Page 10 - ver1
P. 10
.19התשובה הנכונה היא (.)2
תשובה ( )1אינה נכונה .בפסקה השנייה טוען ד״ר כרמון שבית הספר אינו עוד על צורכי החברה ,שכן מבנהו
ושיטות החינוך הנהוגות כיום עודם מותאמים לעידן המהפכה התעשייתית ,אף שחלפו מאז שנים רבות
ובינתיים חלה מהפכה נוספת שהשפיעה על הכלכלה והחברה .כלומר ,בניגוד לאמור בתשובה בזו ,בית
הספר בימינו אינו עונה עוד על צורכי החברה משום שהוא מותאם לצרכים שנוצרו בעקבות המהפכה
התעשייתית ,ולא לצרכים של החברה המודרנית.
תשובה ( )2נכונה .בפסקה השנייה טוען ד״ר כרמון שבית הספר אינו עוד על צורכי החברה ,שכן מבנהו
ושיטות החינוך הנהוגות כיום עודם מותאמים לעידן המהפכה התעשייתית ,אף שחלפו מאז שנים רבות
ובינתיים חלה מהפכה נוספת – מהפכת המידע – שהשפיעה על הכלכלה והחברה .לטענתו ,בית הספר לא
התאים עצמו לשינויים שחלו בעקבות המהפכה האמורה ולפיכך קיים פער בינו לבין החברה ,כפי שנאמר
בתשובה זו.
תשובה ( )3אינה נכונה .ד״ר כרמון טוען כי בעבר הכלכלות התבססו על ייצור תוצרת תעשייתית וחקלאית,
אך הן חדלו מכך ,וכיום מרביתן מתבססות על ייצור ידע ועל הפצתו .מכאן ,שהטענה כי לדידו ,בית הספר
בימינו אינו עונה עוד על צורכי החברה משום שכיום רוב הכלכלות הגדולות מתבססות על תוצרת
תעשייתית ולא על תוצרת חקלאית ,שגויה.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן הפסקה השנייה עולה כי ד״ר כרמון סבור שבית הספר בימינו אינו עונה עוד על
צורכי החברה ,משום שאף שחלו שינויים כלכליים וחברתיים מהותיים בעקבות מהפכת המידע – קרי
מעבר להתבססות על ייצור ידע ועל הפצתו – בית הספר אינו מתאים את מבנהו ושיטות החינוך שבהן הוא
נוקט למציאות חברתית זו ,ולא משום שהוא אינו מייצר ידע כפי שעשה בעבר ,כפי שנטען בתשובה זו.
.20התשובה הנכונה היא (.)1
תשובה ( )1נכונה .בפסקה השלישית נאמר כי התלמיד בימינו שונה מהתלמיד במאה ה 19-בהיבטים של
מגוון מקורות הידע שעומדים לרשותו (בעבר ,בית הספר היה ספק הידע היחיד ,ואילו כיום קיימים
מקורות ידע רבים כדוג׳ האינטרנט והטלוויזיה) ,ושל פורמט הטקסטים שהם קוראים והחשיבה שהם
נוטים לפתח (בעבר הייתה רק המילה הכתובה המודפסת שהולידה חשיבה לינארית ורציפה ,ואילו כיום
הטקסטים נקראים בפורמט דיגיטלי המאפשר מעבר מהיר מנושא לנושא ,וכך ,תורם לפיתוח חשיבה היפר
טקסטואלית).
תשובה ( )2אינה נכונה .האמצעים שבהם לומד התלמיד באופן עצמאי ואלה שבאמצעותם הוא לומד בבית
הספר אינם משקפים שינוי שחל בתלמידים כיום ,כי אם הבדל בפורמט הטקסטים שהתלמיד חשוף
אליהם ,כגורם המשפיע על התפתחות החשיבה שלו.
תשובה ( )3אינה נכונה .ההיבטים שבהם נבדל התלמיד של ימינו מהתלמידים במאה ה ,19-אשר נזכרו
בפסקה השלישית ,מתייחסים כאמור למקורות הידע שאליהם הוא חשוף ,כמו גם לפורמט הטקסטים
שהוא קורא ולאופי החשיבה שאלה תורמים לפתח .בפסקה לא דובר כלל על חשיבותו של בית הספר
ברכישת הידע של התלמידים וגם לא על האופן שבו הם תופסים את חשיבותו של מוסד זה.
תשובה ( )4אינה נכונה .אומנם דובר בפסקה על כך שהפורמט של הטקסטים שקוראים התלמידים של ימינו
משקף את אחד ההיבטים שבהם הוא נבדל מהתלמידים במאה ה ,19-אך תשובה זו נשללת ,שכן אינה
מקיפה את שאר ההיבטים שנזכרו בפסקה ,ואף מתייחסת להיבט שכלל לא נזכר בה – הזמן שתלמידים
מקדישים לקריאת טקסטים.