Page 9 - 0215
P. 9

‫מועד פברואר ‪2015‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 8 -‬‬

  ‫חוקרים בחנו את השוניות באזור האיים הקריביים והופתעו לגלות כי את מקומם של אלמוגי השיטית‪ ,‬ששלטו‬              ‫‪.	16‬‬
‫בשוניות לאורך מילניום ונכחדו מהן בעשורים האחרונים בשל טפיל שתקף אותם‪ ,‬תפסה אוכלוסיית אלמוגי חסה‪.‬‬
                                                                                                                 ‫	‬
                                                ‫איזה מן הנתונים להלן אינו יכול להסביר מדוע הופתעו החוקרים?‬

‫(‪ )1‬אלמוגי השיטית משגשגים בתנאים שונים מאוד מן התנאים שאלמוגי החסה משגשגים בהם‬                               ‫	‬
                                          ‫(‪ )2‬לרוב אלמוגי השיטית אינם נופלים קורבן לטפילים‬                   ‫	‬
                                                                                                             ‫	‬
‫(‪ )3‬אלמוגי החסה נפוצים בעיקר באזורים קרים‪ ,‬ואילו אזור האיים הקריביים הוא אזור חמים‬                           ‫	‬
                                ‫(‪ )4‬הטפיל שתקף את אלמוגי השיטית פוגע בכל מיני האלמוגים	‬

 ‫"שיר ֵאזור" הוא סוג של שיר מימי הביניים‪ ,‬ומבנהו קבוע‪ .‬יש בו שלושה עד שישה בתים של חמש שורות‪ .‬כל‬             ‫‪.	17‬‬
‫בית נחלק לשני חלקים‪ :‬הראשון נקרא "ענף" ובו שלוש שורות‪ ,‬והשני נקרא "אזור"‪ .‬לפעמים מוצב בראש השיר‬
                                                                                                                     ‫	‬
 ‫"אזור" עצמאי‪ ,‬שאינו חלק מבית כלשהו‪ ,‬וכינויו "מדריך"‪ .‬השורות בכל ענף נחרזות ביניהן באותו חרוז‪ ,‬והוא‬
     ‫משתנה מבית לבית‪ ,‬ואילו כל השורות בכל האזורים (ובמדריך) נחרזות בחרוז אחד אחר‪ ,‬השונה מהחרוזים‬                 ‫	‬
                                                                                     ‫המשמשים לחריזת הענפים‪.‬‬

   ‫בכל אחת מן האפשרויות להלן כל אות מסמנת חרוז מסוים‪ ,‬לוכסן (הסימן "‪ )"/‬מסמן מעבר משורה לשורה‪,‬‬
                    ‫ונקודה מסמנת מעבר מבית לבית‪ .‬לפי הפסקה‪ ,‬איזו מן האפשרויות יכולה לייצג שיר אזור?‬

                   ‫(‪ )1‬א‪/‬ב‪ .‬ב‪/‬ב‪/‬ב‪/‬א‪/‬ב‪ .‬ג‪/‬ג‪/‬ג‪/‬א‪/‬ב‪ .‬ד‪/‬ד‪/‬ד‪/‬א‪/‬ב‬
                       ‫(‪ )2‬א‪/‬א‪/‬א‪/‬ב‪/‬ב‪ .‬א‪/‬א‪/‬א‪/‬ג‪/‬ג‪ .‬א‪/‬א‪/‬א‪/‬ד‪/‬ד‬
                                     ‫(‪ )3‬א‪/‬א‪/‬א‪ .‬ב‪/‬ב‪ .‬ג‪/‬ג‪/‬ג‪ .‬ד‪/‬ד‬

                  ‫(‪ )4‬א‪/‬א‪ .‬ב‪/‬ב‪/‬ב‪/‬א‪/‬א‪ .‬ג‪/‬ג‪/‬ג‪/‬א‪/‬א‪ .‬ד‪/‬ד‪/‬ד‪/‬א‪/‬א‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14