Page 14 - index
P. 14
תשובה ( )1אינה נכונה .הטענה ולפיה תבונתו של האדם היא מקור לאומללות ולסבל ׳מתכתבת׳ עם הרעיון
שנזכר בדבריו של ארסמוס (הוא טען שיכולתו הלשונית של האדם היא מקור לאומללות ולסבל ,וכי עיסוקו
של האדם במדע מעיד דווקא על חיסרון :האדם נזקק למדע כדי לשרוד – שורות ,)17-18שהופיעו גם כן
בפסקה השלישית .כפי שהוסבר לעיל ,הן הגותו של ארסמוס והן יצירתו של ג׳לי מובאות בפסקה
כדוגמאות לעבודות של הוגים שתמכו ברעיון ולפיו לחיות יש יתרון על האדם .אם כן ,ניתן לומר כי במידת
מה ,הפרודיה של ג׳לי עולה בקנה אחד עם ההשקפה של ארסמוס ,ובוודאי שלא נועדה לקרוא תיגר על
הרעיון שממנו היא נגזרת (שהתבונה היא מקור לאומללות ולסבל).
תשובה ( )2אינה נכונה .הפרודיה של ג׳לי מדגישה את היתרונות של בעלי החיים על האדם (למעט הפיל ,אף
חיה לא רצתה להפוך חזרה ליצור אנושי) ,וכאמור היא באה לקרוא תיגר על התפיסה התומכת בעליונות
בני האדם על כל היצורים האחרים .יתרה מכך ,העובדה שהפרודיה מדגישה את יתרונות החיה על האדם,
בהכרח עוברת דרך ההנחה שיש הבדל וגבול שמבחינים בין השניים (גם אם לא מדובר בגבול מובהק)
בהיבטים מסוימים .מכאן ,שהפרודיה של ג׳לי לא באה לקרוא תיגר על התפיסה ולפיה בין בני האדם ובין
בעלי החיים יש גבול ברור.
תשובה ( )3אינה נכונה .הפרודיה של ג׳לי נזכרת בפסקה כדוגמה לעבודה של הוגים שהצהירו שלחיות יתרון
על האדם .נשים לב שאין פירוש הדבר שהיא קוראת תיגר על התפיסה ולפיה בעלי החיים נבראו כדי לשרת
את האדם .אלא ,על התפיסה התומכת בעליונות בני האדם על כל היצורים האחרים ,שהרי היא מדגישה
יתרונות מסוימים שיש לבעלי חיים ביחס לבני האדם .במילים פשוטות ,היא מראה שבני האדם אינם
יצורים עליונים ביחס ליצורים האחרים (הרי במובנים מסוימים לחיות יש יתרונות על האדם) ,ולא שבעלי
חיים לא נבראו כדי לשרת את האדם.
תשובה ( )4נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,הפרודיה של ג׳לי אכן נועדה לקרוא תיגר על התפיסה ולפיה האדם
הוא יצור עליון ביחס ליצורים האחרים .עבדותו ממחישה כאמור את הרעיון שדווקא לבעלי החיים יש
יתרון על האדם.
.22התשובה הנכונה היא (.)4
שאלה זו עוסקת בדבריו של דה-וינצ׳י אשר נזכרים בפסקה הרביעית ,והתבקשנו לקבוע איזו מהטענות
המוצעות בתשובות היא הטענה שדברים אלה נועדו להמחיש .הפסקה הרביעית עוסקת בעיקרה בביקורת
המוסרית על הציד ,שהחלה להתהוות בתקופת הרנסנס (״בתקופת הרנסנס החלה הביקורת המוסרית על
הציד״ – שורה ;23״ברנסנס נשמעה לראשונה הסתייגות מציד בגלל האכזריות שיש בו כלפי בעלי החיים
...מאכל״ – שורות .)25-26צוין אומנם שעוד קודם לכן נשמעה ביקורת על הציד ,אך זו לא הייתה מטעמי
מוסר ,אלא מטעמים דתיים (חוגי הכנסייה ראו בציד עיסוק יתר בענייני חול ,שבא על חשבון עיסוק נעלה
יותר ,העיסוק בענייני אמונה).

