Page 11 - ver2
P. 11

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אין כל התייחסות לתרומתם של החרוצים והעצלנים לביסוס‬
                         ‫ולקידום החברה‪ ,‬אלא רק הובאה התייחסות לאופן שבו נתפסות התכונות הללו בעיני‬

                       ‫החברה‪ .‬מכאן שהטענה כי מאז ומעולם היו עצלנים וחרוצים‪ ,‬והחרוצים הם שמבססים‬
                                       ‫ומקדמים את החברה‪ ,‬אינה מביעה את הרעיון המרכזי שבו דנה הפסקה‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אמרת השפר שמוצגת בפסקה נזכרת בה במטרה לחזק את הטענה‬
                        ‫בדבר חשיבותה של החריצות כערך עליון בחברה‪ ,‬ואין בכך כדי לטעון שהרעיון המרכזי‬
                            ‫שנידון בה הינו כי יש אמרות שפר עתיקות אשר עשויות להיות היום נכונות מתמיד‪.‬‬
                         ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הרעיון המרכזי שנידון בפסקה הינו כי החריצות היא עיקרון‬
                                                           ‫שהחברה המודרנית מקדשת והיא נתפסת כערך עליון‪.‬‬

                                                                                          ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                    ‫כדי לקבוע איזה מן ההסברים שמופיעים בתשובות הוא אחד מההסברים לטענה כי האדם‬
                   ‫שנזכר בשורות ‪ 8-10‬תורם לצמיחה‪ ,‬עלינו תחילה להבין מתוך האמור בטקסט כיצד תיאורו‬

                       ‫של זה מתיישב עם ההסברים השונים שנזכרו בקטע אשר לאופן בו אדם תורם לצמיחה‪.‬‬

                  ‫בפסקה השנייה נאמר כי צמיחה באה לידי ביטוי בעיקר בגידול סך ההוצאות של כל הפרטים‬
                              ‫במשק בגין צריכת מוצרים‪ ,‬והוצגו שני אופנים בהם עידוד העבודה משרת אותה‪:‬‬

                          ‫‪ -‬ככל שפרטים יעבדו יותר‪ ,‬יהיה בידם ממון רב יותר וזה יאפשר להם לצרוך יותר‪.‬‬
                  ‫‪ -‬ככל שפרטים יעבדו יותר‪ ,‬יהיה להם פחות זמן פנוי למילוי מטלות שגרתיות‪ ,‬והם ייאלצו‬

                     ‫לשלם לאחרים שיעשו זאת במקומם‪ .‬השכר שיקבלו פרטים אלה עבור מילוי המטלות‬
                                                         ‫יגדיל את ממונם‪ ,‬וכך יהיה באפשרותם לצרוך יותר‪.‬‬

                 ‫בשורות ‪ 8-10‬מופיעה דוגמה לאופן השני – אדם שעובד שעות רבות יותר משעבד בעבר‪ ,‬משלם‬
                 ‫כעת למישהו אחר שיבשל עבורו (שכן אין לו עוד זמן לעשות זאת בעצמו)‪ ,‬וכך‪ ,‬השכר שיתקבל‬

                     ‫עבור שירות זה‪ ,‬יאפשר לאדם ששירותיו נשכרו לצורך כך‪ ,‬להגדיל את ממנו‪ ,‬ולצרוך יותר‪.‬‬

                          ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי האופן בו האדם הנזכר בשורות ‪ 8-10‬תורם‬
                  ‫לצמיחה בא לידי ביטוי בכך שהוא מעסיק את שירותיו של אדם אחר‪ ,‬ולפיכך יש ביכולתו של‬

                               ‫האחרון לצרוך יותר‪ ,‬ולא כי הדבר נוגע למעסיקו של האדם שנזכר בשורות אלה‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי האדם הנזכר בשורות ‪ 8-10‬תורם לצמיחה משום‬
                 ‫שהוא עובד יותר‪ ,‬וכך יש לו יותר כסף לצריכה‪ ,‬אשר בין השאר משמש לצריכת שירותיהם של‬

                                                       ‫אחרים וכך מאשר גם להם לקנות עוד שירותים ומוצרים‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בתיאור האופנים שבהם אדם תורם לצמיחה אין כל התייחסות לעלות‬
                 ‫המזון ולכך שהיא גבוהה יותר כאשר האדם לא הכין אותו בעצמו‪ ,‬אלא שילם לאחרים שיכינו‬

                                                                                                               ‫אותו‪.‬‬
                       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי העובדה שאדם עובד שעות רבות מאפשרת לו‬
                 ‫לצרוך יותר שירותים ומוצרים‪ ,‬ובכך למעשה הוא תורם לצמיחה‪ ,‬אזי שלא ייתכן כי עובדה זו‬

                                         ‫לא מאפשרת לו זמן לצריכה מיותרת ובכך מתבטאת תרומתו לצמיחה‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14