Page 10 - 0213
P. 10

‫מועד פברואר ‪2013‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 9 -‬‬

                               ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                  ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

       ‫זיגמונד פרויד‪ ,‬המוכר כאבי התורה הפסיכואנליטית‪ ,‬נודע בזכות עבודותיו העוסקות במבנה נפש האדם‬               ‫(‪	)1‬‬
‫ובחלומות‪ .‬מוכרת פחות היא הגותו בנושא הדת‪ ,‬שבה עסק בעשורים האחרונים לחייו‪ .‬באותו זמן כבר הייתה‬

    ‫התורה הפסיכואנליטית מפותחת ומגובשת דיה‪ ,‬ופרויד היה יכול להשתמש במונחיה ובמנגנוני ההסבר שלה‬
                                                                  ‫לחקירת תופעות שונות של התרבות האנושית‪.‬‬

      ‫מושג מפתח בתורה הפסיכואנליטית הוא ה"לא מודע"‪ .‬על פי פרויד‪ ,‬נפש האדם משולה לקרחון שרק קצהו‬                 ‫(‪	)5‬‬
‫העליון גלוי לעין‪ :‬הדחפים‪ ,‬המחשבות והרגשות שאנו מודעים אליהם אינם אלא חלק קטן מחיי הנפש שלנו‪ .‬חלק‬               ‫(‪	 )10‬‬
                                                                                                               ‫(‪	 )15‬‬
    ‫עצום של חיי הנפש מתנהל בתחום שאיננו מודעים לתכניו‪ .‬לעתים‪ ,‬כאשר אדם נתקל בחוויות ובתכנים קשים‬
 ‫או מפחידים מדי‪ ,‬מופעל מנגנון המדחיק את אותם תכנים אל החלק הלא מודע של הנפש‪ .‬כך נשאר האדם מוגן‬
  ‫מפני התמודדות שהייתה עשויה להיות קשה מדי בעבורו‪ .‬אחת הדוגמאות המוכרות שמביא פרויד לפעולתו של‬
‫מנגנון ההדחקה היא תסביך אדיפוס‪ ,‬הקיים‪ ,‬לדעתו‪ ,‬בנפשו של כל גבר עוד מילדותו‪ .‬הילד‪ ,‬מסביר פרויד‪ ,‬מקנא‬
  ‫לאמו והיה רוצה לתפוס את מקומו של אביו‪ ,‬אך המשיכה אל האם והדחף התוקפני כלפי האב עלולים להיתקל‬

     ‫בתגובה שלילית ביותר מצד הסביבה ואינם יכולים לבוא על סיפוקם‪ .‬עצם ההכרה בהם לבדה הייתה עלולה‬
‫לגרום לילד מצוקה נפשית חריפה‪ ,‬כמו רגשות אשמה וחרדה‪ .‬משום כך מודחקים אותם דחפים והילד אינו מודע‬

     ‫להם‪ .‬למרות נחיצותה של הדחקה כזו‪ ,‬היא אינה פתרון מושלם‪ :‬כעבור זמן‪-‬מה צפויים התכנים המודחקים‬
 ‫"לדלוף" מן הלא מודע באמצעות חלומות או דפוסי התנהגות מסוימים‪ ,‬או אף לבוא לידי ביטוי בעוצמה הרסנית‬
  ‫יותר בדמות סימפטומים של הפרעה נפשית‪ .‬כאשר התכנים שהודחקו שבים ועולים‪ ,‬הם מסולפים ומוסווים עד‬

                                       ‫לבלי הכר‪ .‬אם נרצה לחשוף את מקורותיהם‪ ,‬נידרש לעבודת פירוש ופענוח‪.‬‬

             ‫כשפנה פרויד לעסוק בשאלת הדתות המונותאיסטיות (שבמרכזן האמונה באל אחד)‪ ,‬הוא עשה זאת‬                     ‫	‬
‫כפסיכואנליטיקן הבא לפענח תופעה תרבותית ולחשוף את הבסיס הנפשי המונח ביסודה‪ .‬פרויד‪ ,‬חילוני מובהק‪,‬‬                ‫(‪	 )20‬‬
‫ראה בדת מעין הפרעה נפשית קולקטיבית‪ ,‬שמקורה בתסביך אדיפוס הכלל‪-‬אנושי‪ .‬האדם הקדמון‪ ,‬גרס פרויד‪,‬‬
                                                                                                               ‫(‪	 )25‬‬
   ‫חי בחבורות שבהן שלט גבר אחד‪ ,‬וכל אחד מבניו‪ ,‬בהגיעו לגיל מסוים‪ ,‬גורש מן החבורה‪ .‬לעתים קרובות היו‬
   ‫הבנים המגורשים מתאגדים‪ ,‬הורגים את אביהם ויורשים את מקומו‪ .‬מעשים אלה של רצח אב גררו תחושות‬
    ‫כבדות של אשם וחרטה‪ ,‬ועל כן הודחקו מן הזיכרון הקיבוצי למשך דורות רבים‪ .‬כאשר פרץ התוכן המודחק‬

      ‫החוצה‪ ,‬בעוצמה מוגברת‪ ,‬הותמרה דמות האב בדמותה של חיית השבט‪ ,‬הטוטם‪ ,‬שסביבה התרכזו טקסים‬
      ‫פולחניים‪ ,‬מנהגים ואיסורים‪ .‬לאחר שלבים של הפשטה ועיבוד הוחלף הטוטם ברעיון האל‪ ,‬והתפתח לכלל‬

                                                                                         ‫האמונה המונותאיסטית‪.‬‬

  ‫כצפוי‪ ,‬תאוריה זו של פרויד התקבלה בזעם רב בקרב חוגים דתיים‪ ,‬נוצריים ויהודיים כאחד‪ .‬גם הקהילייה‬                    ‫	‬
‫המדעית לא חסכה מפרויד את שבט ביקורתה‪ .‬טענות רבות הושמעו בדבר היעדר בסיס להנחות ההיסטוריות‪,‬‬                     ‫(‪)	30‬‬

 ‫הביולוגיות והאנתרופולוגיות שהניח פרויד‪ .‬כזו‪ ,‬למשל‪ ,‬הייתה הטענה שאין מנגנון ביולוגי המאפשר להוריש‬
                                          ‫לדורות הבאים זיכרונות‪ ,‬ובוודאי לא זיכרונות לא מודעים מן העבר‪.‬‬

                  ‫השאלות‬

                  ‫‪ .	18‬לפי הּפִסקה השנייה‪ ,‬תפקידו של מנגנון ההדחקה הוא למנוע ‪-‬‬

                      ‫(‪ )1‬סילוף והסוואה של תכנים נפשיים מסוימים‬
                  ‫(‪ )2‬חלומות‪ ,‬פליטות פה ודפוסי התנהגות לא רצויים‬

                                                ‫(‪ )3‬סיפוקם של דחפים‬
                                                     ‫(‪ )4‬מצוקה נפשית‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15