Page 6 - ver1
P. 6

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬לפחות אחד משני בתי המגורים נמצא בין שני בתי המלון – לא נכון בהכרח‪ .‬כפי‬
‫שניתן לראות‪ ,‬באפשרות א שני בתי המגורים ניצבים בקצוות‪ ,‬כך שלמעשה אף אחד מהם לא נמצא בין שני‬

                                                                                                        ‫בתי מלון‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

‫התבקשנו לזהות איזו מן האפשרויות שמוצגות בתשובות מסבירה את אמירתו של פלוטינוס באופן הטוב‬
‫ביותר‪ .‬נעמוד תחילה על אמירתו ונסביר אותה במילים שלנו‪ ,‬ולאחר מכן נבחן את התשובות השונות לאור‬

                                                                                                             ‫זאת‪.‬‬

‫בחלק הראשון של הציטוט‪ ,‬פלוטינוס טוען כי "השכל‪ ,‬כשאין הוא חושב‪ ,‬חדל להיות שכל"‪ .‬במילים פשוטות‪,‬‬
‫כשהשכל מפסיק לחשוב‪ ,‬הוא כבר לא נחשב שכל‪ .‬בהמשך‪ ,‬הוא מסביר את הסיבה לכך‪" :‬כי מה שהחשיבה‬
‫היא מטבעו‪ ,‬כשאין הוא מפעילּה‪ ,‬הרי הוא אין‪-‬שכל"‪ .‬כלומר‪ ,‬מכיוון שהחשיבה היא מהותית לשכל‪ ,‬אם‬
‫השכל אינו מפעיל את החשיבה ׳ועושה את העבודה שהוא אמור לעשות׳‪ ,‬הוא חדל להיות שכל‪ .‬במילים‬

         ‫פשוטות‪ ,‬השכל נועד לחשיבה‪ ,‬לכן‪ ,‬אם השכל לא עושה עבודתו ומפעיל את החשיבה‪ ,‬הוא לא שכל‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬היות שהחשיבה היא מטבעו של השכל‪ ,‬אין הוא שכל בלעדיה‪ .‬בהתאם להסבר המפורט‬
‫לעיל‪ ,‬ניתן לקבוע כי אפשרות זו מסבירה היטב את אמירתו של פלוטינוס‪ :‬הפעלת החשיבה היא מה שהופך‬

                    ‫את השכל לשכל‪ ,‬שכן זו תכליתו‪ .‬לפיכך‪ ,‬ללא חשיבה‪ ,‬השכל לא יוכל להיות באמת שכל‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬החשיבה היא מטבעו של השכל משום שהוא מפעילּה תמיד‪ .‬אפשרות זו אינה‬
‫מתאימה‪ ,‬שכן היא מובילה למסקנה שהחשיבה פעילה תמיד‪ ,‬והעובדה שהיא פועלת באופן תמידי היא זו‬
‫שהופכת את השכל לשכל‪ .‬ואולם‪ ,‬כאמור‪ ,‬מדבריו של פלוטינוס עולה כי לכאורה קיימת אפשרות שבה‬

               ‫החשיבה לא תפעל תמידית‪ ,‬שכן הוא טוען שבמצב כזה לא ניתן לומר ששכל הוא באמת שכל‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כל מה שמפעיל חשיבה אך אינה מהותו‪ ,‬הרי הוא אין‪-‬שכל‪ .‬אפשרות זו אינה‬
‫מתאימה‪ ,‬שכן פלוטינוס טוען ששכל שאינו מפעיל חשיבה אינו נחשב לשכל‪ ,‬והוא מתייחס באופן ספציפי‬

   ‫לקשר שבין השכל לחשיבה‪ .‬ואולם‪ ,‬מתשובה זו משתמע שפלוטינוס מתייחס לחשיבה בהקשרים נוספים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬שכל המפעיל את החשיבה חדל להיות אין‪-‬שכל‪ .‬טענה זו אומנם משתמעת באופן‬
‫עקיף מדבריו של פלוטינוס‪ ,‬שהרי הוא טוען ששכל שאינו מפעיל את החשיבה הוא "אין‪-‬שכל"‪ .‬עם זאת‪ ,‬היא‬
‫אינה משקפת את דבריו בצורה מדויקת דיה‪ ,‬שכן נראה שפלוטינוס ביקש להדגיש שאי אפשר לכנות שכל‬

                                                                 ‫כ"שכל" אם אדם אינו משתמש בו כדי לחשוב‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

‫התבקשנו לזהות איזו מהאפשרויות המוצעות מסבירה מדוע סלע מסוג אבן גיר קשה מתבלה מהר יותר‬
‫מאבן גיר רכה‪ .‬לצורך כך‪ ,‬נבחן את עיקרי הפסקה ולאחר מכן נבדוק איזו מהתשובות השונות מתיישבת עם‬

                                                                                                   ‫תוכן הדברים‪.‬‬

‫בפסקה הוצגו שני היבטים שונים הנוגעים לעמידות של סלעים‪ :‬דרגת הקשיות‪ ,‬הנמדדת בסולם מוס‬
‫ומתייחסת למידת הכוח שיש להפעיל על הסלע כדי לשבור אותו‪ ,‬ובליה‪ ,‬שנגרמת מתהליכים כימיים‪ ,‬כאשר‬
‫צוין בפירוש שהיא אינה תלויה בדרגת הקשיות‪ .‬כדי להמחיש את היעדר הקשר בין שני ההיבטים הללו‪,‬‬
‫הובאה דוגמה שסלע מסוג אבן גיר קשה מתבלה מהר יותר מאבן גיר רכה‪ .‬מכאן ניתן להסיק שהסיבה לכך‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11