Page 10 - 0213
P. 10
מועד פברואר 2013 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
זיגמונד פרויד ,המוכר כאבי התורה הפסיכואנליטית ,נודע בזכות עבודותיו העוסקות במבנה נפש האדם ( )1
ובחלומות .מוכרת פחות היא הגותו בנושא הדת ,שבה עסק בעשורים האחרונים לחייו .באותו זמן כבר הייתה
התורה הפסיכואנליטית מפותחת ומגובשת דיה ,ופרויד היה יכול להשתמש במונחיה ובמנגנוני ההסבר שלה
לחקירת תופעות שונות של התרבות האנושית.
מושג מפתח בתורה הפסיכואנליטית הוא ה"לא מודע" .על פי פרויד ,נפש האדם משולה לקרחון שרק קצהו ( )5
העליון גלוי לעין :הדחפים ,המחשבות והרגשות שאנו מודעים אליהם אינם אלא חלק קטן מחיי הנפש שלנו .חלק ( )10
( )15
עצום של חיי הנפש מתנהל בתחום שאיננו מודעים לתכניו .לעתים ,כאשר אדם נתקל בחוויות ובתכנים קשים
או מפחידים מדי ,מופעל מנגנון המדחיק את אותם תכנים אל החלק הלא מודע של הנפש .כך נשאר האדם מוגן
מפני התמודדות שהייתה עשויה להיות קשה מדי בעבורו .אחת הדוגמאות המוכרות שמביא פרויד לפעולתו של
מנגנון ההדחקה היא תסביך אדיפוס ,הקיים ,לדעתו ,בנפשו של כל גבר עוד מילדותו .הילד ,מסביר פרויד ,מקנא
לאמו והיה רוצה לתפוס את מקומו של אביו ,אך המשיכה אל האם והדחף התוקפני כלפי האב עלולים להיתקל
בתגובה שלילית ביותר מצד הסביבה ואינם יכולים לבוא על סיפוקם .עצם ההכרה בהם לבדה הייתה עלולה
לגרום לילד מצוקה נפשית חריפה ,כמו רגשות אשמה וחרדה .משום כך מודחקים אותם דחפים והילד אינו מודע
להם .למרות נחיצותה של הדחקה כזו ,היא אינה פתרון מושלם :כעבור זמן-מה צפויים התכנים המודחקים
"לדלוף" מן הלא מודע באמצעות חלומות או דפוסי התנהגות מסוימים ,או אף לבוא לידי ביטוי בעוצמה הרסנית
יותר בדמות סימפטומים של הפרעה נפשית .כאשר התכנים שהודחקו שבים ועולים ,הם מסולפים ומוסווים עד
לבלי הכר .אם נרצה לחשוף את מקורותיהם ,נידרש לעבודת פירוש ופענוח.
כשפנה פרויד לעסוק בשאלת הדתות המונותאיסטיות (שבמרכזן האמונה באל אחד) ,הוא עשה זאת
כפסיכואנליטיקן הבא לפענח תופעה תרבותית ולחשוף את הבסיס הנפשי המונח ביסודה .פרויד ,חילוני מובהק, ( )20
ראה בדת מעין הפרעה נפשית קולקטיבית ,שמקורה בתסביך אדיפוס הכלל-אנושי .האדם הקדמון ,גרס פרויד,
( )25
חי בחבורות שבהן שלט גבר אחד ,וכל אחד מבניו ,בהגיעו לגיל מסוים ,גורש מן החבורה .לעתים קרובות היו
הבנים המגורשים מתאגדים ,הורגים את אביהם ויורשים את מקומו .מעשים אלה של רצח אב גררו תחושות
כבדות של אשם וחרטה ,ועל כן הודחקו מן הזיכרון הקיבוצי למשך דורות רבים .כאשר פרץ התוכן המודחק
החוצה ,בעוצמה מוגברת ,הותמרה דמות האב בדמותה של חיית השבט ,הטוטם ,שסביבה התרכזו טקסים
פולחניים ,מנהגים ואיסורים .לאחר שלבים של הפשטה ועיבוד הוחלף הטוטם ברעיון האל ,והתפתח לכלל
האמונה המונותאיסטית.
כצפוי ,תאוריה זו של פרויד התקבלה בזעם רב בקרב חוגים דתיים ,נוצריים ויהודיים כאחד .גם הקהילייה
המדעית לא חסכה מפרויד את שבט ביקורתה .טענות רבות הושמעו בדבר היעדר בסיס להנחות ההיסטוריות, () 30
הביולוגיות והאנתרופולוגיות שהניח פרויד .כזו ,למשל ,הייתה הטענה שאין מנגנון ביולוגי המאפשר להוריש
לדורות הבאים זיכרונות ,ובוודאי לא זיכרונות לא מודעים מן העבר.
השאלות
. 18לפי הּפִסקה השנייה ,תפקידו של מנגנון ההדחקה הוא למנוע -
( )1סילוף והסוואה של תכנים נפשיים מסוימים
( )2חלומות ,פליטות פה ודפוסי התנהגות לא רצויים
( )3סיפוקם של דחפים
( )4מצוקה נפשית
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.