Page 10 - ver1
P. 10

‫שוב ושוב היא אכן חוויה מוכרת מאוד‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי "לטענת אקרלוף‪ ,‬הדחיינות‪ ,‬מלבד היותה הרגל‬

               ‫רע‪( "...‬שורות ‪ ,)3-4‬מכך אכן משתמע שהוא סבור שדחיינות היא הרגל לא רצוי‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬הטענה כי הדחיינות היא תופעה מסתורית גם בעיני מי שאינם כלכלנים‬
‫אינה משתמעת מן הפסקה‪ ,‬שכן נאמר כי היא "מוכרת גם למי שאינם כלכלנים זוכי פרס נובל‪,‬‬
      ‫ובכל זאת בעיניי אקרלוף (שהוא כלכלן) הייתה התופעה מסתורית" (שורות ‪ .)2-3‬כלומר‪,‬‬
 ‫התופעה מוכרת ואינה מסתורית עבור מי שאינם כלכלנים‪ ,‬אך היא מסתורית בעיני אקרלוף‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
      ‫בסופה של הפסקה הראשונה נאמר שלטענת אקרלוף‪ ,‬הדחיינות היא סוג מעניין של אופן‬
‫פעולה לא – רציונלי‪ ,‬ובחלקה הראשון של הפסקה השנייה מוסברת טענה זו ‪" -‬לפי תפיסה זו‪,‬‬
      ‫דחיינות היא מקרה פרטי של התופעה הרחבה המכונה "אקרסיה" (שורה ‪" ,)5‬בדחיינות‪,‬‬
  ‫האקרסיה באה לידי בדחיית פעולה שאנחנו חושבים שראוי שנעשה כעת‪ ,‬גם אם אנו יודעים‬
    ‫שבדחייתה נחמיר את מצבנו" (שורות ‪ .)7-8‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין מכך כי דחיינות היא ביטוי‬
  ‫לאופן פעולה לא – רציונלי משום שכאשר אדם דוחה דבר מה‪ ,‬הוא למעשה פועל בניגוד למה‬

                                                                          ‫שהחליט שראוי שיעשה‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי "מי שבוחר לדחות פעולה אחת ולעשות בינתיים‬
‫פעולה אחרת משום שלדעתו דרך זו טובה יותר לניצול הזמן אינו דחיין" (שורות ‪ ,)8-9‬ומכאן‪,‬‬

     ‫שהטענה כי ניצול יעיל יותר של הזמן אשר מביא לדחייתה של פעולה כלשהי‪ ,‬אינו מסביר‬
                                            ‫מדוע דחיינות היא ביטוי לאופן פעולה לא – רציונלי‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כאמור כי הסיבה לכך שדחיינות היא ביטוי לאופן‬
 ‫פעולה לא – רציונלי הינה שאדם פועל בניגוד למה שהחליט שראוי שהוא יעשה וכי הוא מודע‬
‫לכך שהדבר יחמיר את מצבו‪ ,‬ולא משום שהוא מסתמך על תשובות שגויות לשאלה מה יחמיר‬

                                    ‫את מצבו (שהרי הוא מודע לכך שפעולת הדחייה תביא לכך)‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הימנעותו של אדם מביצוע מטלות לא נעימות לא מסבירה מדוע‬
    ‫הדחיינות היא ביטוי לאופן פעולה לא – רציונלי‪ ,‬שכן מן הפסקה עולה כי דווקא יש היגיון‬

         ‫בכך "‪ ...‬פער זה עשוי להסביר תכונה מפתיעה שלה (של הדחיינות)‪ :‬אף שהדחיין נמנע‬
                                       ‫ממטלות לא נעימות‪ ,‬הדבר גורם לו סבל" (שורות ‪.)10-11‬‬

   ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬דחיינות היא ביטוי לאופן פעולה לא – רציונלי משום שבדחיינות‬
                                             ‫אנחנו פועלים בניגוד למה שהחלטנו שראוי שנעשה‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות מסבירה כיצד טענתו של רוס משיבה על‬

          ‫הקושי שעולה מתיאורו של שלינג‪ ,‬נעמוד תחילה על תוכן הדברים של כל אחד מהם‪.‬‬

 ‫שלינג מציע הסבר לפער בין מה שאדם מבין שהוא צריך לעשות‪ ,‬לבין מה שהוא עושה בפועל‪.‬‬
     ‫לפי הסבר זה‪ ,‬בכל אדם קיימים כמה "אני"‪ ,‬יש "אני" שהאינטרסים שלו מכוונים לטווח‬
        ‫הקצר ויש "אני" שהאינטרסים שלו מכוונים לטווח הארוך‪ ,‬והם נמצאים במלחמה על‬

                                                                                                                      ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13