Page 11 - ver1
P. 11
.21התשובה הנכונה היא (.)1
תשובה ( )1נכונה .בפסקה הרביעית נאמר כי לטענתו של רובינסון ,התפיסה שמשמר בית הספר –
התלמידים בשכבת גיל מסוימת צריכים לסיים את שנת הלימודים עם אותו הידע בדיוק – אינה מותאמת
לעולם המורכב ,המצריך חשיבה רב-תחומית .מכאן ,שהטענה כי לדידו ,אין הכרח שתלמידים בני אותו גיל
ירכשו את אותו הידע ,אכן עולה מן הפסקה.
תשובה ( )2אינה נכונה .בחלקה הראשון של הפסקה נידונו השינויים שחלו בדרישות מבית הספר ועולה
מכך כי כיום ,יש צורך בשכבה משכילה רחבה שכישוריה מגוונים .בהמשך הפסקה נאמר כי רובינסון טוען
טענה ברוח דומה ,והוא מציין את אופי הלמידה ותכנית הלימודים הנהוגים כיום כמאפיינים שאינם
מכינים את התלמידים לעולם מורכב המצריך חשיבה בין-תחומית .מכאן ,שהוא סבור דווקא כי בית הספר
כיום לא תוכנן להתמודד עם אוכלוסייה שצרכיה מגוונים.
תשובה ( )3אינה נכונה .טענתו של רובינסון אשר לחלוקה לכיתות לפי גיל ,מובאת בפסקה כביקורת על כך
שפורמט זה אינו מתאים עוד לצרכים של העולם המורכב .מכאן ,שהוא לא סבור שחלוקה זו מוצדקת.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי בעידן מהפכת המידע דרושה לכלכלה ולממשל שכבה משכילה
שכישוריה מגוונים (שורה ,)23וכי עולם זה מצריך חשיבה רב-תחומית (שורה .)28ולא כי העולם המורכב
במאה ה 19-הצריך חשיבה מעין זו.
.22התשובה הנכונה היא (.)2
בפסקה האחרונה הוצגו שתי מטרות הנוגעות לתפקיד בתי הספר – בעבר ,מטרתו הייתה להקנות
לתלמידים הזדהות עם מדינת הלאום הצעירה ,ואילו כיום ,יש שאיפה להקנות לתלמידים כלים
להשתלבות בכלכלה העולמית .בשורות 31-32נאמר כי לא זו בלבד שהקצאת משאבים לשם השגת אחת
המטרות באה על חשבון האחרת ,אלא שכל אחת מהן משקפת תפיסה אחרת של תפקיד מערכת החינוך.
כלומר ,שתי המטרות שנזכרו לעיל נגזרות כל אחת מהשקפות מנוגדות ,והשגתה של אחת מהן ,תגזול את
המשאבים להשגת המטרה האחרת.
תשובה ( )1אינה נכונה .עיצוב אופיים של בתי הספר אינה אחת המטרות שעליהן דיבר כרמון .הוא טען כי
בתי הספר עוצבו בעידן שאחת התכליות החשובות בו הייתה הקניית הזדהות עם מדינת הלאום הצעירה.
תשובה ( )2נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,״המטרות״ (שורה )32הן אכן חינוך להזדהות עם מדינת הלאום
והקניית כישורים המתאימים לכלכלה העולמית.
תשובה ( )3אינה נכונה .הפחתת חשיבותה של הזהות הלאומית היא פועל יוצא של אחת המטרות שעליהן
דיבר כרמון .לדידו ,החברה המודרנית שואפת להקנות לתלמידים כלים שיסייעו להם להשתלב בכלכלה
העולמית ,שבה ,לזהותם הלאומית חשיבות פחותה.
תשובה ( )4אינה נכונה .מימוש תכליות חברתיות אינו מהווה את אחת המטרות שעליהן דיבר כרמון.
לדבריו ,אחת המטרות הללו (הקניית הזדהות עם מדינת הלאום) מהווה את אחת התכליות החברתיות
בעידן שבו עוצבו בתי הספר.