Page 11 - 0213
P. 11

‫מועד פברואר ‪2013‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן‬

                  ‫‪ .	19‬במה באה לידי ביטוי העובדה שההדחקה "אינה פתרון מושלם" (שורה ‪?)14‬‬

                             ‫(‪ )1‬האדם אינו מודע לתכנים הקשים שהוא מדחיק‬                                   ‫	‬
                                 ‫(‪ )2‬התכנים המודחקים מסולפים עד לבלי הכר‬                                  ‫	‬
                                                                                                          ‫	‬
                  ‫(‪ )3‬ההדחקה עלולה לעורר תגובה שלילית ביותר מצד הסביבה‬                                    ‫	‬
                              ‫(‪ )4‬התכנים המודחקים עתידים להשפיע על האדם‬

                  ‫‪ 	.20‬לפי פרויד‪ ,‬רצח האב בימי האדם הקדמון (שורות ‪ )22-20‬מדגים ‪-‬‬

                  ‫(‪ )1‬סימפטום של הפרעה נפשית הפורץ אל פני השטח בצורה הרסנית‬                               ‫	‬
                  ‫(‪ )2‬חוויה קשה מדי שההכרה בה עשויה לגרום למצוקה נפשית קשה‬                                ‫	‬
                                                                                                          ‫	‬
                           ‫(‪ )3‬חלק מפולחן שהתרכז בדמותה של חיית השבט‪ ,‬הטוטם‬                               ‫	‬
                                        ‫(‪ )4‬ביטוי מסולף ומוסווה של תכנים שהודחקו‬

‫‪ .	21‬בשבט עין‪-‬הנחש באלינדיה קיים איסור להרוג נחשים‪ .‬העור שהנחש משיל נחשב קדוש‪ ,‬ומדי שנה בשנה נערך‬

     ‫טקס‪ ,‬שבו בני השבט עוטים תחפושות בדמות נחש‪ .‬לפי תאוריית הדת של פרויד‪ ,‬נראה כי מנהגים אלו ‪-‬‬

                                 ‫(‪ )1‬לא עברו שלבים של הפשטה ועיבוד שהתרחשו בתרבויות מונותאיסטיות‬
                                      ‫(‪ )2‬הם דוגמה לאמונה מונותאיסטית‪ ,‬שבה הוחלף הטוטם ברעיון האל‬
                                                ‫(‪ )3‬יכולים להיות חלק מפולחן המלווה במעשים של רצח אב‬
                                                       ‫(‪ )4‬מייצגים דחפים מודחקים מילדותו של ראש השבט‬

‫‪ .	22‬איזו מהמילים הבאות יכולה להחליף את המילה "שבט" (שורה ‪ )28‬בלי שתשתנה משמעות המשפט?‬

                          ‫(‪ )1‬קורבן‬                                                                       ‫	‬
                          ‫(‪ )2‬מושא‬                                                                        ‫	‬
                          ‫(‪ )3‬סיבת‬                                                                        ‫	‬
                                                                                                          ‫	‬
                            ‫(‪ִ )4‬חצי‬

‫‪ .	23‬על איזו מטענותיו הבאות של פרויד מערערת הקביעה כי "אין מנגנון ביולוגי המאפשר להוריש לדורות הבאים‬

                                         ‫זיכרונות‪ ,‬ובוודאי לא זיכרונות לא מודעים מן העבר" (שורות ‪?)30-29‬‬

        ‫(‪ )1‬מקורו של תסביך אדיפוס אצל הגבר הוא במשיכה לאמו ובתוקפנות כלפי אביו שחש כשהיה ילד‬
    ‫(‪ )2‬אם הילד לא ידחיק את רגשותיו כלפי הוריו‪ ,‬הוא עלול להיתקל בתגובה שלילית ביותר מצד ההורים‬

          ‫(‪ )3‬בימי האדם הקדמון‪ ,‬כל אחד מבניו של הגבר השולט בחבורה גורש ממנה כשהגיע לגיל מסוים‬
           ‫(‪ )4‬המעשים של רצח אב הודחקו מן הזיכרון הקיבוצי במשך דורות רבים‪ ,‬עד שפרצו מהלא מודע	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16