Page 5 - qua2
P. 5
.14השאלה שלפנינו הינה שאלה בגיאומטריה העוסקת במעגלים ובגזרות .נתון כי שטח המעגל שווה
לשטח הגזרה ולכן נבנה את המשוואה הזו:
גזרה מעגל
⏞
⏞ 2 = 360 ∙ (2 )2
2 = ∙ 4 2
360
2 = ∙ 2 /: 2
90
/∙ 90
1 = 90
=
.15השאלה שלפנינו הינה שאלה המכילה מערכת של אי שיוויונים אותה לא נוכל לפתור בצורה
אלגברית מלאה אבל נוכל ממנה להסיק מסקנות לגבי אופיים של הנעלמים המופיעים בה.
אי השוויון הראשון . ∙ < 0 -כאשר מכפלה של שני גורמים הינה שלילית נוכל להסיק כי אחד
מהם חיובי והשני שלילי.
משותף: מכנה ביצוע ידי על האלגברי לפישוט ניגש < - השני השוויון אי
/∙
<
שימו לב – האיבר בו אנו כעת כופלים הינו שלילי ולכן עלינו להפוך את כיוון סימן אי השוויון:
2 > 2
מאי שוויון זה ניתן להסיק דבר אחד – מרחקו של Aמהאפס גדול יותר ממרחקו של .Bנסביר
באמצעות דוגמה:
אם Aחיובי ,אז Bחייב להיות שלילי (הסקנו זאת קודם מאי השוויון הראשון) ועלינו להציב מספר
שאחרי העלאתו בריבוע יהיה גדול יותר .למשל .A = 3, B = −2 -
אם Aשלילי ,אז Bחייב להיות חיובי (הסקנו זאת קודם מאי השוויון הראשון) ועלינו להציב מספר
שאחרי העלאתו בריבוע יהיה גדול יותר .למשל .A = −3, B = 2 -
כלומר ,אנו עדיין לא יודעים מי מהנעלמים חיובי ומי שלילי ,אבל מה שנכון בהכרח היא העובדה
כי מרחקו של Aמהאפס גדול ממרחקו של Bמהאפס.| | < | | :
הסקה מתרשים
.16בשאלה נתונים שלושה שמות המתחילים באות י' .כלומר ,בכיתה בה הם לומדים האות י' מופיעה
בתרשים על הציר ליד הספרה 3או ליד ספרה גדולה יותר (הרי יתכן כי ישנם תלמידים נוספים
ששמם מתחיל באות י').
על פי התרשים בכיתה א' ישנם 4ילדים ששמם מתחיל באות י' ,בכיתה ב' ישנם 3ילדים ששמם
מתחיל באות י' ובכיתה ד' ישנם 3ילדים ששמם מתחיל באות י'.
מכאן שלא ניתן לדעת באיזו כיתה לומדים שלושת החברים.
5