Page 3 - qua1
P. 3

‫תשובה מספר ‪26 – 2‬‬  ‫•‬
‫אם למשל בכיתה הראשונה היו ‪ 14‬תלמידים אז יחדיו יהיו ‪ 40‬תלמידים‪ .‬מספר זה כן מאפשר‬

                                           ‫להם להתחלק ל ‪ 4‬ולכן ניתן לפסול את התשובה הזו‪.‬‬

                                                                             ‫תשובה מספר ‪27 – 3‬‬  ‫•‬
‫אם למשל בכיתה הראשונה היו ‪ 13‬תלמידים אז יחדיו יהיו ‪ 40‬תלמידים‪ .‬מספר זה כן מאפשר‬

                                           ‫להם להתחלק ל ‪ 4‬ולכן ניתן לפסול את התשובה הזו‪.‬‬

‫לאחר פסילת ‪ 3‬תשובות ניתן לסמן את התשובה הרביעית כנכונה גם ללא בדיקתה‪.‬‬

    ‫דגש – נתון בשאלה כי בכיתה הראשונה מספר התלמידים לא מתחלק ב ‪ .4‬כלומר זהו מספר‬
                                                    ‫שבחלוקתו ב ‪ 4‬תהיה שארית כלשהי (‪ 2 ,1‬או ‪.)3‬‬

‫אם נוסיף למספר שכזה מספר שמתחלק ב ‪( 4‬כמו תשובה מספר ‪ )4‬אז השארית תישאר ולא יהיה‬
                                                                        ‫סכום כולל שכן מתחלק ב ‪.4‬‬

                                ‫הבנה זו הייתה יכולה לחסוך לנו את התהליך של הצבת התשובות‪.‬‬

                                     ‫‪ .8‬השאלה שלפנינו הינה שאלה מילולית העוסקת בבעיות תנועה‪.‬‬
‫נתון כי שמוליק ודורון יצאו באותו הרגע‪ ,‬רצו אמנם במסלולים שונים‪ ,‬אבל הגיעו לאותה הנקודה‬

                                           ‫באותו הזמן‪ .‬כלומר‪ ,‬זמן הריצה הכולל שלהם זהה‪.‬‬
‫התבקשנו למצוא את היחס בין המהירויות שלהם‪ ,‬ולכן נעזר בנוסחת התנועה כדי להביע את‬

                                           ‫המהירויות שלהם‪.‬‬

‫נניח כי רדיוס המעגל הוא ‪ .   ‬דרכו של שמוליק היא הקוטר ולכן‪:‬‬

‫שמוליק‬  ‫של‬  ‫מהירותו‬  ‫=‬       ‫דרך‬   ‫=‬  ‫‪2  ‬‬
                             ‫זמן‬      ‫‪  ‬‬

                          ‫דרכו של דורון היא חצי מהיקף המעגל ולכן‪:‬‬

                       ‫‪     ‬דרך‬
‫‪ =   ‬זמן = מהירותו של דורון‬

                  ‫כעת נחלק בינהם למציאת היחס המבוקש בשאלה‪:‬‬

‫שמוליק‬      ‫‪2  ‬‬      ‫‪2  ‬‬      ‫‪  ‬‬      ‫‪  ‬‬
 ‫דורון‬               ‫‪  ‬‬      ‫‪    ‬‬     ‫‪  ‬‬
        ‫=‬    ‫‪  ‬‬   ‫=‬       ‫∙‬        ‫=‬
            ‫‪    ‬‬
             ‫‪  ‬‬
   1   2   3   4   5   6   7