Page 6 - ver1
P. 6

‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫בשאלה זו אנו מתבקשים לקבוע על סמך הרחבת המשל של הגל‪ ,‬איזה מן הגורמים המופיעים‬

      ‫בתשובות מומשל ל"שעות היום"‪ .‬לפיכך‪ ,‬עלינו תחילה לעמוד על משמעות המשל עצמו‪.‬‬

     ‫בפסקה נאמר כי כאשר טען הגל שהינשוף של מינרווה (סמלה של אלת החוכמה הרומית)‬
‫מעופף רק בחשיכת בין הערביים‪ ,‬הוא התכוון לכך שאנחנו יכולים לתפוס את מלוא משמעותו‬
‫של אירוע היסטורי רק בדיעבד‪ ,‬כלומר‪ ,‬רק לאחר התרחשותו‪ .‬ניתן להבין אם כן‪ ,‬כי שעות בין‬
‫הערביים משולות לזמן שלאחר התרחשותו של אירוע היסטורי‪ ,‬ומכיוון ששעות היום קודמות‬

                       ‫לשעות בין הערביים‪ ,‬סביר כי הן משולות לזמן ההתרחשות של האירוע‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬מהרחבת המשל של הגל אכן ניתן לומר ש"שעות היום" משולות‬
                                                           ‫לזמן שהאירוע ההיסטורי מתרחש בו‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בדבריו‪ ,‬הגל אינו ממשיל את החוכמה הרומית לדבר‪ ,‬וההתייחסות‬
                 ‫היחידית לכך מובאת בהקשר של הינשוף – סמלה של אלת החוכמה הרומית‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בדבריו‪ ,‬מתייחס הגל לכך שניתן לעשות פעולה כלשהי (בחינת‬
           ‫משמעותו של אירוע היסטורי = מעופו של הינשוף) רק בנקודת זמן מסוימת (לאחר‬

    ‫התרחשותו = חשיכת בין ערביים)‪ ,‬ומכאן‪ ,‬ש"שעות היום" אינן משולות לבחינת משמעות‬
                                                              ‫האירוע‪ ,‬כי אם למועד התרחשותו‪.‬‬

       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בדבריו‪ ,‬משתמש הגל במושגי תיאור זמן ("חשיכת בין ערביים"‬
   ‫ו"שעות היום") כמשל לנקודות זמן ביחס לאירוע היסטורי כלשהו‪ ,‬ומכאן‪ ,‬ש"שעות היום"‬

                                   ‫אינן משולות לאירוע עצמו‪ ,‬אלא כאמור‪ ,‬למועד התרחשותו‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
     ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות מציגה באופן המדויק ביותר את הרעיון‬

                            ‫המובע במשפט שמופיע בשאלה‪ ,‬עלינו להבין תחילה את משמעותו‪.‬‬

 ‫משמעות הציטוט אליו מתייחסת השאלה הינה שאמרותיהם של הלומברדים‪ ,‬לפיהן לכל מי‬
   ‫שאינו משתייך לעמם ("מי שאינו לומברדי") לא יעמדו זכויות כלשהן‪ ,‬מעידות על כך שהם‬

‫אכן היו מאופיינים בחוסר סובלנות רבה‪ .‬נשים לב לשימוש במילה "אמנם" בראשית המשפט‬
  ‫‪ -‬למרות שפעמים רבות היא (המילה "אמנם") משמשת לתיאור דבר שקרה בניגוד למצופה‪,‬‬
    ‫קשר זה מחייב הופעתה של מילה נוספת שמעידה על כך (למשל "אך"‪"/‬ואולם" וכד')‪ ,‬שכן‬
    ‫משמעות המילה "אמנם" כשלעצמה הינה "אכן"‪ .‬לפיכך‪ ,‬במשפט המצוטט בשאלה‪ ,‬מעיד‬

‫הביטוי "כי אמנם" על קשר של חיזוק בין הדברים – האמרות מחזקות את הטענה שלפיה היו‬
                                                       ‫הלומברדים חדורי רוח של אי – סובלנות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן האמור לעיל אכן עולה כי הרעיון המובע במשפט אליו מתייחסת השאלה‬
      ‫הינו כי התבטאויותיהם של הלומברדים‪ ,‬ובהן הטענה שאיש מלבדם אינו זכאי לזכויות‬
                                                     ‫כלשהן‪ ,‬מצביעות על אי – סובלנותם הרבה‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬אמרת הלומברדים שמופיעה במשפט מחזקת את הטענה כי‬

                                                                                                                       ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11