Page 14 - 0215
P. 14

‫מועד פברואר ‪2015‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                              ‫‪ .	5‬זול ‪ :‬כסף ‪-‬‬

                             ‫(‪ )1‬חזק ‪ :‬כוח‬
                            ‫(‪ )2‬קל ‪ :‬מאמץ‬
                          ‫(‪ )3‬מקוטע ‪ :‬רצף‬
                            ‫(‪ )4‬דהוי ‪ :‬צבע‬

                          ‫‪ 	.6‬מתנכר ‪ :‬מכיר ‪-‬‬

                           ‫(‪ )1‬מתנצל ‪ :‬מוחל‬                                                                    ‫	‬
                           ‫(‪ )2‬מתנשא ‪ :‬יהיר‬                                                                    ‫	‬
                          ‫(‪ )3‬מיתמם ‪ :‬תמים‬                                                                     ‫	‬
                          ‫(‪ )4‬מתחלה ‪ :‬בריא‬                                                                     ‫	‬

                          ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫בשיחה בין נועה לרוני אמרה נועה לרוני דבר‪-‬מה‪ ,‬ורוני אמרה לה בתגובה‪" :‬את נשמעת כמי שהנאתה מקונצרט‬                ‫‪.	7‬‬
                                                                                ‫מותנית ביופיו של פסנתר הכנף"‪.‬‬
                                                                                                                 ‫	‬
                           ‫איזו מן האפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר להיות הדבר שנועה אמרה לרוני?‬

                                 ‫(‪ )1‬שמעון הוא רופא שיניים מצוין ‪ -‬הקליניקה שלו גדולה ומרווחת‬                  ‫	‬
‫(‪ )2‬לאחר שבחנתי כמה שרשראות‪ ,‬קניתי את זו שמצאה חן בעיניי יותר מכולן‪ ,‬למרות מחירה הגבוה‬                         ‫	‬
                                                                                                               ‫	‬
                                  ‫(‪ )3‬פסליו של גרונוב אינם לטעמי ‪ -‬לעולם לא אשקיע בהם מכספי‬                    ‫	‬
            ‫(‪ )4‬רמת ההוראה בבית הספר של ילדיי כה נמוכה‪ ,‬עד שאני שוקלת להוציא אותם ממנו‬

   ‫בחקר ההתנהגות הייתה מקובלת בעבר הבחנה ברורה בין דפוסי התנהגות מולדים‪ ,‬שמקורם במטען התורשתי‬                  ‫‪	.8‬‬
‫שירש הפרט מהוריו‪ ,‬לבין דפוסי התנהגות נרכשים‪ ,‬שמקורם בסביבה שהתפתח בה‪ .‬כיום חוקרים נמנעים מסיווג‬
‫פשטני זה‪ ,‬משום שמחקרים רבים הראו שרוב דפוסי ההתנהגות הם בעצם תולדה של שני הגורמים‪ ,‬הפועלים יחד‪.‬‬                  ‫	‬

        ‫השאלה הקלאסית ששאלו החוקרים בעבר בחוקרם דפוס התנהגות כלשהו‪" ,‬האם התנהגות זו מולדת או‬
                                                                           ‫נרכשת?"‪ ,‬הוחלפה אפוא בשאלה אחרת‪.‬‬

                                     ‫איזו מן השאלות הבאות היא המתאימה ביותר להיות אותה "שאלה אחרת"?‬

                   ‫(‪ )1‬האם התנהגות זו יכולה להיות מולדת ונרכשת בעת ובעונה אחת?‬
                                         ‫(‪ )2‬מהם שני הגורמים האחראים להתנהגות זו?‬

                  ‫(‪ )3‬מה תרומתה של התורשה להתנהגות זו ומה תרומתה של הסביבה?‬
                   ‫(‪ )4‬כיצד סיגל לעצמו הפרט את ההיבטים הנרכשים של התנהגות זו?‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19