Page 2 - qua2
P. 2

‫‪ .5‬השאלה שלפנינו הינה שאלת ממוצע‪ .‬בשאלה שלפנינו ישנם שני פריטים ומידע לגבי טווח הערכים‬
                            ‫האפשרי שלהם‪ .‬התבקשנו לקבוע מה אינו יכול להיות הממוצע שלהם‪.‬‬

    ‫כפי שלמדנו‪ ,‬במצב בו ישנם רק שני גורמים הממוצע יהיה תמיד באמצע בינהם (במרחק שווה‬
                                                                                             ‫משניהם)‪.‬‬

‫שימו לב שבשאלה ישנה הגבלה הקובעת כי אחד הציונים חייב להיות קטן מ ‪ 90‬והציון השני גדול‬
                                                                    ‫מ ‪ .90‬ניגש לעבוד עם התשובות –‬

 ‫תשובה מספר ‪ – 1‬אם הממוצע הוא ‪ 46‬אז נבחר כי ציון אחד יהיה ‪( 91‬גדול מ ‪ )90‬ואז נוכל‬                ‫‪‬‬
‫לדעת כי הציון השני צריך להיות ‪( 1‬שניהם במרחק ‪ 45‬מהממוצע)‪ .‬מצב זה אפשרי ולכן נוכל‬

                                                                               ‫לפסול תשובה זו‪.‬‬

   ‫תשובה מספר ‪ – 2‬אם הממוצע הוא ‪ 51‬אז נבחר כי ציון אחד יהיה ‪( 91‬גדול מ ‪ )90‬ואז נוכל‬              ‫‪‬‬
‫לדעת כי הציון השני צריך להיות ‪( 11‬שניהם במרחק ‪ 40‬מהממוצע)‪ .‬מצב זה אפשרי ולכן נוכל‬

                                                                                ‫לפסול תשובה זו‪.‬‬

 ‫תשובה מספר ‪ – 3‬אם הממוצע הוא ‪ 89‬אז נבחר כי ציון אחד יהיה ‪( 91‬גדול מ ‪ )90‬ואז נוכל‬                ‫‪‬‬
‫לדעת כי הציון השני צריך להיות ‪( 87‬שניהם במרחק ‪ 2‬מהממוצע)‪ .‬מצב זה אפשרי ולכן נוכל‬

                                                                               ‫לפסול תשובה זו‪.‬‬
  ‫לאחר פסילת ‪ 3‬תשובות נוכל לסמן את התשובה האחרונה בתור התשובה הנכונה גם ללא‬

                                                                                        ‫בדיקתה‪.‬‬

‫‪ ‬תשובה מספר ‪ – 4‬אם הממוצע הוא ‪ 95‬אז גם אם נבחר כי ציון אחד יהיה ‪ 100‬אז הציון השני‬
            ‫יהיה ‪( 90‬שניהם במרחק ‪ 5‬מהממוצע)‪ .‬מצב זה אינו אפשרי ולכן תשובה זו נכונה‪.‬‬

‫‪ .6‬השאלה שלפנינו הינה ביטוי מספרי ובו מופיע תרגיל חשבוני‪ .‬ניתן לפתור את התרגיל על ידי ביצוע‬
‫חילוק ארוך (שאותו לא נציג כאן)‪ .‬לגבי פתרון התרגיל נעיר רק שתי הערות שכדאי לשים אליהן לב‬

    ‫הערכת סדר גודל – התשובות אמנם גדולות אבל גם די רחוקות אחת מהשניה‪ ,‬בצורה‬                      ‫‪‬‬

‫כי‬  ‫בקלות‬  ‫קובעים‬  ‫היינו‬  ‫‪18,000‬‬  ‫התרגיל‬  ‫את‬  ‫מקבלים‬  ‫היינו‬  ‫אם‬  ‫גודל‪.‬‬  ‫סדר‬  ‫הערכת‬  ‫המאפשרת‬
                            ‫‪30‬‬

‫התשובה היא ‪ .600‬לכן‪ ,‬במקרה זה‪ ,‬שהמספרים קרובים מאוד לתרגיל הנוכחי ניתן לשער כי‬

           ‫התשובה גם היא די קרובה ל ‪ 600‬ומשם כבר הדרך קצרה לניחוש של ‪.604‬‬

‫‪ ‬ספרה אחרונה – בתרגיל ישנו מספר המסתיים ב ‪ 6‬ומחולק במספר המסתיים ב ‪ .9‬האפשרות‬

                  ‫היחידה היא שהתוצאה מסתיימת ב ‪ 4‬כי ‪ 9 ∙ 4‬מניב תוצאה המסיימת ב ‪.6‬‬
                                                     ‫האפשרויות במקרה זה הן או ‪ 204‬או ‪.604‬‬

‫האפשרות הראשונה הינה תוצאה קטנה מדי באופן משמעותי‪ .‬שהרי ‪ 30 ∙ 200‬מניב תוצאה‬
 ‫של ‪ 6000‬ואנו מבקשים לקבל תוצאה הגדולה כמעט פי ‪ 3‬מכך‪ .‬לכן בשלב זה נוכל לסמן את‬

                                                                    ‫‪ 604‬בתור התשובה הנכונה‪.‬‬

                                                                                                       ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6