Page 10 - ver1
P. 10
שוב ושוב היא אכן חוויה מוכרת מאוד.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה נאמר כי "לטענת אקרלוף ,הדחיינות ,מלבד היותה הרגל
רע( "...שורות ,)3-4מכך אכן משתמע שהוא סבור שדחיינות היא הרגל לא רצוי.
תשובה ( )4נכונה .הטענה כי הדחיינות היא תופעה מסתורית גם בעיני מי שאינם כלכלנים
אינה משתמעת מן הפסקה ,שכן נאמר כי היא "מוכרת גם למי שאינם כלכלנים זוכי פרס נובל,
ובכל זאת בעיניי אקרלוף (שהוא כלכלן) הייתה התופעה מסתורית" (שורות .)2-3כלומר,
התופעה מוכרת ואינה מסתורית עבור מי שאינם כלכלנים ,אך היא מסתורית בעיני אקרלוף.
.19התשובה הנכונה היא (.)4
בסופה של הפסקה הראשונה נאמר שלטענת אקרלוף ,הדחיינות היא סוג מעניין של אופן
פעולה לא – רציונלי ,ובחלקה הראשון של הפסקה השנייה מוסברת טענה זו " -לפי תפיסה זו,
דחיינות היא מקרה פרטי של התופעה הרחבה המכונה "אקרסיה" (שורה " ,)5בדחיינות,
האקרסיה באה לידי בדחיית פעולה שאנחנו חושבים שראוי שנעשה כעת ,גם אם אנו יודעים
שבדחייתה נחמיר את מצבנו" (שורות .)7-8אם כן ,ניתן להבין מכך כי דחיינות היא ביטוי
לאופן פעולה לא – רציונלי משום שכאשר אדם דוחה דבר מה ,הוא למעשה פועל בניגוד למה
שהחליט שראוי שיעשה.
תשובה ( )1אינה נכונה .בפסקה נאמר כי "מי שבוחר לדחות פעולה אחת ולעשות בינתיים
פעולה אחרת משום שלדעתו דרך זו טובה יותר לניצול הזמן אינו דחיין" (שורות ,)8-9ומכאן,
שהטענה כי ניצול יעיל יותר של הזמן אשר מביא לדחייתה של פעולה כלשהי ,אינו מסביר
מדוע דחיינות היא ביטוי לאופן פעולה לא – רציונלי.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן הפסקה עולה כאמור כי הסיבה לכך שדחיינות היא ביטוי לאופן
פעולה לא – רציונלי הינה שאדם פועל בניגוד למה שהחליט שראוי שהוא יעשה וכי הוא מודע
לכך שהדבר יחמיר את מצבו ,ולא משום שהוא מסתמך על תשובות שגויות לשאלה מה יחמיר
את מצבו (שהרי הוא מודע לכך שפעולת הדחייה תביא לכך).
תשובה ( )3אינה נכונה .הימנעותו של אדם מביצוע מטלות לא נעימות לא מסבירה מדוע
הדחיינות היא ביטוי לאופן פעולה לא – רציונלי ,שכן מן הפסקה עולה כי דווקא יש היגיון
בכך " ...פער זה עשוי להסביר תכונה מפתיעה שלה (של הדחיינות) :אף שהדחיין נמנע
ממטלות לא נעימות ,הדבר גורם לו סבל" (שורות .)10-11
תשובה ( )4נכונה .כאמור ,דחיינות היא ביטוי לאופן פעולה לא – רציונלי משום שבדחיינות
אנחנו פועלים בניגוד למה שהחלטנו שראוי שנעשה.
.20התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות מסבירה כיצד טענתו של רוס משיבה על
הקושי שעולה מתיאורו של שלינג ,נעמוד תחילה על תוכן הדברים של כל אחד מהם.
שלינג מציע הסבר לפער בין מה שאדם מבין שהוא צריך לעשות ,לבין מה שהוא עושה בפועל.
לפי הסבר זה ,בכל אדם קיימים כמה "אני" ,יש "אני" שהאינטרסים שלו מכוונים לטווח
הקצר ויש "אני" שהאינטרסים שלו מכוונים לטווח הארוך ,והם נמצאים במלחמה על
10