Page 6 - ver1
P. 6
תשובה ( )4אינה נכונה .לפחות אחד משני בתי המגורים נמצא בין שני בתי המלון – לא נכון בהכרח .כפי
שניתן לראות ,באפשרות א שני בתי המגורים ניצבים בקצוות ,כך שלמעשה אף אחד מהם לא נמצא בין שני
בתי מלון.
.11התשובה הנכונה היא (.)1
התבקשנו לזהות איזו מן האפשרויות שמוצגות בתשובות מסבירה את אמירתו של פלוטינוס באופן הטוב
ביותר .נעמוד תחילה על אמירתו ונסביר אותה במילים שלנו ,ולאחר מכן נבחן את התשובות השונות לאור
זאת.
בחלק הראשון של הציטוט ,פלוטינוס טוען כי "השכל ,כשאין הוא חושב ,חדל להיות שכל" .במילים פשוטות,
כשהשכל מפסיק לחשוב ,הוא כבר לא נחשב שכל .בהמשך ,הוא מסביר את הסיבה לכך" :כי מה שהחשיבה
היא מטבעו ,כשאין הוא מפעילּה ,הרי הוא אין-שכל" .כלומר ,מכיוון שהחשיבה היא מהותית לשכל ,אם
השכל אינו מפעיל את החשיבה ׳ועושה את העבודה שהוא אמור לעשות׳ ,הוא חדל להיות שכל .במילים
פשוטות ,השכל נועד לחשיבה ,לכן ,אם השכל לא עושה עבודתו ומפעיל את החשיבה ,הוא לא שכל.
תשובה ( )1נכונה .היות שהחשיבה היא מטבעו של השכל ,אין הוא שכל בלעדיה .בהתאם להסבר המפורט
לעיל ,ניתן לקבוע כי אפשרות זו מסבירה היטב את אמירתו של פלוטינוס :הפעלת החשיבה היא מה שהופך
את השכל לשכל ,שכן זו תכליתו .לפיכך ,ללא חשיבה ,השכל לא יוכל להיות באמת שכל.
תשובה ( )2אינה נכונה .החשיבה היא מטבעו של השכל משום שהוא מפעילּה תמיד .אפשרות זו אינה
מתאימה ,שכן היא מובילה למסקנה שהחשיבה פעילה תמיד ,והעובדה שהיא פועלת באופן תמידי היא זו
שהופכת את השכל לשכל .ואולם ,כאמור ,מדבריו של פלוטינוס עולה כי לכאורה קיימת אפשרות שבה
החשיבה לא תפעל תמידית ,שכן הוא טוען שבמצב כזה לא ניתן לומר ששכל הוא באמת שכל.
תשובה ( )3אינה נכונה .כל מה שמפעיל חשיבה אך אינה מהותו ,הרי הוא אין-שכל .אפשרות זו אינה
מתאימה ,שכן פלוטינוס טוען ששכל שאינו מפעיל חשיבה אינו נחשב לשכל ,והוא מתייחס באופן ספציפי
לקשר שבין השכל לחשיבה .ואולם ,מתשובה זו משתמע שפלוטינוס מתייחס לחשיבה בהקשרים נוספים.
תשובה ( )4אינה נכונה .שכל המפעיל את החשיבה חדל להיות אין-שכל .טענה זו אומנם משתמעת באופן
עקיף מדבריו של פלוטינוס ,שהרי הוא טוען ששכל שאינו מפעיל את החשיבה הוא "אין-שכל" .עם זאת ,היא
אינה משקפת את דבריו בצורה מדויקת דיה ,שכן נראה שפלוטינוס ביקש להדגיש שאי אפשר לכנות שכל
כ"שכל" אם אדם אינו משתמש בו כדי לחשוב.
.12התשובה הנכונה היא (.)1
התבקשנו לזהות איזו מהאפשרויות המוצעות מסבירה מדוע סלע מסוג אבן גיר קשה מתבלה מהר יותר
מאבן גיר רכה .לצורך כך ,נבחן את עיקרי הפסקה ולאחר מכן נבדוק איזו מהתשובות השונות מתיישבת עם
תוכן הדברים.
בפסקה הוצגו שני היבטים שונים הנוגעים לעמידות של סלעים :דרגת הקשיות ,הנמדדת בסולם מוס
ומתייחסת למידת הכוח שיש להפעיל על הסלע כדי לשבור אותו ,ובליה ,שנגרמת מתהליכים כימיים ,כאשר
צוין בפירוש שהיא אינה תלויה בדרגת הקשיות .כדי להמחיש את היעדר הקשר בין שני ההיבטים הללו,
הובאה דוגמה שסלע מסוג אבן גיר קשה מתבלה מהר יותר מאבן גיר רכה .מכאן ניתן להסיק שהסיבה לכך

