Page 8 - ver2
P. 8

‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
  ‫כדי לקבוע איזו מן העובדות שמופיעות בתשובות אינה מחלישה את מסקנתה של יעל‪ ,‬עלינו‬

                              ‫תחילה לעמוד עליה‪ ,‬וכן על האופן שבו היא מתקשרת לממצאים‪.‬‬
‫מכיוון שממוצע הציונים במבחן בקורס באיטלקית של מי שנבחנו במועד א היה נמוך מממוצע‬

      ‫הציונים של מי שנבחנו במועד ב‪ ,‬יעל הסיקה שהבחינה במועד ב הייתה קלה מן הבחינה‬
                      ‫במועד א‪ .‬כלומר‪ ,‬היא ייחסה את פער הציונים לרמת הקושי של הבחינה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שמרבית התלמידים המצטיינים נבחנו במועד ב מחלישה את‬
   ‫מסקנתה של יעל‪ ,‬שכן היא מספקת הסבר חלופי לממצאים ‪ -‬ממוצע הציונים במועד ב היה‬

 ‫גבוה ממוצע הציונים במועד א מכיוון שמרבית התלמידים אשר נבחנו במועד ב היו תלמידים‬
                      ‫שיכולותיהם גבוהות מלכתחילה‪ ,‬ולא מכיוון שהבחינה הייתה קלה יותר‪.‬‬

       ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שתלמידים רבים בחרו להיבחן רק במועד ב כדי שיוכלו‬
       ‫להשקיע זמן רב ככל האפשר בהתכוננות אליה מחלישה את מסקנתה של יעל‪ ,‬שכן היא‬
‫מספקת הסבר חלופי לממצאים – ממוצע הציונים במועד ב היה גבוה מממוצע הציונים במועד‬
       ‫א מכיוון שהתלמידים אשר נבחנו במועד ב היו מוכנים לבחינה יותר משהיו התלמידים‬

                                       ‫שנבחנו במועד א‪ ,‬ולא מכיוון שהבחינה הייתה קלה יותר‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שבודק הבחינה במועד ב נוטה להחמיר פחות מן הבודק‬
   ‫במועד א מחלישה את מסקנתה של יעל‪ ,‬שכן היא מספקת הסבר חלופי לממצאים – ממוצע‬
  ‫הציונים במועד ב היה גבוה מממוצע הציונים במועד א בשל הבדל במידת החומרה של בודק‬

                                     ‫הבחינה בכל מועד‪ ,‬ולא מכיוון שהבחינה הייתה קלה יותר‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬העובדה שבמועד ב נבחנו פחות תלמידים משנבחנו במועד א אינה מחלישה‬
‫(וגם לא מחזקת) את מסקנתה של יעל‪ ,‬שהרי מסקנתה מתבססת על נתונים הנוגעים לממוצעי‬

                  ‫הציונים‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬לכמות התלמידים שנבחנו בכל מועד אין כל השפעה על כך‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
       ‫כדי לקבוע באיזו מן התשובות מופיע ההסבר לבחירתם של החוקרים בדגי זברה‪ ,‬עלינו‬

                                                                  ‫תחילה להבין את תוכן הפסקה‪.‬‬

     ‫תחילה נאמר כי מבחינת יותרת המוח של עוברי דגי הזברה‪ ,‬למדו המדענים על התפתחות‬
      ‫יותרת המוח אצל בני אדם‪ ,‬ולאחר מכן הוסבר מדוע הם מתאימים במיוחד למטרה זו –‬

        ‫"מצד אחד‪ ,‬מוחם פשוט למדי‪ ,‬גופם שקוף ואפשר לעשות בהם שינויים גנטיים בקלות‬
 ‫יחסית"‪ ,‬כלומר‪ ,‬היכולת לחקור את מוחם מתאפשרת בקלות יחסית לאור המאפיינים הללו‪,‬‬

      ‫"ומצד שני‪ ,‬הודות לעובדה שמבנה בלוטת יותרת המוח דומה בכל בעלי החוליות‪ ,‬אפשר‬
‫להניח שממצאי הבחינה תקפים גם לבני אדם" בשל הדמיון במבנה בלוטת יותרת המוח בקרב‬

   ‫כל בעלי החוליות‪ ,‬ניתן להקיש מבחינתה אצל דגי הזברה לגבי בלוטת יותרת המוח אצל בני‬
                                                                                              ‫אדם‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה צוין אמנם כי מוחם של דגי הזברה פשוט למדי‪ ,‬אך לא נאמר‬
‫כי הוא פשוט ממוחם של בעלי חוליות אחרים‪ ,‬אלא רק כי יחד עם מאפיינים נוספים‪ ,‬קל יותר‬

                                                                                                                       ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13