Page 11 - 0216
P. 11

‫מועד פברואר ‪2016‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן‬

‫איזו מהאפשרויות הבאות תוכל להחליף את המילים "להסביר את התופעה" (שורה ‪ ,)8‬בלי לשנות את משמעות‬                       ‫‪.	19‬‬
                                                                                        ‫המשפט שהן מופיעות בו?‬

 ‫(‪ )1‬להסביר באמצעות עקרון הברירה הטבעית מדוע לא התפתחה תכונת האלטרואיזם בקרב כל בעלי החיים‬
   ‫(‪ )2‬להסביר מדוע נטייתם של פרטים להעמיד את טובתם של פרטים אחרים לפני טובתם שלהם אינה עולה‬
                                                   ‫בקנה אחד עם העיקרון העומד בבסיס תורת האבולוציה‬

‫(‪ )3‬להסביר כיצד ייתכן שבעלי חיים רבים מתנהגים התנהגות אלטרואיסטית אף שלכאורה התנהגות כזו אינה‬
                                                                      ‫מתיישבת עם עקרון הברירה הטבעית‬

      ‫(‪ )4‬להסביר מדוע נטיית הפרט להתנהג התנהגות אלטרואיסטית מפחיתה את סיכוייו היחסיים להעמיד‬
                                                                                                    ‫צאצאים‬

                                               ‫כיצד הסביר דרווין את ההתנהגות האלטרואיסטית של הנמלים?‬               ‫‪.	20‬‬

‫(‪ )1‬מרבית הנמלים בקן אינן מעמידות צאצאים משל עצמן‪ ,‬ולכן הן נוהגות באלטרואיזם כלפי חברותיהן לקן‬
 ‫(‪ )2‬קבוצת נמלים בתוך הקן אשר תנהג באלטרואיזם תזכה ביתרון הישרדותי על פני קבוצה באותו קן שלא‬

                                                                                                   ‫תנהג כך‬
   ‫(‪ )3‬הנמלים מסייעות זו לזו מכיוון ששיתוף הפעולה ביניהן מועיל לכל אחת ואחת מהן יותר משתועיל לה‬

                                                                           ‫תחרות פנימית בין הנמלים בקן‬
‫(‪ )4‬שיתוף הפעולה בין הנמלים בקן מקנה לקן יתרון בתחרות בינו ובין ִקנים אחרים‪ ,‬וכך התנהגות זו הופכת‬

                                                                                         ‫לנפוצה יותר ויותר‬

    ‫“ההתנהגות האלטרואיסטית אינה מכוונת אלא לתרום להפצתו של הגן הזה" (שורות ‪ ,)21-20‬כלומר ‪-‬‬                         ‫‪.	21‬‬

  ‫(‪ )1‬הפצתו באוכלוסייה של הגן האחראי לאלטרואיזם אינה אחת ממטרות ההתנהגות האלטרואיסטית‬
‫(‪ )2‬ההתנהגות האלטרואיסטית אינה יכולה לקדם את הפצתו באוכלוסייה של הגן האחראי לאלטרואיזם‬

  ‫(‪ )3‬תכלית ההתנהגות האלטרואיסטית היא הגדלת תפוצתו באוכלוסייה של הגן האחראי לאלטרואיזם‬
               ‫(‪ )4‬הפצתו באוכלוסייה של הגן האחראי לאלטרואיזם תורמת להתנהגות האלטרואיסטית	‬

‫לכאורה קשה להבין מדוע לטווס זנב מפואר וגדול‪ ,‬שכן ככל שזנבו גדול‪ ,‬כן קשה לו להימלט מטורפים‪ .‬עם זאת‪,‬‬                 ‫‪.	22‬‬
   ‫הזנב המפואר מאותת שהטווס חסון עד כדי כך שהוא יכול להרשות לעצמו עול כזה‪ ,‬ולכן הוא מושך בנות זוג‬
                                                                                                     ‫פוטנציאליות‪.‬‬      ‫	‬

       ‫במה דומה ההסבר הנוגע לזנבו של הטווס להסבר המובא בשורות ‪"( 30-28‬אפשר … למצוא זיווג ולהעמיד‬
                                                                                                        ‫צאצאים")?‬

               ‫(‪ )1‬בשני המקרים בתחילה נראה שפרט מסוים מסתכן‪ ,‬אך עיון מעמיק יותר מגלה שלא כן הדבר‬
‫(‪ )2‬בשני המקרים בנות זוג פוטנציאליות נמשכות לפרט מסוים לא בזכות תכונותיו הפיזיות‪ ,‬אלא בזכות התנהגותו‬

               ‫(‪ )3‬בשני המקרים פרט מסוים מפגין את חוסנו‪ ,‬חוסן שבזכותו סיכוייו לשרוד ולהתרבות גבוהים‬
             ‫(‪ )4‬בשני המקרים פגיעה לכאורה בסיכוייו של פרט מסוים לשרוד ולהתרבות דווקא מגדילה אותם	‬

                                                                             ‫מה היחס בין ארבע הפסקאות בקטע?‬        ‫‪	.23‬‬

 ‫(‪ )1‬הפסקאות הראשונה והשנייה מציגות גישות מסורתיות לפתרון בעיה בתורת האבולוציה‪ ,‬הפסקה השלישית‬
                          ‫מציגה גישה מודרנית לפתרון הבעיה‪ ,‬והפסקה הרביעית מטילה ספק בקיום הבעיה‬

‫(‪ )2‬הפסקה הראשונה מציגה בעיה בתורת האבולוציה‪ ,‬הפסקאות השנייה והשלישית מציעות פתרונות אפשריים‬
                             ‫לבעיה‪ ,‬והפסקה הרביעית מציגה את האפשרות שהבעיה קיימת רק למראית עין‬

 ‫(‪ )3‬שלוש הפסקאות הראשונות מציעות גישות שונות לפתרון בעיה ‪ -‬גישות המבוססות על תורת האבולוציה ‪-‬‬
                  ‫והפסקה הרביעית מציעה לפתור את אותה בעיה בעזרת גישה שאינה מבוססת על תורה זו‬

 ‫(‪ )4‬הפסקה הראשונה מציגה בעייתיות בתורת האבולוציה‪ ,‬הפסקה השנייה מפרטת את ההיסטוריה המחקרית‬
                                         ‫של הבעיה‪ ,‬והפסקאות השלישית והרביעית מציעות דרכים ליישובה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16