Page 4 - ver1
P. 4
תשובה ( )1אינה נכונה .במשפט זה ,הדוברת מניחה שאם התוצר שהפיקה הבימאית היה איכותי
למרות שהתנאים ליצירתו לא היו אופטימאליים ,היא בימאית מעולה .כלומר ,היא קושרת בין
הצלחת תוצר חרף קושי מסוים ,ליכולותיו של היוצר .הנחה זו ,כמו גם הקשר הלוגי שעליו היא
מסתמכת ,אינם דומים לאלה שעולים מדבריה של עידית ,שהרי ,כאמור ,עולה מהם כי יונה קשרה בין
חיבה לשני דברים נפרדים ,לחיבה כלפי דבר המשלב ביניהם.
תשובה ( )2אינה נכונה .במשפט זה ,הדוברת מניחה שאם אדם אהב דבר מה ,הכולל בתוכו רכיב
מסוים (אלבום של זמרת ששיריה נכתבו על ידי זמרת אחרת) ,הוא בהכרח יאהב גם דבר אחר ,הכולל
בתוכו את הרכיב האמור (אלבומה של הזמרת שכתבה את השירים באלבום השני) .הנחה זו ,כמו גם
הקשר הלוגי שעליו היא מסתמכת ,אינם דומים לאלה שעולים מדבריה של עידית ,שהרי ,כאמור ,עולה
מהם כי יונה קשרה בין חיבה לשני דברים נפרדים ,לחיבה כלפי דבר המשלב ביניהם.
תשובה ( )3נכונה .במשפט זה ,הדוברת מניחה שמאחר שבנה אוהב שני דברים שונים – כל אחד בנפרד
(מוזיקת רוק +כינור) ,הוא ייהנה מדבר המשלב ביניהם (מופע משותף של כנר ולהקת רוק) .אם כן,
משפט זה אכן מתאים להיות המשפט שאמרה יונה לעידית ,שכן היא קושרת פה בין חיבה לשני דברים
נפרדים ,לחיבה כלפי דבר המשלב ביניהם.
תשובה ( )4אינה נכונה .במשפט זה ,הדוברת אינה קושרת בין חיבה של אדם לשני דברים נפרדים,
לחיבתו כלפי דבר המשלב ביניהם – כפי שעולה מדבריה של עידית שיונה עשתה – כי אם בין חיבתו של
אדם לדבר מסוים ,לחיבתה שלה כלפי דבר אחר (חיבתה של עידית לצבע הכחול +חיבתה של יונה
למעצב מסוים).
.10התשובה הנכונה היא (.)1
פסיכולוגים הנמנים עם האסכולה של ד״ר ליטוין טוענים כי כאשר הדבר נוגע לחלומות ,רב הנסתר על
הגלוי .על פי גישה זו ,פירוש החלום אינו ברור לחולם מאחר ששפת החלום סמלית ועלומה .לעומתם,
תומכי הגישה שמוביל ברנשטיין טוענים כי החלומות באים כדי לגלות ולא להסתיר וכי החולם עצמו
בהחלט יכול לפענח את פירושם.
תשובה ( )1נכונה .במשפט הראשון מוצגת גישתו של ליטוין בנוגע לחלומות .לפי גישה זו רב הנסתר על
הגלוי ,ופירוש החלום אינו ברור לחולם מאחר ששפת החלום סמלית ועלומה .לפיכך ,יש היגיון בהמשך
הדברים ,שכן נאמר כי לעומת הגישה של ליטוין ,תומכי הגישה של ברנשטיין טוענים דבר הפוך –
החלומות באים כדי לגלות ולא להסתיר וכי החולם עצמו בהחלט יכול לפענח את פירושם.
תשובה ( )2אינה נכונה .במשפט הראשון מוצגת גישתו של ליטוין בנוגע לחלומות .לפי גישה זו רב הגלוי
על הנסתר ,ופירוש החלום אפשר שיהא ברור לחולם מאחר ששפת החלום סמלית אומנם ,אך מובנת
למדי .בהמשך נאמר כי לעומת גישה זו ,תומכי הגישה של ברנשטיין טוענים אחרת – החלומות באים
כדי להסתיר ולא לגלות .לפיכך ,אין היגיון בטענה כי החולם עצמו יכול בקלות לפענח את פירושם,
שהרי אם החלומות נועדו להסתיר ,לא סביר שהחולם יוכל בקלות לפענחם.