Page 14 - 0215
P. 14
מועד פברואר 2015 - 13 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
. 5זול :כסף -
( )1חזק :כוח
( )2קל :מאמץ
( )3מקוטע :רצף
( )4דהוי :צבע
.6מתנכר :מכיר -
( )1מתנצל :מוחל
( )2מתנשא :יהיר
( )3מיתמם :תמים
( )4מתחלה :בריא
שאלות הבנה והסקה (שאלות )17-7
בשיחה בין נועה לרוני אמרה נועה לרוני דבר-מה ,ורוני אמרה לה בתגובה" :את נשמעת כמי שהנאתה מקונצרט . 7
מותנית ביופיו של פסנתר הכנף".
איזו מן האפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר להיות הדבר שנועה אמרה לרוני?
( )1שמעון הוא רופא שיניים מצוין -הקליניקה שלו גדולה ומרווחת
( )2לאחר שבחנתי כמה שרשראות ,קניתי את זו שמצאה חן בעיניי יותר מכולן ,למרות מחירה הגבוה
( )3פסליו של גרונוב אינם לטעמי -לעולם לא אשקיע בהם מכספי
( )4רמת ההוראה בבית הספר של ילדיי כה נמוכה ,עד שאני שוקלת להוציא אותם ממנו
בחקר ההתנהגות הייתה מקובלת בעבר הבחנה ברורה בין דפוסי התנהגות מולדים ,שמקורם במטען התורשתי .8
שירש הפרט מהוריו ,לבין דפוסי התנהגות נרכשים ,שמקורם בסביבה שהתפתח בה .כיום חוקרים נמנעים מסיווג
פשטני זה ,משום שמחקרים רבים הראו שרוב דפוסי ההתנהגות הם בעצם תולדה של שני הגורמים ,הפועלים יחד.
השאלה הקלאסית ששאלו החוקרים בעבר בחוקרם דפוס התנהגות כלשהו" ,האם התנהגות זו מולדת או
נרכשת?" ,הוחלפה אפוא בשאלה אחרת.
איזו מן השאלות הבאות היא המתאימה ביותר להיות אותה "שאלה אחרת"?
( )1האם התנהגות זו יכולה להיות מולדת ונרכשת בעת ובעונה אחת?
( )2מהם שני הגורמים האחראים להתנהגות זו?
( )3מה תרומתה של התורשה להתנהגות זו ומה תרומתה של הסביבה?
( )4כיצד סיגל לעצמו הפרט את ההיבטים הנרכשים של התנהגות זו?
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.