Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .5‬מגבת ‪ :‬רטוב – מגבת היא אמצעי המשמש להפוך דבר מה ללא רטוב‪.‬‬

‫(‪ )1‬מעיל ‪ :‬קר – מעיל הוא פריט המשמש אדם כדי שלא יהיה לו קר‪ .‬נשים לב כי המעיל לא הופך דבר‬
     ‫קר ללא קר (זאת‪ ,‬בניגוד למגבת שהופכת דבר רטוב ללא רטוב)‪ ,‬אלא מונע את תחושת הקור‪.‬‬
                             ‫(‪ )2‬חיסון ‪ :‬חולה – חיסון הוא אמצעי שנועד למנוע ממישהו להיות חולה‪.‬‬

‫(‪ )3‬משקפת ‪ :‬רחוק – משקפת היא אמצעי שמסייע לראות טוב יותר דברים שנמצאים רחוק (אין היא‬
                                                                          ‫הופכת אותם ללא‪-‬רחוקים)‪.‬‬

      ‫(‪ )4‬משחזה ‪ :‬קהה – משחזה היא אמצעי המשמש להפוך דבר מה ללא קהה (היא הופכת אותו‬
                                                                                                  ‫לחד)‪.‬‬

  ‫‪ .6‬תה ‪ :‬זרבובית – זרבובית היא פיה של כלי‪ ,‬והיא משמשת למזיגת הנוזל מתוכו‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי‬
                                                  ‫זרבובית היא החלק שמשמש ליציאת התה מתוך הכלי‪.‬‬

  ‫(‪ )1‬תסכית ‪ :‬רמקול – תסכית הוא יצירה המשודרת ברדיו‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי רמקול הוא החלק‬
                                                            ‫שמשמש ליציאת התסכית מתוך הרדיו‪.‬‬

                                                  ‫(‪ )2‬קור ‪ :‬מזגן – מזגן הוא חפץ המשמש להוצאת קור‪.‬‬
      ‫(‪ )3‬מלח ‪ :‬מלחייה – מלחייה היא חפץ המשמש לבזיקת מלח‪( .‬המלח יוצא מן החורים המצויים‬

                                                                                     ‫בראש המלחייה)‪.‬‬
 ‫(‪ )4‬דיו ‪ :‬קולמוס – קולמוס הוא כלי המשמש לכתיבה בדיו‪( .‬הדיו לא יוצא מן הקולמוס‪ ,‬אלא נצמד‬

                                                                                           ‫לקצה שלו)‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
    ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות‪ ,‬היא המתאימה ביותר להיות השאלה שעליה‬

                                                                 ‫משיבה הפסקה‪ ,‬נעמוד תחילה על תוכנה‪.‬‬

        ‫בפסקה מתואר האופן שבו השפיעה התרחקות היבשות זו מזו על האבולוציה של האוכלוסיות‬
   ‫שנמצאות בכל אחת מהן כיום – במקרים מסוימים האבולוציה לא הושפעה רבות ולכן ניתן למצוא‬
   ‫את אותו המין ביבשות שונות‪ ,‬ואילו במקרים אחרים‪ ,‬חל שינוי מהותי בה‪ ,‬והאוכלוסיות‪ ,‬שמוצאן‬
‫באותו המין‪ ,‬התפתחו למינים חדשים‪ .‬הדגשת שינוי זה באמצעות המשפט האחרון בפסקה (״במקרים‬
 ‫כאלה‪ ...‬מוצא משותף״)‪ ,‬מלמדת אותנו כי הפסקה כולה נועדה אפוא‪ ,‬להסביר‪ ,‬מדוע‪ ,‬ביבשות שונות‬

                                                              ‫ניתן למצוא מינים שונים שמוצאם משותף‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬הפסקה אכן נועדה להשיב לשאלה ״כיצד אפשר להסביר את‬
                                  ‫העובדה שביבשות שונות מופיעים מינים שונים בעלי מוצא משותף?״‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מלבד התרחקות היבשות‪ ,‬לא הובא בפסקה שום הסבר נוסף להימצאותו של‬
       ‫אותו המין ביבשות שונות‪ .‬על כן‪ ,‬לא ייתכן שהפסקה נועדה להשיב על השאלה בדבר קיומם של‬
                                             ‫הסברים נוספים לתופעה האמורה‪ ,‬כפי שנאמר בתשובה זו‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7