Page 3 - ver2
P. 3

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬ברגן אינו מתייחס בדבריו להשפעת המודעות לסיכוי שאדם ינחש נכונה את תוצאות‬
‫כל המשחקים‪ ,‬אלא לסיכוי עצמו‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא ייתכן כי טענתו העיקרית היא שסביר כי ניחוש התוצאות לא‬

                         ‫היה הופך לתחביב לאומי אילו ידעו האמריקאים שהסיכוי לניחוש נכון נמוך כל כך‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מדבריו של ברגן עולה כי גם כאשר אדם מחזיק בידע בכדורסל‪ ,‬הסיכוי שינחש נכונה‬
‫את כל תוצאות האליפות דומה לסיכוי שיזכה בלוטו פעמיים ברציפות‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא מדגיש עד כמה ידע זה‬
‫אינו תורם תרומה משמעותית לסיכוי ממשי לנחש נכונה את תוצאות האליפות‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין סיבה שטענתו‬
‫העיקרית היא שמי שחסר לו ידע בכדורסל מוטב לו למלא טופס לוטו מאשר לנסות לנחש את כל תוצאות‬

                                        ‫האליפות‪ ,‬שהרי‪ ,‬בין כה וכה נראה כי הסיכוי לזכות בלוטו גבוה יותר‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אומנם מדבריו של ברגן ניתן להבין כי סיכוי של אחד ל‪ 128-‬מיליארד גבוה יותר‬
‫מאחד ל‪ 9.2-‬קווינטיליון‪ ,‬אך אין זו הטענה העיקרית שעולה מהם‪ ,‬שהרי הוא מקביל סיכוי זה להסתברות‬
‫לזכות בלוטו פעמיים ברציפות‪ ,‬ומדגיש כך את העובדה שבפועל‪ ,‬הסיכוי לניחוש נכון של כל תוצאות‬

                                                                                 ‫המשחקים כמעט בלתי אפשרי‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כפי שניתן להבין מן האמור לעיל‪ ,‬הטענה המרכזית שעולה מדבריו של ברגן הינה שבפועל‪,‬‬

    ‫גם לאדם בעל ידע בכדורסל אין סיכוי של ממש לנחש את כל תוצאות האליפות‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫כדי לקבוע איזה מן הממצאים שהמתוארים בתשובות מחליש את הקביעה של ד״ר סגל‪ ,‬מבלי לחזק את‬
‫הקביעה של ד״ר אברהמי‪ ,‬נעמוד תחילה על משמעות כל אחת מן הקביעות‪ ,‬ולאחר מכן נבחן את הממצאים‬

                                                                                                  ‫השונים לאורן‪.‬‬
‫קביעותיהם של ד״ר סגל ושל ד״ר אברהמי מציעים כל אחד הסבר לאופן שבו דבורים אומדות את המרחק‬
‫שהן עוברות – לטענת ד״ר סגל‪ ,‬האומדן נשען על כמות המאמץ המושקע בתעופה (כלומר‪ ,‬ככל שהשקיעו‬
‫יותר מאמץ‪ ,‬כך אומדות את המרחק כגדול יותר)‪ ,‬ולטענת ד״ר אברהמי‪ ,‬הוא נשען על מספר העצמים שהן‬
‫רואות במעופן‪ .‬עלינו כעת למצוא נתון המחליש את הקביעה בדבר כמות המאמץ‪ ,‬אך שאינו מחזק את זו‬

                                                                       ‫בדבר מספר העצמים שהדבורים רואות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי דבורים מתקשות לאמוד מרחק הגדול מחמישה קילומטרים מלמדת כי‬
‫למרחק עצמו ישנה השפעה על יכולת האומדן‪ ,‬ולא ניתן לדעת כיצד והאם מידת המאמץ שהושקע בתעופה‬

                                                           ‫ו‪/‬או מספר העצמים שראו במעופן משפיעים על כך‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי דבורים עיוורות מדייקות בהערכת מרחק פחות מדבורים שאינן עיוורות‬
‫מחלישה את הקביעה של ד״ר סגל‪ ,‬שהרי אם אומדן המרחק היה נשען על מידת המאמץ שהושקע בתעופה‪,‬‬
‫לא היה אמור להיות כל הבדל בין דבורים עיוורות לדבורים שאינן עיוורות‪ .‬עם זאת‪ ,‬היא מחזקת את הקביעה‬

                                      ‫של ד״ר אברהמי‪ ,‬שהרי עולה ממנה כי האומדן מושפע מיכולת הראייה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי דבורים מתקשות לאמוד מרחק בתנאי ערפל מחלישה את הקביעה של‬
‫ד״ר סגל‪ ,‬שהרי אם אומדן המרחק היה נשען על מידת המאמץ שהושקע בתעופה תנאי הערפל לא היו אמורים‬
‫להשפיע על כך‪ .‬עם זאת‪ ,‬היא מחזקת את הקביעה של ד״ר אברהמי‪ ,‬שהרי ערפל מקשה על הראות‪ ,‬ומכאן‪,‬‬

                ‫שייתכן כי אומדן המרחק נפגע בעקבות קושי לזהות את העצמים שהדבורים רואות במעופן‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8