Page 3 - ver2
P. 3

‫במקרה זה‪ ,‬קשר סיבתי‪ ,‬בין שתי הבעיות‪ ,‬שכן הוא מתייחס רק למידת החשיבות של כל אחת‬
                 ‫מהן‪ ,‬ומכאן שלא ייתכן כי כוונתו היא שחזות בית הספר נמנית עם הגורמים שהביאו לבעיית‬

                                                                                                 ‫ריבוי התלמידים‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מדבריו של עידן עולה כי הוא סבור שריבוי התלמידים הוא בעיה‬
                       ‫שחומרתה גבוהה מזו של חזות בית הספר‪ ,‬ולא כי חומרתן זהה‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי כוונתו של עידן הינה כי אף שחזותו של בית הספר‬
                  ‫כעורה ולכן בעייתית‪ ,‬ריבוי התלמידים בכיתות בעייתי ממנה‪ ,‬שהרי הוא מכיר בכך שמדובר‬
                 ‫בשני גורמים המהווים בעיה עבור בית הספר‪ ,‬אך מבחין בין מידת החומרה של כל אחד מהם‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                       ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות אינה עולה מן הפסקה‪ ,‬נבין תחילה את‬

                                                    ‫האמור בה‪ ,‬ולאחר מכן נבחן כל אחת מן הטענות לאור זאת‪.‬‬
                  ‫תחילה נאמר כי רמת המליחות של מקור מים (כדוגמת ים כינרת) משקפת את ריכוז מרכיבי‬
                 ‫המלח במים‪ .‬מאחר שלרוב קיים קושי לעמוד במדויק על ריכוזם של כל מרכיבי המלח‪ ,‬נמדד‬

                       ‫רק ריכוזו של הכלור‪ ,‬שהוא אחר ממרכיבי המלח‪ ,‬וממנו מסיקים על רמת המליחות של‬
                 ‫המים‪ ,‬דהיינו על ריכוז מרכיבי המלח כולם‪ .‬לאחר מכן נאמר כי המליחות של הכינרת גבוהה‬

                           ‫ממליחותם של הערוצים שנשפכים אליה (הן הנחלים והן נהר הירדן הצפוני)‪ ,‬מכיוון‬
                   ‫שמליחותה מושפעת ממליחותם של מי המעיינות שבקרקעיתה‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי ריכוז‬

                          ‫המלחים במי המעיינות‪ ,‬אשר נמצאים בקרקעית הכינרת גבוה מריכוזם במי הנחלים‬
                    ‫שנשפכים אליה‪ ,‬שכן תוספת המליחות שהם מספקים היא שעומדת בבסיס העובדה שרמת‬

                                        ‫המליחות של מי הכינרת גבוהה מרמתה של מי הנחלים הנשפכים אליה‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי קל יותר להסיק מידע על ריכוז הכלור במקור‬
                   ‫מים מאשר על ריכוזי מרכיבי מלח אחרים‪ ,‬שכן אם בשל הקושי למדוד את ריכוזם של כלל‬

                 ‫רכיבי המלח נמדד רק ריכוזו של הכלור‪ ,‬אזי שהדבר מעיד כי קל יותר למדוד אותו בהשוואה‬
                                                                                                          ‫לאחרים‪.‬‬

                ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬מן הפסקה אכן עולה כי המליחות של מי המעיינות‬
                   ‫שבקרקעית הכינרת גבוהה ממליחותם של מי הנחלים הנשפכים אליה‪ ,‬שהרי מליחותם היא‬
                                               ‫שמסבירה מדוע מליחות מי הכינרת גבוהה ממליחות מי הנחלים‪.‬‬

                ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי ריכוז הכלור בכינרת גבוה מריכוז הכלור בנהר‬
                       ‫הירדן הצפוני‪ ,‬שהרי נאמר כי מריכוזו של הכלור ניתן להקיש על ריכוז כלל רכיבי המלח‬

                     ‫(שהם המהווים למעשה את רמת המליחות של מקור מים כלשהו)‪ ,‬וכן כי מליחות הכינרת‬
                      ‫גבוהה ממליחות מי נהר הירדן הצפוני‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שהדבר בהכרח מעיד כי ריכוז הכלור במי‬

                                                                                                ‫הכינרת גבוה יותר‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬בפסקה לא נעשה הבחנה בין רמת מליחות נהר הירדן הצפוני לרמתה במי‬

                        ‫הנחלים האחרים אשר נשפכים לכינרת‪ ,‬אלא רק נאמר כי מליחותה של הכינרת גבוהה‬
                ‫ממליחותם של אלה‪ .‬מכאן‪ ,‬שלאור האמור בפסקה‪ ,‬לא ניתן לקבוע כי מליחותו של נהר הירדן‬

                                        ‫הצפוני גבוהה ממליחותם של הנחלים האחרים‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

‫‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8