Page 11 - 0216
P. 11
מועד פברואר 2016 - 10 - חשיבה מילולית -פרק ראשו ן
איזו מהאפשרויות הבאות תוכל להחליף את המילים "להסביר את התופעה" (שורה ,)8בלי לשנות את משמעות . 19
המשפט שהן מופיעות בו?
( )1להסביר באמצעות עקרון הברירה הטבעית מדוע לא התפתחה תכונת האלטרואיזם בקרב כל בעלי החיים
( )2להסביר מדוע נטייתם של פרטים להעמיד את טובתם של פרטים אחרים לפני טובתם שלהם אינה עולה
בקנה אחד עם העיקרון העומד בבסיס תורת האבולוציה
( )3להסביר כיצד ייתכן שבעלי חיים רבים מתנהגים התנהגות אלטרואיסטית אף שלכאורה התנהגות כזו אינה
מתיישבת עם עקרון הברירה הטבעית
( )4להסביר מדוע נטיית הפרט להתנהג התנהגות אלטרואיסטית מפחיתה את סיכוייו היחסיים להעמיד
צאצאים
כיצד הסביר דרווין את ההתנהגות האלטרואיסטית של הנמלים? . 20
( )1מרבית הנמלים בקן אינן מעמידות צאצאים משל עצמן ,ולכן הן נוהגות באלטרואיזם כלפי חברותיהן לקן
( )2קבוצת נמלים בתוך הקן אשר תנהג באלטרואיזם תזכה ביתרון הישרדותי על פני קבוצה באותו קן שלא
תנהג כך
( )3הנמלים מסייעות זו לזו מכיוון ששיתוף הפעולה ביניהן מועיל לכל אחת ואחת מהן יותר משתועיל לה
תחרות פנימית בין הנמלים בקן
( )4שיתוף הפעולה בין הנמלים בקן מקנה לקן יתרון בתחרות בינו ובין ִקנים אחרים ,וכך התנהגות זו הופכת
לנפוצה יותר ויותר
“ההתנהגות האלטרואיסטית אינה מכוונת אלא לתרום להפצתו של הגן הזה" (שורות ,)21-20כלומר - . 21
( )1הפצתו באוכלוסייה של הגן האחראי לאלטרואיזם אינה אחת ממטרות ההתנהגות האלטרואיסטית
( )2ההתנהגות האלטרואיסטית אינה יכולה לקדם את הפצתו באוכלוסייה של הגן האחראי לאלטרואיזם
( )3תכלית ההתנהגות האלטרואיסטית היא הגדלת תפוצתו באוכלוסייה של הגן האחראי לאלטרואיזם
( )4הפצתו באוכלוסייה של הגן האחראי לאלטרואיזם תורמת להתנהגות האלטרואיסטית
לכאורה קשה להבין מדוע לטווס זנב מפואר וגדול ,שכן ככל שזנבו גדול ,כן קשה לו להימלט מטורפים .עם זאת, . 22
הזנב המפואר מאותת שהטווס חסון עד כדי כך שהוא יכול להרשות לעצמו עול כזה ,ולכן הוא מושך בנות זוג
פוטנציאליות.
במה דומה ההסבר הנוגע לזנבו של הטווס להסבר המובא בשורות "( 30-28אפשר … למצוא זיווג ולהעמיד
צאצאים")?
( )1בשני המקרים בתחילה נראה שפרט מסוים מסתכן ,אך עיון מעמיק יותר מגלה שלא כן הדבר
( )2בשני המקרים בנות זוג פוטנציאליות נמשכות לפרט מסוים לא בזכות תכונותיו הפיזיות ,אלא בזכות התנהגותו
( )3בשני המקרים פרט מסוים מפגין את חוסנו ,חוסן שבזכותו סיכוייו לשרוד ולהתרבות גבוהים
( )4בשני המקרים פגיעה לכאורה בסיכוייו של פרט מסוים לשרוד ולהתרבות דווקא מגדילה אותם
מה היחס בין ארבע הפסקאות בקטע? .23
( )1הפסקאות הראשונה והשנייה מציגות גישות מסורתיות לפתרון בעיה בתורת האבולוציה ,הפסקה השלישית
מציגה גישה מודרנית לפתרון הבעיה ,והפסקה הרביעית מטילה ספק בקיום הבעיה
( )2הפסקה הראשונה מציגה בעיה בתורת האבולוציה ,הפסקאות השנייה והשלישית מציעות פתרונות אפשריים
לבעיה ,והפסקה הרביעית מציגה את האפשרות שהבעיה קיימת רק למראית עין
( )3שלוש הפסקאות הראשונות מציעות גישות שונות לפתרון בעיה -גישות המבוססות על תורת האבולוציה -
והפסקה הרביעית מציעה לפתור את אותה בעיה בעזרת גישה שאינה מבוססת על תורה זו
( )4הפסקה הראשונה מציגה בעייתיות בתורת האבולוציה ,הפסקה השנייה מפרטת את ההיסטוריה המחקרית
של הבעיה ,והפסקאות השלישית והרביעית מציעות דרכים ליישובה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.