Page 10 - 0215
P. 10

‫מועד פברואר ‪2015‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 9 -‬‬

                               ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                  ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫אחד מביטויי התבּוניּות הוא היכולת לפתור בעיות יומיומיות בעזרת כלים מאולתרים‪ .‬למשל‪ ,‬כדי לאכול אגוז‬                  ‫(‪	)1‬‬
‫בעל קליפה קשה‪ ,‬יצרו בני האדם כלים שונים לפיצוחה‪ .‬מתברר שיכולת דומה מפגינים גם בעלי חיים אחרים‪,‬‬
‫ובעיקר הנבונים ביותר‪ ,‬כדוגמת קופי‪-‬העל‪ .‬מה מקורה של יכולת זו? ממצאים מעניינים בסוגיה פורסמו בעת‬

      ‫האחרונה על ידי קבוצת חוקרים בראשות ָקארל וָן‪ׁ-‬שַיְיק‪ ,‬שחקר קופי‪-‬על בביצות סוּאָק שבאי סוּ ַמ ְטָרה‪.‬‬

‫ברחבי האי סומטרה שבדרום מזרח אסיה חיים אוַֹרנְג‪-‬אוּ ָטנים‪ ,‬קופי‪-‬על הנוטים להתבודד‪ .‬בביצות סואק‪ ,‬שלא‬                   ‫(‪	)5‬‬
    ‫כמו ברוב חלקי האי‪ ,‬המזון מצוי בשפע‪ ,‬וחיה בהן אוכלוסיית אורנג‪-‬אוטנים גדולה במיוחד‪ .‬הביצות הלחות‬                 ‫(‪)	 10‬‬
                                                                                                                   ‫(‪	)15‬‬
 ‫והחמות כמעט לא נחקרו בעבר‪ ,‬בעיקר מפני שהן “גיהינום לחוקרים"‪ ,‬כדברי ון‪-‬שייק‪ .‬ממצאי המחקר בסואק‬
  ‫הוגדרו על ידי ון‪-‬שייק כמרעישים‪ :‬לראשונה נצפה אצל אורנג‪-‬אוטנים החיים בטבע שימוש בכלים המותאמים‬

      ‫למטלות מסוימות‪ .‬כלי אחד משמש לחיפוש חרקים ודבש בתוך גזעי עצים שידם של הקופים אינה מגיעה‬
‫לעומקם‪ .‬לשם כך הם בוחרים מקל דק וארוך‪ ,‬תוחבים אותו לגזע העץ‪ ,‬מוציאים את שללם ואוכלים אותו‪ .‬כלי‬

    ‫אחר משמש לאכילת פרי עץ הנִיסיָה המקומי‪ ,‬שזרעיו מזינים במיוחד אך מוגנים בקליפה בעלת קוצים חדים‪.‬‬
‫האורנג‪-‬אוטנים של סואק נוטלים לידיהם ענף חד ומשתמשים בו בתור סכין לביקוע הקליפה ולחשיפת הזרעים‪.‬‬

   ‫סקירת סביבתן של ביצות סואק מעלה את הסברה שמקורה של ההתנהגות התבונית הזו הוא בקופים תושבי‬
    ‫האזור‪ ,‬והיא לא הועתקה מקופים היושבים באזורים אחרים‪ :‬ממערב לסואק זורם נהר רחב ידיים שהאורנג‪-‬‬
    ‫אוטנים אינם יכולים לחצותו‪ .‬בביצות סינגָקיל‪ ,‬ליד סואק ובאותה גדת הנהר‪ ,‬מצאו ון‪-‬שייק וחוקריו בכמה‬
     ‫מקרים ענפים ומקלות שהיה נראה כי נעשה בהם שימוש כמו בסואק‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬נמצא שהאורנג‪-‬אוטנים‬
   ‫החיים בביצות שמעבר לנהר מקלפים את פרי הניסיה בידיהם‪ ,‬ולכן אוכלים ממנו פחות‪ ,‬והם רזים מבני מינם‬

                                                                                                          ‫שבסואק‪.‬‬

       ‫האם לקופים של סואק יתרון תורשתי על שאר בני מינם‪ ,‬שבזכותו הם נבונים יותר? נראה שאין הדבר כך‪:‬‬                    ‫	‬
    ‫אורנג‪-‬אוטנים שנולדו בגני חיות לומדים להשתמש במפתחות לפתיחת דלתות‪ ,‬ומקצתם אף הגיעו לשיאים של‬                    ‫(‪)	20‬‬
‫תבוניות ורכשו שליטה בשפות סימנים‪ .‬האם סוג המזון בסואק‪ ,‬ובפרט פרי הניסיה‪ ,‬הוא המסביר את הממצאים?‬
     ‫שוב‪ ,‬נראה שלא כך הוא‪ :‬סוג המזון הזה מצוי גם במקומות מחייתן של אוכלוסיות האורנג‪-‬אוטנים האחרות‪,‬‬                    ‫	‬

                                      ‫ובכל זאת אלה אינם משתמשים בכלים כדי לאכלו‪ ,‬או אף נמנעים מאכילתו‪.‬‬

    ‫ון‪-‬שייק משער שההסבר לממצאים‪ ,‬אם אינו תורשתי ואינו סביבתי‪ ,‬הוא חברתי‪ :‬יחסי הגומלין בין האורנג‪-‬‬                      ‫	‬
‫אוטנים בסואק הם שהביאו להתפתחות השימוש בכלים‪ .‬בגלל צפיפותה של אוכלוסיית האורנג‪-‬אוטנים בסואק‬                        ‫(‪	 )25‬‬

  ‫הקופים הבוגרים שוהים זמן רב יחד‪ ,‬וכך יכול כל פרט להתבונן ארוכות באחרים וללמוד מהם‪ .‬ייתכן שהפעם‬                       ‫	‬
   ‫הראשונה שנעשה שימוש בכלים בסואק הייתה מקרית‪ ,‬וייתכן שהדבר היה פרי חשיבתו של קוף נבון במיוחד‪.‬‬
  ‫מכל מקום‪ ,‬בזכות הקרבה ההדוקה למדו שאר חברי הקבוצה את המיומנות החדשה‪ ,‬ומאז היא מונחלת מדור‬                        ‫(‪	 )30‬‬
 ‫לדור‪ .‬לדברי ון‪-‬שייק‪ ,‬פריצת דרך כזו תיתכן גם בקרב אורנג‪-‬אוטנים במקומות אחרים‪ ,‬אך לא מובטח שיש מי‬                       ‫	‬
‫שיצפה בה וילמד אותה‪ .‬בסיכום המחקר ון‪-‬שייק מציין שגם בחברה האנושית יתקשה ילד מחונן לרכוש אפילו‬

                                                ‫כישורים בסיסיים‪ ,‬אם לא יזכה להדרכתם של מבוגרים מיומנים‪.‬‬

                  ‫השאלות‬

                  ‫‪ 	.18‬לפי המשתמע משורות ‪ ,7-6‬מדוע כינה ון‪-‬שייק את ביצות סואק “גיהינום לחוקרים"?‬

                  ‫(‪ )1‬מפני שמקצת בעלי החיים במקום מסכנים את ביטחונם של החוקרים‬                                             ‫	‬
                           ‫(‪ )2‬מפני שהן מרוחקות מאוד ממקומות היישוב הקרובים ביותר‬                                          ‫	‬
                                             ‫(‪ )3‬מפני שהמים במקום אינם ראויים לשתייה‬                                       ‫	‬
                                  ‫(‪ )4‬מפני שהאקלים במקום מקשה על בני אדם לשהות בו‬                                          ‫	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15