Page 18 - 0215
P. 18

‫מועד פברואר ‪2015‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                                       ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                          ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫בשום תקופה‪ ,‬קודם לעידן המודרני‪ ,‬לא הייתה התקדמות הטכנולוגיה הצבאית ניכרת יותר מכפי שהייתה‬                        ‫(‪	)1‬‬
‫באירופה בשנים ‪ .1550-1450‬השימוש באבק שֵרפה לירי קליעים חולל בשנים הללו תמורה מהותית בתורת‬

                                    ‫הלחימה‪ ,‬תמורה שהשפיעה על המצב הפוליטי באירופה השפעה מכרעת‪.‬‬

    ‫אבק השרפה הומצא בסין כבר במאה התשיעית‪ ,‬אבל עד למאה השלוש עשרה שימש בעיקר לייצור זיקוקים‪.‬‬                         ‫	‬
       ‫מה שהפך את אבק השרפה משעשוע לכלי נשק היה התגלית הטכנולוגית שהוא יכול לשמש כחומר הדף ‪-‬‬                       ‫(‪	)5‬‬

‫כאשר אבק השרפה מתלקח הוא הופך במהירות לגז‪ ,‬התופס נפח גדול בהרבה מצורת המוצק שלו‪ ,‬והתפשטות זו‬                         ‫	‬
    ‫היא היוצרת לחץ שבכוחו להדוף קליעים ופגזים‪ .‬במאה החמש עשרה כבר יוצרו בכל רחבי אירופה כלי נשק‬
                                                                                                                  ‫(‪)	10‬‬
‫חמים‪ ,‬החל ברובים קלים יחסית לירי קליעי עופרת‪ ,‬וכלה בתותחי ענק שירו קליעי אבן בקוטר של מטר ובמשקל‬
‫של למעלה משלוש מאות וחמישים קילוגרם‪ .‬התותחים החדשים‪ ,‬שפעלו ביעילות נגד טירות אבן וערים בצורות‪,‬‬
‫גרמו למהפכה בלוחמת המצור‪ .‬במאה השתים עשרה‪ ,‬למשל‪ ,‬כילו מלכי צרפת חודשים‪ ,‬ולעִתים שנים‪ ,‬בניסיונות‬
 ‫להוציא אציל סורר מטירתו המבוצרת‪ ,‬ואילו בשנת ‪ 1450‬בלבד הכניע מלך צרפת‪ ,‬שארל השביעי‪ ,‬יותר משישים‬

                                                                                             ‫טירות וערים בצורות‪.‬‬

 ‫חרף אותן הצלחות נותרו התותחים למעלה ממאה וחמישים שנה בעיקר כלי מצור‪ ,‬וזאת בשל ניידותם הנמוכה‬                        ‫	‬
       ‫וחוסר הדיוק שלהם‪ .‬את השינוי המהותי בשדה הקרב לא חוללו אפוא התותחים‪ ,‬אלא התהוותו של חיל‬                     ‫(‪)	15‬‬

  ‫הרגלים‪ .‬הזרוע הצבאית העיקרית בימי הביניים‪ ,‬התקופה שקדמה לזו הנידונה‪ ,‬הייתה חיל הפרשים‪ ,‬שהורכב‬                   ‫(‪)	20‬‬
  ‫מאצילים עוטי שריון רכובים על סוסים‪ ,‬מאומנים ומיומנים‪ .‬ואולם‪ ,‬מספרם הלך וקטן עד שבשנת ‪ 1530‬כבר‬
 ‫היה חלקם רק כעשירית מצבאותיה הגדולים של אירופה‪ .‬חיילי הרגלים‪ ,‬שהיו ברובם בני המעמדות הנמוכים‪,‬‬
  ‫היו אמנם חיילים מיומנים פחות‪ ,‬אך הם דחקו את הפרשים מן הבכורה בשדה הקרב בזכות רוביהם‪ .‬הם ירו‬
‫בדייקנות קליעים שהגיעו למרחק של כמאתיים מטרים וחדרו על נקלה מבעד לשריונם של הפרשים‪ .‬רובים אלו‬

                                        ‫הורידו מחשיבותו של קרב פנים אל פנים הדורש מיומנות לחימה גבוהה‪.‬‬

‫בימי הביניים החזיקו אצילים רבים צבאות משלהם‪ ,‬ניהלו מלחמות פרטיות ונהנו לפיכך מאוטונומיה פוליטית‬                      ‫	‬
 ‫נרחבת‪ .‬ואולם‪ ,‬הטכנולוגיה החדשה קיצצה בחירותם זו‪ ,‬שכן ניהולה של מלחמה בעידן החדש תבע חיל מצור‬                     ‫(‪)	25‬‬
‫הכולל מאות תותחים ואלפי חיילי רגלים מצוידים היטב‪ ,‬דבר שהיה‪ ,‬מבחינה כלכלית‪ ,‬אף מעבר להישג ידם של‬
 ‫האצילים האמידים ביותר‪ ,‬והיה כעת לנחלתם הבלעדית של שליטי מדינות גדולות‪ .‬מן העת הזו‪ ,‬היה למלכים‬

                                                                         ‫מונופול על השימוש בכוח צבאי מאורגן‪.‬‬

‫מרגע שהפך את הלוחמה לנחלת המלוכה מחד גיסא‪ ,‬וביססּה על דלת העם מאידך גיסא‪ ,‬סייע הנשק החם להטות‬                           ‫	‬
       ‫את מאזן הכוחות הפנימי בכל מדינות אירופה מן האצולה אל המלך‪ .‬תהליך זה תרם לחיזוקו של השלטון‬
                                   ‫המרכזי‪ ,‬והאיץ את התגבשותה של המדינה הריבונית כפי שזו מוכרת לנו כיום‪.‬‬

                          ‫השאלות‬

                          ‫‪ 	.18‬מה משתמע מן המשפט הראשון בקטע?‬

            ‫(‪ )1‬השימוש באבק שרפה השפיע מאוד על שדה הקרב באירופה עוד לפני ‪1	 450‬‬
                                ‫(‪ )2‬גם בעידן המודרני התקדמה מאוד הטכנולוגיה הצבאית‬

    ‫(‪ )3‬התקדמות הטכנולוגיה הצבאית באירופה בשנים ‪ 1550-1450‬הייתה גדולה מבימינו‬
‫(‪ )4‬בשנים ‪ 1550-1450‬לא הייתה התקדמות הטכנולוגיה הצבאית באירופה בולטת במיוחד‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23