגדיו הגדולים ביותר
( )3הנה כי כן / ,שלשונם פשוטה ובהירה ,לא נכתבו אלא לשם בידור ההמונים ,ואילו /הרתיעו אפילו את
ה / -את שותפיו החשובים ביותר
( )4אולם שלא כמו /שעלילתם הפשוטה אפשרה לכוון את המסר שלהם להמונים ,נועדו /רק ל / -בסופו של
דבר את מי שיכולים להביא לידי שינוי של ממש בחברה
להתנצל בפניה ,וזאת לא משום שאני חושבת תמי נפגעה מהדברים שאמרתי לה ,אין . 15אף על פי ש
ש לסלוח לי ,אלא משום ש .
( )1אינני מבינה מדוע /בכוונתי לעשות כעצתך ,אלא /אתה צודק באומרך שעליי לבקש ממנה סליחה גם אם
אינני חושבת שהיא תיאות /היא תמיד הקפידה להתנצל בפניי לאחר שפגעה בי
( )2אינני סבורה כי /לי ספק שמחובתי /אם לא אעשה כן היא לא תסכים /כאשר מישהו נפגע ממני ,מן
הראוי שאתנצל בפניו
( )3כבר קרה בעבר כי /דינה של התקרית הזאת כדין קודמותיה ,שכן הפעם אינני מתכוונת /גם אם אתנצל
היא תמאן /מעולם לא הצטערתי על דברים שאמרתי ,ובוודאי שאינני נוהגת להתנצל עליהם
( )4אני מבינה מדוע /לי שום כוונה לעשות כעצתך ו / -אתה טועה בהשערתך שאם אתנצל היא תיאות /היא
מעולם לא התנצלה בפניי לאחר שפגעה בי
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

