Page 5 - qua2
P. 5

‫‪ .14‬השאלה שלפנינו הינה שאלה בגיאומטריה העוסקת במעגלים ובגזרות‪ .‬נתון כי שטח המעגל שווה‬

                                                          ‫לשטח הגזרה ולכן נבנה את המשוואה הזו‪:‬‬

           ‫גזרה מעגל‬
                          ‫‪⏞    ‬‬
           ‫‪ ⏞       2‬‬  ‫=‬  ‫‪360‬‬      ‫∙‬    ‫‪    (2    )2‬‬

           ‫‪        2‬‬     ‫=‬   ‫‪    ‬‬       ‫∙‬     ‫‪4        2‬‬
                            ‫‪360‬‬

           ‫‪        2‬‬  ‫=‬  ‫‪    ‬‬  ‫∙‬   ‫‪        2‬‬  ‫‪/:         2‬‬
                         ‫‪90‬‬

                            ‫‪    ‬‬        ‫‪/∙ 90‬‬
                      ‫‪1 = 90‬‬

                         ‫‪         =     ‬‬

   ‫‪ .15‬השאלה שלפנינו הינה שאלה המכילה מערכת של אי שיוויונים אותה לא נוכל לפתור בצורה‬
    ‫אלגברית מלאה אבל נוכל ממנה להסיק מסקנות לגבי אופיים של הנעלמים המופיעים בה‪.‬‬

   ‫אי השוויון הראשון ‪ .     ∙      < 0 -‬כאשר מכפלה של שני גורמים הינה שלילית נוכל להסיק כי אחד‬

                                                                          ‫מהם חיובי והשני שלילי‪.‬‬

   ‫משותף‪:‬‬  ‫מכנה‬        ‫ביצוע‬       ‫ידי‬  ‫על‬    ‫האלגברי‬       ‫לפישוט‬  ‫ניגש‬  ‫‪    ‬‬  ‫<‬  ‫‪    ‬‬  ‫‪-‬‬  ‫השני‬  ‫השוויון‬  ‫אי‬
                                                                          ‫‪    ‬‬     ‫‪    ‬‬

                      ‫‪         ‬‬    ‫‪/∙         ‬‬
                      ‫‪     <     ‬‬

   ‫‪ ‬שימו לב – האיבר בו אנו כעת כופלים הינו שלילי ולכן עלינו להפוך את כיוון סימן אי השוויון‪:‬‬
                                               ‫‪    2 >     2‬‬

   ‫מאי שוויון זה ניתן להסיק דבר אחד – מרחקו של ‪ A‬מהאפס גדול יותר ממרחקו של ‪ .B‬נסביר‬

                                                                                         ‫באמצעות דוגמה‪:‬‬

   ‫אם ‪ A‬חיובי‪ ,‬אז ‪ B‬חייב להיות שלילי (הסקנו זאת קודם מאי השוויון הראשון) ועלינו להציב מספר‬

           ‫שאחרי העלאתו בריבוע יהיה גדול יותר‪ .‬למשל ‪.A = 3, B = −2 -‬‬

   ‫אם ‪ A‬שלילי‪ ,‬אז ‪ B‬חייב להיות חיובי (הסקנו זאת קודם מאי השוויון הראשון) ועלינו להציב מספר‬

           ‫שאחרי העלאתו בריבוע יהיה גדול יותר‪ .‬למשל ‪.A = −3, B = 2 -‬‬

   ‫כלומר‪ ,‬אנו עדיין לא יודעים מי מהנעלמים חיובי ומי שלילי‪ ,‬אבל מה שנכון בהכרח היא העובדה‬

           ‫כי מרחקו של ‪ A‬מהאפס גדול ממרחקו של ‪ B‬מהאפס‪.|    | < |    | :‬‬

                                                                                         ‫הסקה מתרשים‬
   ‫‪ .16‬בשאלה נתונים שלושה שמות המתחילים באות י'‪ .‬כלומר‪ ,‬בכיתה בה הם לומדים האות י' מופיעה‬

      ‫בתרשים על הציר ליד הספרה ‪ 3‬או ליד ספרה גדולה יותר (הרי יתכן כי ישנם תלמידים נוספים‬
                                                                                 ‫ששמם מתחיל באות י')‪.‬‬

     ‫על פי התרשים בכיתה א' ישנם ‪ 4‬ילדים ששמם מתחיל באות י'‪ ,‬בכיתה ב' ישנם ‪ 3‬ילדים ששמם‬
                                      ‫מתחיל באות י' ובכיתה ד' ישנם ‪ 3‬ילדים ששמם מתחיל באות י'‪.‬‬
                                          ‫מכאן שלא ניתן לדעת באיזו כיתה לומדים שלושת החברים‪.‬‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7