Page 8 - 0213
P. 8

‫מועד פברואר ‪2013‬‬                                 ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

                                                                                            ‫הוראות לשאלות ‪:14-12‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬
                                                                   ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫עם הגורסים שחובתם של הורים‬            ‫שילדים יכינו בקביעות שיעורי בית‪.‬‬  ‫חולקת על העמדה כי‬                        ‫‪.	12‬‬

                                      ‫היא לבדוק בכל יום אם ילדיהם הכינו את השיעורים‪ ,‬שכן ‪.‬‬

  ‫(‪ )1‬אני ‪ /‬אין חשיבות לכך ‪ /‬בהתאם לזאת‪ ,‬אני מסכימה ‪ /‬הכנת שיעורי בית צריכה‪ ,‬גם בגיל צעיר‪ ,‬להיות‬

                                                                                        ‫באחריות הילד בלבד‬

   ‫(‪ )2‬אני ‪ /‬יש חשיבות רבה לכך ‪ /‬בהתאם לזאת‪ ,‬אינני נמנית ‪ /‬לדעתי‪ ,‬הכנת שיעורים היא ערובה להצלחת‬

                                                                                                 ‫הילד בעתיד‬

‫(‪ )3‬אינני ‪ /‬חשוב ‪ /‬עם זאת‪ ,‬אינני מסכימה ‪ /‬בדרך זו הם מקבלים עליהם אחריות שאמורה להיות מוטלת על‬

                                                                                                      ‫הילדים‬

   ‫(‪ )4‬אני ‪ /‬חשוב ‪ /‬עם זאת‪ ,‬אינני מסכימה ‪ /‬אין ל ַצפות שבגיל צעיר ילדים יקבלו עליהם אחריות על הכנת‬

                                                                                                  ‫שיעורי בית‬

‫אמונתם של בני שבט החּוג'י ולפיה ׂשיח‬  ‫‪ .	13‬רוב אמונותיהם של שבטי המדבר עוזרות להם לשרוד בסביבתם‪.‬‬

‫לחפור בארות בקרבתו‪.‬‬                   ‫‪ ,‬הוא שיח‬  ‫במקומות שבהם מי התהום‬        ‫הסמילה‪ ,‬שאינו גדל‬

                                       ‫(‪ )	1‬כזאת היא ‪ /‬אלא ‪ /‬אינם טובים לשתייה ‪ /‬קדוש‪ ,‬ולכן כדאי‬                       ‫	‬
                                          ‫(‪ 	)2‬שונה מהן ‪ /‬לעולם ‪ /‬מזוהמים ‪ /‬המביא מזל‪ ,‬ולכן כדאי‬                       ‫	‬
                                                                                                                       ‫	‬
                                      ‫(‪ )	3‬כזאת היא ‪ /‬לעולם ‪ /‬אינם טובים לשתייה ‪ /‬טמא‪ ,‬ולכן אסור‬                       ‫	‬
                                            ‫(‪ 	)4‬כזאת היא ‪ /‬אלא ‪ /‬טובים לשתייה ‪ /‬קדוש‪ ,‬ולכן כדאי‬

‫בית המשפט צו האוסר לפרסם את העובדה שצוות משטרתי מיוחד חוקר את מעשי השוד שאירעו‬  ‫לבקשת‬                            ‫‪	.14‬‬

‫שפרסום דבר קיומו של צוות זה עשוי להגביר את‬       ‫בעת האחרונה בצפון הארץ‪ .‬החלטה זו מוצדקת בעיניי‪,‬‬

                                                 ‫את הסיכויים לתפוס את השודד‪.‬‬    ‫‪ ,‬ובכך‬

‫(‪ )	1‬המשטרה הוציא ‪ /‬וזאת אף ‪ /‬זהירותו של השודד‪ ,‬שיֵדע כי נעשים מאמצים ללכדו ‪ /‬להקטין‬                             ‫	‬
  ‫(‪ )	2‬העיתונות ביטל ‪ /‬וזאת אף ‪ /‬זהירותו של השודד‪ ,‬שיֵדע כי נעשים מאמצים ללכדו ‪ /‬להגדיל‬                          ‫	‬
‫(‪ )	3‬המשטרה הוציא ‪ /‬וזאת מאחר ‪ /‬מאמצי המשטרה‪ ,‬שתדמיתה תהיה מונחת על הכף ‪ /‬להגדיל‬                                 ‫	‬
                                                                                                                 ‫	‬
     ‫(‪ )	4‬העיתונות ביטל ‪ /‬מה גם ‪ /‬מאמצי המשטרה‪ ,‬שתדמיתה תהיה מונחת על הכף ‪ /‬להגדיל‬

   ‫בספרו "הביולוגיה של התקווה" כותב ליֹונל ָטייגר כי בני אדם נוטים לראות את מה שהם רוצים לראות‪ .‬הם‬               ‫‪.	15‬‬
‫מתקשים‪ ,‬פשוטו כמשמעו‪ ,‬לראות דברים שיש להם השתמעויות שליליות‪ ,‬ולעומת זאת קל להם עד מאוד לראות‬

  ‫דברים חיוביים‪ .‬לדוגמה‪ ,‬למילים כתובות שמשמעותן מעוררת חרדה דרושה תאורה חזקה יותר מלאחרות כדי‬
                                                                                               ‫שהאדם יבחין בהן‪.‬‬

‫מה הכוונה ב"הם מתקשים‪ ,‬פשוטו כמשמעו‪ ,‬לראות דברים שיש להם השתמעויות שליליות"?‬                                     ‫	‬

                                                        ‫(‪ )1‬הדברים האלה נוטים לחמוק מעיניהם‬
                                                  ‫(‪ )2‬ההתבוננות בדברים האלה גורמת להם חרדה‬
                                                 ‫(‪ )3‬הם אינם מעוניינים לראות את הדברים האלה‬

                                                       ‫(‪ )4‬הדברים האלה אינם מובנים להם תמיד‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13