Page 7 - ver2
P. 7

‫תוצאות המחקר יראו כי מרבית בני השלוש טענו שרק ליבי התכוונה להאכיל את הציפורים‪,‬‬
                                             ‫ומרבית בני החמש טענו שרק יותם התכוון לעשות זאת‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬הממצא המתאים ביותר להיות זה שהחוקרים הסתמכו עליו‪,‬‬
   ‫אכן יראה כי מרבית בני השלוש טענו שרק ליבי התכוונה להאכיל את הציפורים – הסתמכות על‬

‫תוצאות מעשיה בלבד – ואילו מרבית בני החמש טענו שרק יותם התכוון לעשות זאת – זיהוי כוונה‬
                                                                                       ‫אף שלא מומשה‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הממצא המתואר בתשובה זו מציג קשר הפוך בין הממצאים לקבוצות‬
    ‫המחקר‪ ,‬כפי שעולה ממסקנת החוקרים ‪ -‬בסיפור על יותם‪ ,‬כוונתו לא הגיעה לכדי מימוש‪ ,‬ולכן‬
  ‫מתאים שבני החמש יטענו כי הייתה לו כוונה לעשות כן‪ ,‬ואילו בסיפור על ליבי‪ ,‬אמנם לא הייתה‬
   ‫לה כל כוונה להאכיל את הציפורים‪ ,‬אך הן אכלו‪ ,‬ולכן מתאים שבני השלוש דווקא ייטענו כי רק‬

                                                                                ‫היא התכוונה להאכילן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הממצא המתואר בתשובה זו אינו מתיישב עם מסקנת החוקרים‪ ,‬שכן עולה‬
‫ממנו כי מרבית בני השלוש אמנם הסתמכו על התוצאה הסופית בקביעת קיומה של כוונה (הסיפור‬

                         ‫על ליבי)‪ ,‬אך גם זיהו כוונה אף שלא הגיעה לכדי מימוש (הסיפור על יותם)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הממצא המתואר בתשובה זו אינו מתיישב עם מסקנת החוקרים‪ ,‬שכן עולה‬
‫ממנו כי מרבית בני החמש אמנם זיהו כוונה אף שלא הגיעה לכדי מימוש (הסיפור על יותם)‪ ,‬אך גם‬

                          ‫הסתמכו על התוצאה הסופית בקביעת קיומה של כוונה (הסיפור על ליבי)‪.‬‬

                                                                              ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
    ‫כדי לקבוע איזה מן האנשים המתוארים בתשובות מעביר מסר באופן הדומה ביותר לאופן שבו‬

        ‫לסקלי מעביר את מסרו‪ ,‬נעמוד תחילה על העיקרון המאפיין את העברת המסר‪ ,‬כפי שעולה‬
                                                                                              ‫מהציטוט‪.‬‬

       ‫"מחזור השירים 'מחולות ריקים' של המשורר חזי לסקלי עוסק בקשיים ובבעיות שבשימוש‬
‫במילים‪ ,‬ועולה ממנו כי לסקלי מאמין שהשפה חסרת כל תועלת" – לסקלי משתמש בשפה (מחזור‬

    ‫שירים) כדי להעביר את המסר שלפיו השפה היא חסרת תועלת‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬לסקלי מעביר‬
                            ‫ביקורת שלילית על דבר מה‪ ,‬אך עושה בו שימוש לצורך העברת מסר זה‪.‬‬

      ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אדם שמצייר ציור מכוער כדי להמחיש שאומנות אמתית אינה צריכה‬
 ‫להיות יפה‪ ,‬אלא לשבור מוסכמות‪ ,‬למעשה סבור שאומנות נועדה לשבור מוסכמות‪ ,‬והוא משתמש‬
‫באומנות כדי לעשות זאת‪ ,‬כלומר לשבור מוסכמה‪ .‬נשים לב שלא כמו לסקלי‪ ,‬במקרה זה אין ניגוד‬

                                                                  ‫בין אופן העברת המסר למסר עצמו‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬אדם שמארגן הפגנה כדי למחות על המטרד שהפגנות גורמות‪ ,‬מעביר ביקורת‬
‫שלילית על מחאות‪ ,‬אך משתמש בהן כדי להעביר את המסר הזה‪ .‬עיקרון זה דומה להעברת המסר‬
 ‫של לסקלי‪ ,‬שעושה שימוש בדבר שהוא סבור כי אין בו תועלת‪ ,‬כדי להעביר את המסר שהוא חסר‬

                                                                                                 ‫תועלת‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12