Page 6 - ver1
P. 6

‫אירוע משמח‪ ,‬שיעור התחזיות המדויקות היה גבוה יותר‪ ,‬אך לא ניתן ללמוד מכך דבר אשר‬
                                          ‫לסיבה בגינה בימים מסוימים התחזית אינה מדויקת‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אין בעובדה שהציפייה לאירוע משמח מעלה את הסיכוי שאירוע כזה‬
  ‫אכן יתרחש כדי להסביר מדוע התחזיות אינן מדויקות בכל הימים‪ ,‬שכן עולה מכך כי בימים‬
  ‫שבהם אורית קוראת תחזיות חיוביות כבר בבוקר‪ ,‬גדלה הסבירות שהתחזית תהיה מדויקת‬

     ‫ואכן יתרחש אירוע משמח‪ ,‬אך כאמור‪ ,‬בפועל‪ ,‬בימים אלה התחזיות דווקא לא מדויקות‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬העובדה שאלחנן האסטרולוג מעולם לא פרסם תחזית יומית שבה לא ניבא‬

        ‫יום מוצלח לבני המזל של אורית אכן יכולה להסביר מדוע התחזית מדויקת רק בחלק‬
      ‫מהימים‪ ,‬שכן התחזית החיובית היא קבועה ומפורסמת בכל יום‪ ,‬בעוד שהאירועים אשר‬
   ‫מתרחשים משתנים מיום ליום‪ ,‬ולכן בחלק מהמקרים יש הלימה בין השניים‪ ,‬למשל בימים‬
 ‫שבהם אורית קראה את התחזית לאחר התרחשות אירוע משמח‪ ,‬ובחלק מהמקרים התחזית‬
   ‫אינה משקפת את טיב האירועים שהתרחשו במהלך היום‪ ,‬למשל בימים בהם אורית קראה‬

                                                                         ‫את התחזית כבר בבוקר‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
   ‫כדי לקבוע איזו מן התשובות משקפת את הגדרתו של הנטיגנטון לציוויליזציה‪ ,‬נבין תחילה‬

                                                                                         ‫את דבריו‪.‬‬

     ‫בחלקו הראשון של הציטוט נאמר כי המושג ציוויליזציה‪ ,‬לפי הנטינגטון‪ ,‬מתייחס לישות‬
 ‫תרבותית מסוג מסוים מאוד‪ .‬לאחר מכן הוא מציג מגוון סוגים של ישויות תרבותיות ברמות‬

    ‫שונות של גיוון תרבותי‪ ,‬ומדגים את האופן שבו משתייכות ישויות תרבותיות מסוג מסוים‬
  ‫לישות תרבותית רחבה יותר ("תרבותו של כפר בדרום איטליה עשויה להיות שונה מתרבותו‬

      ‫של כפר בצפון איטליה‪ ,‬אך שניהם חלק מהתרבות האיטלקית‪ ,‬מהבחינה אותם מכפרים‬
   ‫גרמניים‪ .‬גם לקהילות אירופיות מאפיינים תרבותיים משותפים המבחינים אותן מקהילות‬
 ‫באפריקה או בסין")‪ .‬לבסוף‪ ,‬טוען הנטיגנטון כי "אפריקאים‪ ,‬סינים ואנשי המערב אינם חלק‬

     ‫משום ישות תרבותית רחבה יותר‪ .‬הם מהווים‪ ,‬לשיטתי‪ ,‬ציוויליזציות"‪ .‬כלומר‪ ,‬לשיטתו‪,‬‬
                    ‫ציוויליזציה היא ישות תרבותית שאינה חלק מישות תרבותית רחבה יותר‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הנטיגנטון מגדיר ציוויליזציה על סמך אי‪-‬‬
      ‫השתייכותה של ישות תרבותית כלשהי לישות תרבותית רחבה יותר‪ ,‬ולא על סמך שטחה‬

                                     ‫הגיאוגרפי והישויות התרבותיות השונות שנפרשות על פניו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי אפשר שתהיה קבוצה של קהילות בעלות מאפיינים‬
‫תרבותיים משותפים המבדילים אותן מקהילות אחרות‪ ,‬שלא תיחשב כציוויליזציה בעיניו של‬

     ‫הנטיגנטון‪ ,‬שהרי למשל כפרים איטלקיים שונים חולקים מאפיינים תרבותיים משותפים‬
   ‫שמבחינים אותם מכפרים גרמניים‪ ,‬דהיינו מקהילות המשתייכות לתרבות הגרמנית‪ ,‬אך הן‬
  ‫התרבות האיטלקית והן התרבות הגרמנית הן חלק מתרבות המערב‪ ,‬אשר להגדרתו‪ ,‬נחשבת‬

                                                                                     ‫לציוויליזציה‪.‬‬
         ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי האפריקאים‪ ,‬הסינים ואנשי המערב מהווים‬
‫ציוויליזציות מכיוון שאינם חלק משום ישות תרבותית רחבה יותר‪ .‬מכאן‪ ,‬שציוויליזציה אינה‬

                                                                                                                       ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11