Page 11 - ver1
P. 11

‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
           ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬בפסקה הרביעית נאמר כי לטענתו של רובינסון‪ ,‬התפיסה שמשמר בית הספר –‬
 ‫התלמידים בשכבת גיל מסוימת צריכים לסיים את שנת הלימודים עם אותו הידע בדיוק – אינה מותאמת‬
‫לעולם המורכב‪ ,‬המצריך חשיבה רב‪-‬תחומית‪ .‬מכאן‪ ,‬שהטענה כי לדידו‪ ,‬אין הכרח שתלמידים בני אותו גיל‬

                                                                  ‫ירכשו את אותו הידע‪ ,‬אכן עולה מן הפסקה‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בחלקה הראשון של הפסקה נידונו השינויים שחלו בדרישות מבית הספר ועולה‬
 ‫מכך כי כיום‪ ,‬יש צורך בשכבה משכילה רחבה שכישוריה מגוונים‪ .‬בהמשך הפסקה נאמר כי רובינסון טוען‬

       ‫טענה ברוח דומה‪ ,‬והוא מציין את אופי הלמידה ותכנית הלימודים הנהוגים כיום כמאפיינים שאינם‬
‫מכינים את התלמידים לעולם מורכב המצריך חשיבה בין‪-‬תחומית‪ .‬מכאן‪ ,‬שהוא סבור דווקא כי בית הספר‬

                                                    ‫כיום לא תוכנן להתמודד עם אוכלוסייה שצרכיה מגוונים‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬טענתו של רובינסון אשר לחלוקה לכיתות לפי גיל‪ ,‬מובאת בפסקה כביקורת על כך‬

     ‫שפורמט זה אינו מתאים עוד לצרכים של העולם המורכב‪ .‬מכאן‪ ,‬שהוא לא סבור שחלוקה זו מוצדקת‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי בעידן מהפכת המידע דרושה לכלכלה ולממשל שכבה משכילה‬
  ‫שכישוריה מגוונים (שורה ‪ ,)23‬וכי עולם זה מצריך חשיבה רב‪-‬תחומית (שורה ‪ .)28‬ולא כי העולם המורכב‬

                                                                            ‫במאה ה‪ 19-‬הצריך חשיבה מעין זו‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
          ‫בפסקה האחרונה הוצגו שתי מטרות הנוגעות לתפקיד בתי הספר – בעבר‪ ,‬מטרתו הייתה להקנות‬
           ‫לתלמידים הזדהות עם מדינת הלאום הצעירה‪ ,‬ואילו כיום‪ ,‬יש שאיפה להקנות לתלמידים כלים‬
   ‫להשתלבות בכלכלה העולמית‪ .‬בשורות ‪ 31-32‬נאמר כי לא זו בלבד שהקצאת משאבים לשם השגת אחת‬
  ‫המטרות באה על חשבון האחרת‪ ,‬אלא שכל אחת מהן משקפת תפיסה אחרת של תפקיד מערכת החינוך‪.‬‬
  ‫כלומר‪ ,‬שתי המטרות שנזכרו לעיל נגזרות כל אחת מהשקפות מנוגדות‪ ,‬והשגתה של אחת מהן‪ ,‬תגזול את‬

                                                                           ‫המשאבים להשגת המטרה האחרת‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬עיצוב אופיים של בתי הספר אינה אחת המטרות שעליהן דיבר כרמון‪ .‬הוא טען כי‬
  ‫בתי הספר עוצבו בעידן שאחת התכליות החשובות בו הייתה הקניית הזדהות עם מדינת הלאום הצעירה‪.‬‬

      ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬״המטרות״ (שורה ‪ )32‬הן אכן חינוך להזדהות עם מדינת הלאום‬
                                                             ‫והקניית כישורים המתאימים לכלכלה העולמית‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הפחתת חשיבותה של הזהות הלאומית היא פועל יוצא של אחת המטרות שעליהן‬
   ‫דיבר כרמון‪ .‬לדידו‪ ,‬החברה המודרנית שואפת להקנות לתלמידים כלים שיסייעו להם להשתלב בכלכלה‬

                                                          ‫העולמית‪ ,‬שבה‪ ,‬לזהותם הלאומית חשיבות פחותה‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מימוש תכליות חברתיות אינו מהווה את אחת המטרות שעליהן דיבר כרמון‪.‬‬
    ‫לדבריו‪ ,‬אחת המטרות הללו (הקניית הזדהות עם מדינת הלאום) מהווה את אחת התכליות החברתיות‬

                                                                                   ‫בעידן שבו עוצבו בתי הספר‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12