Page 15 - 0213
P. 15

‫מועד פברואר ‪2013‬‬  ‫‪- 14 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

     ‫בהקדמה לספרה החדש "על הורים וילדים" כתבה ד"ר ליטווין‪" :‬בימינו‪ ,‬שיתוף הפעולה בין הורים לילדים‬          ‫‪	.9‬‬
‫לרוב אינו מושג עוד באמצעות כפייה מתוקף הסמכות ההורית‪ ,‬משום שמערכת היחסים ביניהם היררכית פחות‬
                                                                                                               ‫	‬
                                                  ‫משהייתה בעבר‪ ,‬ומבוססת יותר על הבנה‪ ,‬הסבר ומשא ומתן"‪.‬‬
                                                                                                             ‫	‬
                             ‫איזה מן המשפטים הבאים מביע באופן הטוב ביותר את משמעות הציטוט שלעיל?‬

‫(‪ )	1‬הירידה שחלה בימינו ברמת שיתוף הפעולה בין הורים לילדים נובעת מהפיחות במעמד ההורים וממתן דגש‬
                                                                          ‫רב מדי על הבנה בינם ובין ילדיהם‬

‫(‪ )	2‬מאחר שאופי הקשרים בין הורים לילדים אינו כפי שהיה בעבר‪ ,‬הורים לרוב אינם כופים עוד שיתוף פעולה‬
                          ‫על ילדיהם‪ ,‬אלא משיגים אותו בדרכים כגון מתן הסברים וניהול משא ומתן עמם‬

‫(‪ )3‬כיום הורים משתמשים אך ורק בדרכים של הבנה‪ ,‬הסבר ומשא ומתן‪ ,‬ולא בכפייה מתוקף הסמכות ההורית‬
‫(‪ )	4‬הבנה‪ ,‬הסבר ומשא ומתן הם היום דרכים היררכיות פחות משהיו בעבר‪ ,‬והורים מרבים להשתמש בהן‪ ,‬לצד‬

                                                                   ‫השימוש בכפייה מתוקף הסמכות ההורית‬

         ‫כמחצית משטחי הביצות בארצות הברית‪ ,‬האזורים העשירים ביותר במדינה זו מבחינת המגוון הביולוגי‬          ‫‪.	10‬‬
  ‫המתקיים בהם‪ ,‬אבדו לאורך המאה שעברה‪ .‬אף שבארצות הברית החוק מחייב גופים העוסקים בפיתוח קרקע‬
‫למגורים או למסחר לפצות על הפגיעה בביצות על ידי יצירת ביצות במקום אחר‪ ,‬תחליפים אלה אינם בגדר פיצוי‬
‫של ממש‪ ,‬מכיוון שהביצות החדשות אינן משחזרות את התנאים בבתי הגידול המקוריים‪ ,‬וגרוע מכך ‪ -‬הן פוגעות‬

                                                                  ‫במערכת האקולוגית הטבעית באתרים החדשים‪.‬‬

                  ‫איזה מהמשפטים הבאים מביע בצורה הטובה ביותר את הנאמר בפסקה שלעיל?‬                         ‫	‬

        ‫(‪ )1‬גופי הפיתוח פוגעים בביצות‪ ,‬ולא זאת בלבד אלא שהם פוגעים גם במגוון הביולוגי המתקיים בהן‬                ‫	‬
‫(‪ )2‬גופי הפיתוח פוגעים במערכות האקולוגיות של הביצות‪ ,‬ולא זאת בלבד אלא שהם פוגעים גם ברכוש פרטי‬                   ‫	‬
                                                                                                                 ‫	‬
                      ‫(‪ )3‬גופי הפיתוח מפרים את החוק‪ ,‬ולא זאת בלבד אלא שבעשותם כך הם פוגעים בטבע‬                  ‫	‬
           ‫(‪ )4‬גופי הפיתוח פוגעים בביצות‪ ,‬ולא זאת בלבד אלא שהם פוגעים גם במערכות אקולוגיות אחרות‬

‫חוקרים עקבו לאורך שנתיים אחר קבוצה של קופים‪ ,‬ומצאו שאצל הקופים שיצרו קשרים חברתיים יציבים עם‬               ‫‪.	11‬‬
   ‫קופים אחרים הייתה רמת תאי ה‪ T-‬בדם גבוהה מבדמם של הקופים שקשריהם החברתיים לא היו יציבים‪.‬‬
                                                                                                               ‫	‬
‫לנוכח נתונים נוספים שהיו ברשותם טענו החוקרים שממצא זה מחזק את ההשערה שבקרב בני אדם לחץ נפשי‬

                                                           ‫מתמשך מגביר את הסיכון ללקות במחלות זיהומיות‪.‬‬

‫שלושה מארבעת הנתונים שלהלן הם נתונים שהחוקרים הסתמכו עליהם בטענתם‪ .‬מה הנתון הנותר?‬                               ‫	‬

‫(‪ 	)1‬ככל שרמת תאי ה‪ T-‬בדמם של קופים ושל בני אדם גבוהה יותר‪ ,‬כך קטן הסיכון שילקו במחלות זיהומיות‬                  ‫	‬
                                                                                                                 ‫	‬
                        ‫(‪ )2‬ככל שקוף סובל פחות מלחץ נפשי‪ ,‬כך הקשרים החברתיים שהוא יוצר יציבים יותר‬               ‫	‬
                                                                                                                 ‫	‬
                          ‫(‪ )3‬קופים שלוקים במחלות זיהומיות אינם מסוגלים ליצור קשרים חברתיים יציבים‬
                    ‫(‪ 	)4‬הקשר בין הלחץ הנפשי לבין רמת תאי ה‪ T-‬בדם אצל בני אדם דומה לזה שאצל קופים‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20