Page 8 - ver1
P. 8

‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
       ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משלימה את המשפט באופן הטוב ביותר‪ ,‬נעמוד‬

                                                                                           ‫תחילה על משמעותו‪.‬‬

  ‫בחלקו הראשון של המשפט נכתב כי גרינברג רואה בעובדה שהביקורות הדוקרניות שלה מרגיזות אנשים‬
  ‫רבים הוכחה שיש להן על מה להתבסס‪ .‬כלומר‪ ,‬היא סבורה שהביקורות שלה מרגיזות אנשים משום שהן‬
   ‫נכונות‪ .‬חלקו השני של המשפט נפתח במילת הניגוד ״אבל״‪ ,‬ונאמר כי על גרינברג להבין דבר מה‪ .‬אם כן‪,‬‬

        ‫עלינו להשלים את המשפט באמצעות אמירה שיש בה משום ניגוד לסברתה של גרינברג‪ ,‬דהיינו‪ ,‬לכך‬
                                                          ‫שהביקורות שלה מרגיזות אנשים משום שהן נכונות‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬האמירה כי מי שמתרגז מדקירה של קוץ אינו כועס על הקוץ‪ ,‬אלא על עצמו‪ ,‬אינה‬
   ‫מנוגדת במהותה לסברתה של גרינברג‪ ,‬שכן בהחלט ייתכן שהביקורת שלה נכונה‪ ,‬והאדם שאליו מופנית‬

                                                     ‫הביקורת כועס על עצמו משום שעשה טעות והיא נחשפה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬האמירה כי מי שנדקר שוב ושוב מקוצים‪ ,‬מוטב שינעל נעליים במקום להתרגז אינה‬

  ‫מנוגדת לסברתה של גרינברג‪ ,‬שכן מאמירה זו עולה כי האדם שאליו מופנית הביקורת צריך לנסות למנוע‬
   ‫קבלה של ביקורות נוספות‪ .‬כלומר‪ ,‬סביר שהן נכונות‪ ,‬וכדי שאדם יפסיק לקבלן‪ ,‬עליו להפסיק את הדבר‬

                                                                                      ‫שבגינו הוא נתון לביקורת‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬האמירה כי טבעי להתרגז אם נדקרת מקוץ‪ ,‬ובייחוד אם לא הלכת יחף‪ ,‬אכן מתאימה‬
    ‫להשלים את המשפט‪ ,‬שכן היא מנוגדת במהותה לסברתה של גרינברג‪ .‬מאמירה זו עולה כי סביר שאדם‬

       ‫יתרגז מביקורת שמופנית אליו‪ ,‬במיוחד אם לא עשה דבר שיצדיק ביקורת זו‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא לא מתרגז‬
 ‫מהביקורת בגלל שיש בה אמת – כפי שגרינברג סבורה – אלא מעצם העובדה שהופנתה כלפיו ביקורת‪ ,‬קל‬

                                                                                     ‫וחומר כזו שאינה מוצדקת‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬האמירה כי מי שהולך יחף בשדה קוצים‪ ,‬אל לו להתרגז אם יידקר‪ ,‬אינה מנוגדת‬
‫במהותה לסברתה של גרינברג‪ ,‬שכן עולה ממנה כי מי שנמצא במעמד שבו הוא חשוף לביקורת‪ ,‬שלא יתפלא‬
 ‫אם היא תופנה אליו‪ .‬גרינברג מתייחסת כאמור לטיב הביקורת‪ ,‬ואילו אמירה זו מתייחסת לעצם החשיפה‬

                                             ‫לביקורת‪ .‬על כן אין בה כדי להשלים את המשפט בצורה הגיונית‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
   ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות‪ ,‬נובעת בהכרח מן המידע שמופיע בשאלה‪ ,‬עלינו תחילה‬

                                                                                                 ‫לארגן מידע זה‪.‬‬

                 ‫ידוע כי בחוג לבלשנות‪ ,‬כל התלמידים יכולים ללמוד שפות כרצונם‪ ,‬אלא במקרים הבאים‪:‬‬
                                                                 ‫א‪ .‬תלמיד שלומד צרפתית לומד גם לטינית‪.‬‬

  ‫ב‪ .‬תלמיד שאינו לומד לטינית חייב ללמוד יוונית‪ .‬כלומר‪ ,‬מי שלא לומד לטינית‪ ,‬בוודאות לומד יוונית‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12