Page 5 - ver1
P. 5
תשובה ( )3אינה נכונה .במשפט הראשון מוצגת גישתו של ליטוין בנוגע לחלומות .לפי גישה זו רב
הנסתר על הגלוי ,ופירוש החלום אינו ברור לחולם מאחר ששפת החלום סמלית ובלתי מובנת .בהמשך
נאמר כי לעומת הגישה של ליטוין ,תומכי הגישה של ברנשטיין טוענים דבר אחר – החלומות באים כדי
להסתיר ולא לגלות וכי החולם עצמו אינו מסוגל לפענח את פירושם .אם כן ,אין כל היגיון בהשלמה
שמוצעת בתשובה זו ,שהרי שתי הגישות טוענות דבר דומה ,ואין כל ניגוד ביניהן ,כפי שמעידה המילה
״לעומתם״.
תשובה ( )4אינה נכונה .במשפט הראשון מוצגת גישתו של ליטוין בנוגע לחלומות .לפי גישה זו רב הגלוי
על הנסתר ,ופירוש החלום אפשר שיהא ברור לחולם מאחר ששפת החלום סמלית ומעורפלת .כבר פה
ניתן לשלול את ההשלמה שמוצעת בתשובה זו ,שהרי אם שפת החלום סמלית ומעורפלת ,פחות סביר
שפירוש החלום יהיה ברור לחולם .למען שלמות הפתרון נבחן את המשך ההשלמה .במשפט השני
נאמר כי לעומת הגישה של ליטוין ,תומכי הגישה של ברנשטיין טוענים דבר אחר – החלומות באים כדי
לגלות ולא להסתיר וכי החולם עצמו אינו מסוגל לפענח את פירושם .אם כן ,שתי הגישות טוענות דבר
דומה – המסר הטמון בחלומות גלוי לחולם – ואין כל ניגוד ביניהן ,כפי שמעידה המילה ״לעומתם״.
בנוסף ,המשפט כשלעצמו ,נטול כל היגיון פנימי ,שהרי אם החלומות נועדו לגלות ,לא סביר שהחולם
לא יהיה מסוגל לפענח את פירושם.
.11התשובה הנכונה היא (.)2
במאמר נכתב :״בשנות התשעים נכנסה לתוקף תקנה המחייבת חגירת חגורות בטיחות במכונית,
שמטרתה להגן על חיי הנוסעים במקרה של תאונה .מאז נכנסה התקנה לתוקף ,שיעור התאונות
הקטלניות מכלל תאונות הדרכים ירד ,ומספרן הכולל של תאונות הדרכים עלה .מנתונים אלו עולות
שתי מסקנות :האחת היא שהחגורות ממלאות את תפקידן ,והשנייה היא שצדקו מי שטענו כי יש יחס
הפוך בין מידת הביטחון שחש הנהג ברכבו ובין מידת הזהירות שהוא נוקט בנהיגה בכביש״.
תשובה ( )1אינה נכונה .בחלקה הראשון של הפסקה נאמר כי מאז נכנסה לתוקף התקנה לפיה נהגים
מחויבים לחגור חגורות בטיחות ,עלה שיעור התאונות הקטלניות מכלל תאונות הדרכים ,ומספרן
הכולל של תאונות הדרכים ירד .מאחר שהחגורות נועדו להגן על חיי הנוסעים במקרה של תאונה ,אך
הנתונים מראים כי שיעור התאונות הקטלניות עלה ,לא ייתכן כי המסקנה שעולה מן הנתונים הללו
היא שהחגורות ממלאות את תפקידן .כמו כן ,העובדה כי מספרן הכולל של התאונות פחת מאז,
מלמדת כי מידת הזהירות שנוקטים הנהגים עלתה כתוצאה מהחובה לחגור חגורות בטיחות .דהיינו
קיים יחס ישר (ולא הפוך ,כפי שנטען) בין מידת הביטחון שחשים הנהגים ובין מידת הזהירות שהם
נוקטים.
תשובה ( )2נכונה .בחלקה הראשון של הפסקה נאמר כי מאז נכנסה לתוקף התקנה לפיה נהגים
מחויבים לחגור חגורות בטיחות ,ירד שיעור התאונות הקטלניות מכלל תאונות הדרכים ,ומספרן
הכולל של תאונות הדרכים עלה .ממצאים אלה אכן מתיישבים עם המסקנות שעולות מהם בהמשך –
החגורות ,אשר נועדו להגן על חיי הנוסעים במקרה של תאונה ,ממלאות את תפקידן כפי שמלמדת
הירידה בשיעור התאונות הקטלניות .כמו כן ,העובדה כי מספר התאונות הכולל עלה מאז ,מלמדת כי
קיים יחס הפוך בין מידת הביטחון שחשים הנהגים למידת הזהירות שהם נוקטים בנהיגה ,שהרי