Page 4 - ver1
P. 4

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬ניתן לפסול את התשובה הנוכחית ולפיה שינויי האקלים מביאים לידי עלייה‬
‫בשכיחותם של מינים פולשים‪ ,‬ובעקבות זאת אוכלוסיית המינים המקומיים מידלדלת‪ ,‬שכן בפסקה לא‬
‫תוארה כלל השפעה של שינויי האקלים על עלייה בשכיחותם של מינים פולשים‪ .‬כאמור‪ ,‬כל אחד משני‬

           ‫הגורמים הללו בנפרד תורם להידלדלות אוכלוסייתם של בעלי חיים מקומיים רבים בים התיכון‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬

‫בשאלה זו התבקשנו לזהות איזה מהממצאים המופיעים בתשובות הוא המתאים ביותר כממצא שהתקבל‬
‫במסגרת הניסוי המתואר בפסקה‪ .‬לשם כך‪ ,‬נבחן תחילה את עיקרי פרטי המחקר ואת מסקנות החוקרים‪,‬‬

                                                    ‫ומתוך כך נסיק באופן עקרוני איזה ממצא יכול לתמוך בה‪.‬‬

‫שלוש קבוצות של סטודנטים קראו את אותו המאמר‪ ,‬כאשר לכל קבוצה נמסרה זהות שונה של הכותב‪:‬‬
‫לקבוצה א' נאמר שהמאמר נכתב על ידי סטודנט מאוניברסיטה שלהם; לקבוצה ב' – שהכותב הוא סטודנט‬
‫מאוניברסיטה אחרת; ולקבוצה ג' – שהכותב הוא מרצה מאוניברסיטה אחרת‪ .‬הממצאים שהתקבלו הובילו‬
‫את החוקרים למסקנה שככל שאדם חש שיש לו יותר דמיון עם אדם אחר‪ ,‬כך הוא נוטה יותר להשתכנע‬

                                                                                                  ‫בצדקת עמדתו‪.‬‬

‫אם כן‪ ,‬ניתן לשער שהממצא מעיד על כך שחברי קבוצה א השתכנעו יותר מהמאמר בהשוואה לחברי קבוצה‬
‫ב‪ ,‬משום שהם חולקים יותר קווי דמיון עם "הכותב"‪ .‬אמנם לשתי הקבוצות נאמר שהכותב הוא סטודנט‪,‬‬
‫אך לקבוצה א נמסר שהוא לומד באוניברסיטה שלהם‪ ,‬בעוד לקבוצה ב נאמר שהוא לומד באוניברסיטה‬
‫אחרת‪ .‬בדומה לכך‪ ,‬ניתן להניח שחברי קבוצה א השתכנעו יותר מהמאמר מאשר חברי קבוצה ג‪ ,‬שכן קבוצה‬
‫א חולקת את מירב קווי הדמיון עם הכותב (סטודנט מאותה אוניברסיטה)‪ ,‬בעוד שקבוצה ג חולקת עמו את‬
‫המינימום (נמסר להם שהכותב הוא מרצה מאוניברסיטה אחרת)‪ .‬בנוסף‪ ,‬יש לשער שחברי קבוצה ב‬
‫השתכנעו יותר מחברי קבוצה ג‪ ,‬משום שהם חולקים יותר קווי דמיון עם "הכותב" בהשוואה לחברי קבוצה‬
‫ג‪ .‬לשתי הקבוצות נמסר שהכותב מגיע מאוניברסיטה אחרת‪ ,‬אך לקבוצה ג נאמר שהוא מרצה‪ ,‬בעוד לקבוצה‬

                          ‫ב נמסר שהוא סטודנט‪ ,‬ובכך חברי קבוצה ב חולקים עמו מכנה משותף בהקשר זה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬המאמר שכנע את חברי קבוצה ב יותר מאת חברי קבוצה א – לא מתאים‪ .‬כאמור‪,‬‬
‫חברי קבוצה ב חולקים פחות קווי דמיון עם הכותב לעומת קבוצה א‪ ,‬ולכן סביר שקבוצה א השתכנעה יותר‬
‫מקבוצה ב; ואת חברי קבוצה ג יותר מאת חברי קבוצה ב – לא מתאים‪ .‬חברי קבוצה ג חולקים פחות קווי‬

                         ‫דמיון עם הכותב לעומת קבוצה ב‪ ,‬ולכן סביר שקבוצה ב השתכנעה יותר מקבוצה ג‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬המאמר שכנע את חברי קבוצה א יותר מאת חברי קבוצה ב – מתאים (ראו הסבר‬
‫מפורט לעיל); ואת חברי קבוצה ג יותר מאת חברי קבוצה א – לא מתאים‪ .‬כאמור‪ ,‬חברי קבוצה ג חולקים‬

     ‫פחות קווי דמיון עם הכותב לעומת קבוצה א‪ ,‬ולכן סביר שדווקא קבוצה א השתכנעה יותר מקבוצה ג‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬הממצא המוצג בתשובה זו הוא אכן המתאים ביותר להיות התוצאה שהתקבלה בניסוי‬
‫הנדון‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬חברי קבוצה א חולקים את מירב קווי הדמיון עם "הכותב"‪ ,‬בעוד חברי קבוצה ג‬
‫לא חולקים עמו כלל מכנה משותף‪ .‬חברי קבוצה ב‪ ,‬לעומת זאת‪ ,‬יכולים למצוא עמו מכנה משותף חלקי בשל‬
‫היותו סטודנט‪ .‬על כן‪ ,‬הגיוני בהחלט שהתוצאות של הניסוי מצביעות על כך שהמאמר שכנע את חברי קבוצה‬

                                   ‫ב יותר מאת חברי קבוצה ג‪ ,‬ואת חברי קבוצה א יותר מאת חברי קבוצה ב‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9