Page 10 - ver1
P. 10

‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה השנייה טוען ד״ר כרמון שבית הספר אינו עוד על צורכי החברה‪ ,‬שכן מבנהו‬

    ‫ושיטות החינוך הנהוגות כיום עודם מותאמים לעידן המהפכה התעשייתית‪ ,‬אף שחלפו מאז שנים רבות‬
      ‫ובינתיים חלה מהפכה נוספת שהשפיעה על הכלכלה והחברה‪ .‬כלומר‪ ,‬בניגוד לאמור בתשובה בזו‪ ,‬בית‬
       ‫הספר בימינו אינו עונה עוד על צורכי החברה משום שהוא מותאם לצרכים שנוצרו בעקבות המהפכה‬
                                                              ‫התעשייתית‪ ,‬ולא לצרכים של החברה המודרנית‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬בפסקה השנייה טוען ד״ר כרמון שבית הספר אינו עוד על צורכי החברה‪ ,‬שכן מבנהו‬

    ‫ושיטות החינוך הנהוגות כיום עודם מותאמים לעידן המהפכה התעשייתית‪ ,‬אף שחלפו מאז שנים רבות‬
   ‫ובינתיים חלה מהפכה נוספת – מהפכת המידע – שהשפיעה על הכלכלה והחברה‪ .‬לטענתו‪ ,‬בית הספר לא‬
   ‫התאים עצמו לשינויים שחלו בעקבות המהפכה האמורה ולפיכך קיים פער בינו לבין החברה‪ ,‬כפי שנאמר‬

                                                                                                      ‫בתשובה זו‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬ד״ר כרמון טוען כי בעבר הכלכלות התבססו על ייצור תוצרת תעשייתית וחקלאית‪,‬‬
  ‫אך הן חדלו מכך‪ ,‬וכיום מרביתן מתבססות על ייצור ידע ועל הפצתו‪ .‬מכאן‪ ,‬שהטענה כי לדידו‪ ,‬בית הספר‬

           ‫בימינו אינו עונה עוד על צורכי החברה משום שכיום רוב הכלכלות הגדולות מתבססות על תוצרת‬
                                                                    ‫תעשייתית ולא על תוצרת חקלאית‪ ,‬שגויה‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה השנייה עולה כי ד״ר כרמון סבור שבית הספר בימינו אינו עונה עוד על‬
      ‫צורכי החברה‪ ,‬משום שאף שחלו שינויים כלכליים וחברתיים מהותיים בעקבות מהפכת המידע – קרי‬

 ‫מעבר להתבססות על ייצור ידע ועל הפצתו – בית הספר אינו מתאים את מבנהו ושיטות החינוך שבהן הוא‬
      ‫נוקט למציאות חברתית זו‪ ,‬ולא משום שהוא אינו מייצר ידע כפי שעשה בעבר‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
   ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬בפסקה השלישית נאמר כי התלמיד בימינו שונה מהתלמיד במאה ה‪ 19-‬בהיבטים של‬

        ‫מגוון מקורות הידע שעומדים לרשותו (בעבר‪ ,‬בית הספר היה ספק הידע היחיד‪ ,‬ואילו כיום קיימים‬
      ‫מקורות ידע רבים כדוג׳ האינטרנט והטלוויזיה)‪ ,‬ושל פורמט הטקסטים שהם קוראים והחשיבה שהם‬
   ‫נוטים לפתח (בעבר הייתה רק המילה הכתובה המודפסת שהולידה חשיבה לינארית ורציפה‪ ,‬ואילו כיום‬
 ‫הטקסטים נקראים בפורמט דיגיטלי המאפשר מעבר מהיר מנושא לנושא‪ ,‬וכך‪ ,‬תורם לפיתוח חשיבה היפר‬

                                                                                                   ‫טקסטואלית)‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬האמצעים שבהם לומד התלמיד באופן עצמאי ואלה שבאמצעותם הוא לומד בבית‬

        ‫הספר אינם משקפים שינוי שחל בתלמידים כיום‪ ,‬כי אם הבדל בפורמט הטקסטים שהתלמיד חשוף‬
                                                           ‫אליהם‪ ,‬כגורם המשפיע על התפתחות החשיבה שלו‪.‬‬

      ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬ההיבטים שבהם נבדל התלמיד של ימינו מהתלמידים במאה ה‪ ,19-‬אשר נזכרו‬
     ‫בפסקה השלישית‪ ,‬מתייחסים כאמור למקורות הידע שאליהם הוא חשוף‪ ,‬כמו גם לפורמט הטקסטים‬

       ‫שהוא קורא ולאופי החשיבה שאלה תורמים לפתח‪ .‬בפסקה לא דובר כלל על חשיבותו של בית הספר‬
                 ‫ברכישת הידע של התלמידים וגם לא על האופן שבו הם תופסים את חשיבותו של מוסד זה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אומנם דובר בפסקה על כך שהפורמט של הטקסטים שקוראים התלמידים של ימינו‬
      ‫משקף את אחד ההיבטים שבהם הוא נבדל מהתלמידים במאה ה‪ ,19-‬אך תשובה זו נשללת‪ ,‬שכן אינה‬

    ‫מקיפה את שאר ההיבטים שנזכרו בפסקה‪ ,‬ואף מתייחסת להיבט שכלל לא נזכר בה – הזמן שתלמידים‬
                                                                                   ‫מקדישים לקריאת טקסטים‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12