Page 10 - ver1
P. 10

‫משתמע מכך שהיא דווקא רוצה שהנמען ידבק בהחלטתו‪ ,‬דבר שסותר את החלק הקודם שבו היא הדגישה‬
                                                                        ‫עד כמה חשוב לה שהוא ישנה את דעתו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תחילה הדוברת אומרת‪ :‬״לעולם לא הייתי מנסה לשכנע אותך לחזור בך מהחלטתך‬
‫אף לו הייתי סבורה שהיא החלטה נטולת היגיון‪ ,‬כמו שאומר אמיר״ דבריה עולה שהיא מאמינה שהחלטת‬
‫הנמען היא כנראה הגיונית‪ ,‬בעוד שאמיר חושב שהיא לא‪ .‬בכל מקרה‪ ,‬היא מדגישה שאין לה שום כוונה‬
‫לשכנע אותו לחזור בו מההחלטה הזו‪ .‬אם כן‪ ,,‬אין היגיון בהמשך דבריה‪ :‬״מכל מקום‪ ,‬עליך להבין שמכיוון‬
‫שאני כבר נכשלתי בניסיוני לשכנע אותך לשנות את דעתך‪ ,‬אמיר בוודאי ינסה לגרום לך לעשות זאת״‪.‬‬
‫משתמע מכך שהיא דווקא כן רוצה שהוא יחזור בו מההחלטה‪ ,‬אך לא הצליחה לגרום לו לעשות זאת‪ .‬זה‬
‫סותר את החלק הקודם שבו היא הדגישה עד כמה היא לעולם לא הייתה מעלה על דעתה לנסות לשכנע אותו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫בשאלה זו הוצגו בפנינו שני גורמים מוכרים שמשפיעים על נכונותם של אנשים להושיט עזרה לאנשים‬
‫במצוקה‪( :‬א) "אפקט הצופה מהצד" – נטייה פחותה לסייע כאשר אדם נמצא בתוך קבוצה גדולה של‬
‫אנשים; ו‪(-‬ב) "אפקט הקורבן המזוהה" – נטייה גבוהה יותר לסייע כאשר מדובר באנשים ספציפיים שניתן‬

                                   ‫לגביהם מידע אישי‪ ,‬לעומת קבוצה גדולה ואנונימית הנמצאת במצב דומה‪.‬‬

‫בהנחה שאלו שני האפקטים היחידים שמשפיעים על נטייתם של אנשים להגיש סיוע‪ ,‬התבקשנו לזהות איזו‬
‫מדרכי הפעולה המוצעות בתשובות היא האפקטיבית ביותר לגיוס תרומות עבור משפחות הסובלות מרעב‪.‬‬
‫לאור האמור‪ ,‬נחפש תשובה שבה פונים לאדם שנמצא לבד – ולא כחלק מקבוצה – וכן‪ ,‬שבעת גיוס התרומות‬

     ‫לא מציגים בפניו את הנזקקים כקבוצה אחת‪ ,‬אלא מספקים פרטים ספציפיים ואישיים יותר לגביהם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬לפנות טלפונית לתורמים פוטנציאליים בשמם המלא ולהציג להם נתונים על מספר‬
‫המשפחות הסובלות מרעב ועל מספר המשפחות שהארגון סייע להן – לא מתאים‪ .‬פנייה אישית לתורמים‬
‫שונים – כל אחד בנפרד – אומנם אפקטיבית יותר לעומת פנייה לאנשים כחלק מקבוצה‪ .‬עם זאת‪ ,‬הצגת‬
‫נתונים ׳יבשים׳ על משפחות הסובלות מרעב כקבוצה רחבה של אנשים הזקוקים לסיוע‪ ,‬מפספסת את‬

         ‫יתרונות אפקט הקורבן המזוהה‪ ,‬שידוע כמגביר את הנכונות לסייע‪ .‬לכן‪ ,‬תשובה זו אינה מתאימה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬לגשת לאנשים ההולכים לבדם ברחוב‪ ,‬להראות לכל אחד מהם תמונה של משפחה אחת‬
‫הסובלת מרעב ולבקש ממנו לתרום כסף לקניית מזון למשפחה הזאת – מתאים‪ .‬פנייה אישית לאנשים‬
‫שנמצאים לבדם ידועה כאפקטיבית יותר לעומת פנייה לאדם שנמצא בתוך קבוצה גדולה (מתיישב עם‬
‫"אפקט הצפה מהצד")‪ .‬כמו כן‪ ,‬מתן פרטים אישיים על משפחות ספציפיות הסובלות מרעב‪ ,‬סביר כי יגביר‬

                                                 ‫את הנכונות לסייע‪ ,‬זאת בהתאם ל״אפקט הקורבן המזוהה״‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬להפיץ במקומות עבודה עלונים ובהם סיפוריהן של משפחות רבות הזקוקות למזון‪,‬‬
‫ולבקש מכל מקום עבודה לבחור משפחה אחת ולאסוף למענה תרומות מכלל העובדים – לא מתאים‪ .‬דרך‬
‫פעולה זו אומנם עשויה לספק את היתרונות הנגזרים מאפקט הקורבן המזוהה‪ ,‬שכן היא כוללת מתן פרטים‬
‫אישיים על משפחות ספציפיות הסובלות מרעב‪ .‬עם זאת‪ ,‬היות שהפנייה נעשית במסגרת מקום עבודה‪ ,‬ניתן‬
‫להניח כי אנשים ייטו פחות לחוש שמוטלת עליהם אחריות לסייע‪ ,‬שכן הם חלק מקבוצה גדולה של אנשים‪.‬‬

                                                                            ‫זאת‪ ,‬בהתאם לאפקט הצופה מהצד‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15