Page 9 - ver1
P. 9

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬הטענה כי אם כל מי שלומד לטינית ילמד גם יוונית‪ ,‬כלל תלמידי החוג ילמדו יוונית‬
 ‫נובעת בהכרח מן האמור בשאלה‪ .‬מסעיף ב נובע כאמור כי למעט תלמידים שלומדים לטינית‪ ,‬כלל תלמידי‬
‫החוג מחויבים ללמוד יוונית‪ .‬לפיכך‪ ,‬אם כל מי שלומד לטינית – בכלל זה גם התלמידים שנזכרים בסעיף א‪,‬‬
‫שהרי אין מניעה ללמוד יותר משתי שפות – ילמד גם יוונית‪ ,‬פירוש הדבר שכלל תלמידי החוג ילמדו יוונית‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו אינה נובעת בהכרח מן האמור בשאלה‪ ,‬שכן התנאי‬
    ‫שלפיו כל מי שלומד יוונית ילמד גם לטינית‪ ,‬אינו מונע מתלמידים שלומדים צרפתית ולטינית ללמוד גם‬

                                           ‫יוונית‪ .‬כך‪ ,‬ייתכן מצב שבו יש בחוג תלמיד שלומד יוונית וצרפתית‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו אינה נובעת בהכרח מן האמור בשאלה‪ ,‬שכן התנאי‬
 ‫שלפיו כל מי שלומד צרפתית ילמד גם יוונית אינו מחייב שכל תלמידי החוג ילמדו לטינית‪ .‬לפי סעיף ב‪ ,‬כל‬
‫מי שלא לומד לטינית‪ ,‬מחויב ללמוד יוונית‪ .‬לפיכך‪ ,‬אפשר שיהיה תלמיד שלומד ערבית למשל (=לא לטינית)‬

                                                                 ‫ויוונית‪ ,‬או לחלופין‪ ,‬תלמיד שלומד רק יוונית‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו אינה נובעת בהכרח מן האמור בשאלה‪ ,‬שכן התנאי‬
  ‫שלפיו כל מי שלומד לטינית ילמד גם צרפתית‪ ,‬אינו מחייב מצב שבו שום תלמיד שלומד צרפתית לא ילמד‬
  ‫גם יוונית‪ .‬כלומר‪ ,‬שאין תלמיד שלומד צרפתית ויוונית‪ .‬תנאי זה אינו מונע מתלמידים שלומדים צרפתית‬

                              ‫ולטינית ללמוד גם יוונית‪ ,‬אלא רק כורך את למידת הצרפתית והלטינית זו בזו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הכותרת ״התפתחותם של בתי הספר המודרניים באירופה מסוף המאה ה‪ 19-‬ועד‬
  ‫היום״ אינה מתאימה לשמש כותרת לפסקה הראשונה‪ ,‬שכן הפסקה אינה סוקרת את עלייתם מאז המאה‬
  ‫ה‪ 19-‬ועד היום‪ ,‬אלא עוסקת בתיאור הגורמים התקופתיים דאז‪ ,‬אשר הביאו להתפתחותם של בתי הספר‬

                                    ‫(״‪ ...‬התפתחו באירופה של סוף המאה ה‪ ... 19-‬תהליכים שהתרחשו אז״)‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הכותרת ״התיעוש והשפעתו על מדינות הלאום‪ ,‬על הבירוקרטיה ועל החינוך״ אינה‬

  ‫מתאימה לשמש כותרת לפסקה הראשונה‪ ,‬שכן היא משקפת באופן שגוי את הקשר בין הגורמים שהביאו‬
‫להתפתחות בתי הספר המודרניים‪ ,‬ואף כלל אינה מתייחסת להתפתחות זו‪ ,‬אשר מהווה את הנושא המרכזי‬

                                                                                                  ‫שנידון בפסקה‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬הכותרת ״הגורמים להתפתחותו של בית הספר המודרני״ אכן מתאימה לשמש כותרת‬
 ‫לפסקה שהראשונה‪ ,‬שכן במשפט הפותח של הפסקה נאמר כי בתי הספר המודרניים התפתחו באירופה של‬
‫סוף המאה ה‪ 19-‬ונועדו לענות על צרכים שעלו משלושה תהליכים חשובים שהתרחשו אז‪ ,‬צרכים ותהליכים‬

                                                                      ‫שפורטו והוסברו לעומק בהמשך הפסקה‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הכותרת ״הבעיות שאירופה נתקלה בהן במאה ה‪19-‬״ היא כותרת כללית ורחבה‪,‬‬

        ‫ועל כן אינה מתאימה לשמש כותרת לפסקה הראשונה בקטע‪ .‬אומנם תוארו בפסקה שינויים ובעיות‬
       ‫שהתרחשו באירופה באותה תקופה‪ ,‬אך הם נידונו בהקשר ספציפי הנוגע להתפתחותם של בתי הספר‬

                                                                                                     ‫המודרניים‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12