Page 6 - ver2
P. 6
תשובה ( )2אינה נכונה .כפי שהוסבר ,מן האמור אכן משתמע כי שפרה מעדיפה קפוצ'ינו על פני
מילק-שייק.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן האמור אכן משתמע כי תרצה חשבה ששפרה מעדיפה תמיד מילק-שייק
על פני קפוצ'ינו ,שכן היא שאלה אותה אם היא שותה קפוצ'ינו מכיוון שאין מילק-שייק .כלומר
היא מניחה שאם היה מילק-שייק ,שפרה הייתה בוחרת בכך ,ולא בקפוצ'ינו.
תשובה ( )4נכונה .מן האמור עולה כי תרצה הניחה שאין בבית הקפה מילק-שייק ,אך למעשה
משקה זה כן מוגש בבית הקפה ,כפי שעולה מתשובתה של שפרה.
.13התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מדבריו של א"מ קופי נבין תחילה את טענתו
המובאת בפסקה.
לטענתו של קופי ,ניתן להשליט סדר מסוים במגוון שימושי השפה ,על-ידי חלוקתם לשלושה
סוגיים כלליים – מידעי ,הבעתי ומכוון .ואולם ,הוא סבור שכמעט בכל מבע ,ניתן לזהות מידה
מסוימת של לפחות שניים משלושת סוגי השימושים הללו.
תשובה ( )1אינה נכונה .בפסקה נאמר כי "כמעט כל מבע רגיל ידגים ,בהרבה או במעט ,לפחות
שניים משלושת שימושי השפה" ,ולא התייחס לסוג שימוש ספציפי שבהכרח יופיע בכל מבע ,כפי
שנטען בתשובה זו – " ...גם מבעים שנועדו לשימוש הבעתי או מכוון בהכרח יכילו מידע".
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה נאמר כי "אפשר להשליט סדר מסוים במגוון שימושי השפה" ,וכן,
כי " ...כל מבע רגיל ידגים ...לפחות שניים משלושת שימושי השפה" ,ולא כי הניסיון לחלק את
שימושי השפה לקטגוריות כלליות אינו עולה יפה ,משום שמבעים רגילים אינם מתאימים אף לא
לאחת מהקטגוריות ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )3אינה נכונה .בדבריו ,קופי לא התייחס לטיב המבע (תקין/לקוי) כפי שעולה מתשובה זו,
אלא ציין כי מרבית המבעים ידגימו לפחות שניים משלושת שימושי השפה.
תשובה ( )4נכונה .מדבריו של קופי אכן משתמע שאף שאפשר לחלק את שימושי השפה לשלוש
קטגוריות מובחנות ,רק לעתים רחוקות יימצא מבע המשתייך לאחת מהן בלבד ,שהרי לטענתו
"כמעט כל מבע רגיל ידגים ,בהרבה או במעט ,לפחות שניים משלושת שימושי השפה".
.14התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזה מן הממצאים המתוארים בתשובות הוא המתאים ביותר להיות זה שהחוקרים
הסתמכו עליו ,עלינו תחילה לעמוד על מסקנתם ,וכן ,על הקשר בינה ובין מהלך הניסוי.
מתוצאות הניסוי ,הסיקו החוקרים כי ילדים בני שלוש נוטים להסיק על כוונותיהם של בני אדם
על סמך תוצאות מעשיהם ,ואילו בני חמש מסוגלים לזהות כוונות ,גם אם לא התממשו .מסקנה זו
התבססה על תשובות הילדים לשאלה האם הילד בכל אחד מהסיפורים שזה עתה שמעו התכוון
להאכיל את הציפורים .בשני הסיפורים ניתן לזהות את אלמנט הכוונה ומימושה בקרב כל אחד
מהגיבורים – יותם התכוון להאכיל את הציפורים ,אך הן ברחו ממנו .כלומר הכוונה לא התממשה.
ליבי לא התכוונה להאכיל את הציפורים ,אך הן אכלו מפירורי הכריך שלה .לפיכך ,נצפה כי