Page 8 - ver2
P. 8
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נכתב כי הממצאים הייחודיים שנמצאו בקבר מלמדים כי בחברת הציידים-
לקטים שחיה באזור זה שררה היררכיה חברתית מסוג שנהוג לייחס רק לחברות מסוג אחר .אם כן ,ניתן
להבין מכך כי האדם שקבור בקבר זה אכן השתייך לחברת ציידים-לקטים ,כפי שנטען בתשובה זו.
.16התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת נכונה את היחס בין המשל בדבריה של אודרי
לורד לרעיון שאותו היא ממשילה ,נבחן תחילה את משמעותם בתוך ההקשר שבו נאמרו.
אמרתה של לורד ,״כלי האדון לעולם לא יפרקו את ביתו של האדון״ מדגימה את עמדתה באשר לשימוש
במנגנונים של הסדר הקיים על מנת לקדם את בואו של סדר חדש במקומו .מדבריה עולה כי אינה סבורה
שניתן להוביל מהפכה באמצעות שימוש בשיטות ואמצעים של הסדר הקיים ,אשר אותו היא נועדה לשנות.
כלומר ,לדעתה ,השיטות של הסדר הקיים אינן יכולות לשמש לשינויו.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי השימוש בכלי האדון הוא דימוי לשימוש בשיטות של הסדר הקיים
(לצורך שינויו והחלפתו בסדר חדש) ,ולא להחרבתו.
תשובה ( )2אינה נכונה .בדבריה ,לורד אינה מתייחסת לגורמים שמובילים את המהפכה ,כלומר את שינוי
הסדר הקיים ,אלא לכך שאין לנקוט בשיטות של סדר זה על מנת שהמהפכה תהיה אפקטיבית .לפיכך ,האדון
אינו דימוי למי שמובילות את המהפכה הפמיניסטית.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן האמור עולה כי כלי האדון הם דימוי לשיטות של הסדר הקיים ,שהשימוש בהן
לא יסייע לשנותו ,ולא לשיטות שעל המהפכה הפמיניסטית לאמץ.
תשובה ( )4נכונה .מן האמור אכן עולה כי בית האדון הוא דימוי לסדר הקיים שיש לשנותו .כאמור ,היא
סבורה כי לא ניתן לשנות את הסדר הקיים (דהיינו ,את בית האדון) באמצעות שיטות של סדר זה (= כלי
האדון).
.17התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן השאלות שמופיעות בתשובות היא זו ששתי הגישות הנזכרות בפסקה נחלקות לגביה,
נעמוד על מהות כל אחת מהן ועל ההבדל ביניהן.
שתי הגישות הנזכרות בפסקה נוגעות לחקר לשונו של הסופר חיים הזז .הגישה הראשונה רואה בלשון
העשירה שמאפיינת את יצירותיו כאמצעי פונקציונלי לייצוג המציאות הבדיונית .הגישה האחרת ,נוסף
לתפקיד הפונקציונלי שיש לסגנונו הלשוני העשיר ,רואה בכך גם אמצעי שתובע מן הקורא להשתהות בתוך
האסתטיות הטבועה בלשונו העשירה של הזז .אם כן ,ניתן להבין כי שתי הגישות מסכימות שסגנונו הלשוני
של הזז משרת תכלית פונקציונלית של תיאור המציאות הבדיונית ביצירותיו ,אך הגישה השנייה מייחסת
לכך תכלית נוספת .ומכאן ,שהן נחלקות בשאלה האם מלבד התכלית הפונקציונלית ,יש לסגנון כתיבתו גם
תפקיד נוסף.