Page 12 - ver2
P. 12

‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
         ‫כדי לקבוע איזה מארבעת הציטוטים מתוך דבריו של לפראג אשר מופיעים בתשובות‪,‬‬
   ‫מתייחס לדבר שונה מהדבר שאליו מתייחסים שלושת האחרים‪ ,‬עלינו לבחון את משמעותו‬

                                                      ‫של כל אחד מהם לאור ההקשר שבו נאמר‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪" .‬טירוף מוזר אוחז במעמדות העובדים‪ ...‬הטירוף הזה הוא אהבת‬
‫העמל‪ ,‬התשוקה החולנית לעבודה‪( "...‬שורה ‪ .)14‬כלומר‪ ,‬החריצות‪ ,‬שבאה לידי ביטוי באהבת‬

                                     ‫העמל ובתשוקה לעבודה נתפסת בעיני לפראג כטירוף מוזר‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כפי שהוסבר בפתרון תשובה (‪" ,)1‬אהבת העמל" היא ביטוי לחריצות‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪" .‬טירוף מוזר אוחז במעמדות העובדים‪ ...‬הטירוף הזה הוא אהבת העמל‪,‬‬
      ‫התשוקה החולנית לעבודה‪ ,‬מוגזמת עד כדי התשת כוחם וחיוניותם של הפרט וצאצאיו"‬

   ‫(שורות ‪ .)15-14‬במילים אחרות‪ ,‬החריצות מתישה את כוחם וחיוניותם של הפרט וצאצאיו‪,‬‬
           ‫ומכאן‪ ,‬שביטוי זה מתייחס להשלכות השליליות של החריצות‪ ,‬ולא לחריצות עצמה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מחלקם הראשון של דברי לפראג עולה כאמור כי הוא רואה בחריצות‬
 ‫תופעה שלילית‪ ,‬שהרי התייחס אליה כאל טירוף מוזר וטען כי טמונות בה השלכות שליליות‪.‬‬
‫מכאן‪ ,‬שמתוך המשך הדברים ("במקום להתנגד לליקוי הנפשי הזה‪ ...‬ומטיפי המוסר העלו על‬

      ‫נס את העבודה ורוממו אותה למעמד של קדושה"‪ .‬שורות ‪ ,)15-17‬ניתן להבין שה"ליקוי‬
 ‫הנפשי" מתייחס גם הוא לחריצות‪ ,‬שכן מתן מעמד קדוש לעבודה מעודד חריצות‪ ,‬והדבר אכן‬

                                                               ‫מנוגד להוקעתה‪ ,‬כפי שטען לפראג‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
         ‫כדי להבין מה הביא לידי הרחבת מסורת "יום שני הקדוש"‪ ,‬עלינו לקרוא את הפסקה‬

                                                  ‫הרביעית ולעמוד על גורם זה מתוך האמור בה‪.‬‬

      ‫בפסקה הרביעית נאמר כי מכיוון שהאורגים היו אמונים בעצמם על תהליך העבודה‪ ,‬הם‬
   ‫החליטו שכמות הזמן אשר תוקדש לעבודה לא תעלה על הכמות הדרושה לסיפוק צרכיהם‪.‬‬
‫עצמאותם זו אפשרה להם להנהיג יום מנוחה נוסף – "מסורת יום שני הקדוש"‪ .‬כמו כן‪ ,‬נאמר‬

       ‫כי משחלה עלייה בפריון העבודה (כלומר בתפוקה שהתקבלה מהשקעת כמות נתונה של‬
         ‫עבודה) מסורת זו הורחבה לימים נוספים בשבוע‪ .‬כלומר‪ ,‬העלייה בפריון אפשרה להם‬

 ‫להקדיש כמות שעות עבודה נמוכה יותר לצורך סיפוק צורכיהם‪ ,‬ולפיכך יכלו לייחד זמן נוסף‬
                                                                                           ‫למנוחה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הסיבה להרחבת המסורת האמורה אינה נוגעת לחופש הבחירה של כל‬
 ‫אחד מן האורגים את היום בשבוע אותו יקדיש למנוחה‪ ,‬כי אם לירידה בכמות שעות העבודה‬

                                      ‫הדרושות לסיפוק צורכיהם לאור העלייה בפריון העבודה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הרחבת המסורת היא נבעה מבחירתם של האורגים‬

  ‫לעשות כן‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שכלל אינה נוגעת להחלטת בעלי ההון לאפשר זאת‪ ,‬שהרי הם כלל לא זכו‬
                                                                           ‫להתייחסות בפסקה זו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬המהפכה התעשייתית נזכרת רק בפסקה האחרונה‪ ,‬והשפעותיה דווקא‬
                       ‫באו לידי ביטוי בירידה בהיקף הזמן הפנוי של האורגים‪ ,‬ולא בהרחבתו‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14