Page 3 - ver1
P. 3

‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמוצגות בתשובות היא המתאימה ביותר להיות כוונת דבריה‬

                                            ‫של נועה‪ ,‬עלינו תחילה לעמוד עליהם‪ ,‬וכן על ההקשר שבהם נאמרו‪.‬‬

                ‫בעת שערכו יחד קניות בסופרמרקט‪ ,‬ציין גיא בפני נועה שהפרות והירקות נשקלים רק במעמד‬
                      ‫התשלום‪ ,‬ולאור זאת שאל אותה מה למעשה מונע ממנו לאכול את אחד הפרות שבעגלת‬
                        ‫הקניות טרם יגיעו לקופה‪ ,‬כלומר מה מונע בעדו מלאכול פרי שלא שילם עליו‪ .‬בתגובה‬

                   ‫לשאלתו‪ ,‬השיבה נועה ש"רק גנב ישמע את קריאתה של הפרצה"‪ .‬אם כן‪ ,‬נועה ממשילה את‬
                      ‫דבריו של גיא לגנב ש"שומע" את קריאת הפרצה‪ ,‬שכן עולה מכך כי רק אדם שקיימת בו‬

                   ‫נטייה לגנוב יבחין בהזדמנות לגנוב (ישמע את קריאת הפרצה)‪ .‬מכאן‪ ,‬שהמשל הוא למעשה‬
                          ‫בגדר ביקורת מצד נועה כלפי גיא על כך שהעלה על דעתו לאכול פרי שלא שילם עליו‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי המשל נועד לבקר את התנהגותו של גיא על כך‬
                     ‫שזיהה בשיטת הקנייה הזדמנות לעשות דבר פסול‪ ,‬ולא כי היא מסכימה עם דבריו של גיא‬

                                                                                ‫ומבקרת את שיטת הקנייה עצמה‪.‬‬
                       ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי נועה מבקרת את גיא על כך שהעלה על דעתו‬
                         ‫אפשרות לעשות דבר פסול‪ ,‬ולא כי היא סבורה שאין לעשות זאת רק מחשש פן ייתפס‪.‬‬
                ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬כוונת דבריה של נועה אכן הייתה לבקר את גיא על שהעלה על דעתו‬

                                                                       ‫את האפשרות לאכול פרי שלא שילם עליו‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מדבריה של נועה עולה כי היא מבקרת את עצם העובדה שעלתה על‬
                  ‫דעתו המחשבה לעשות דבר פסול‪ ,‬ולא כי היא מודה לו על שהסב את תשומת לבה לאפשרות‬

                                                                            ‫זו‪ ,‬אשר עליה לא חשבה נועה בעצמה‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות אשר ל"חלקיק התואם" שנזכר בסוף הפסקה‬

                                                   ‫נכונה‪ ,‬עלינו תחילה להבין מן האמור בפסקה מהו חלקיק זה‪.‬‬
                             ‫תחילה נאמר כי לכל חלקיק בטבע יש אנטי‪-‬חלקיק תואם‪ ,‬שזהה לו בכל תכונותיו‬
                     ‫הפיזיקליות מלבד מטענו החשמלי והובאה דוגמה של אלקטרון ואנטי‪-‬אלקטרון‪ .‬בהמשך‬
                    ‫נאמר כי כאשר מדענים מצליחים ליצור במעבדה אנטי‪-‬חלקיק והוא בא במגע עם החלקיק‬
                          ‫התואם שלו‪ ,‬דהיינו עם חלקיק שזהה לו בכל תכונותיו מלבד מטענו החשמלי‪ ,‬שניהם‬

                                        ‫מושמדים מיד תוך כדי (אגב=תוך כדי) שחרור כמות גדולה של אנרגיה‪.‬‬

                          ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה כלל לא דובר על חלקיק מסוים שדומה בכל תכונותיו‬
                 ‫הפיזיקליות לכל חלקיק בטבע‪ ,‬אלא נאמר שלכל חלקיק בטבע יש אנטי‪-‬חלקיק שזהה לו בכל‬
                ‫תכונותיו הפיזיקליות מלבד מטענו החשמלי‪ .‬מכאן‪ ,‬שלא ייתכן ש"החלקיק התואם" זהה בכל‬

                                                                         ‫תכונותיו הפיזיקליות לכל חלקיק בטבע‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי "החלקיק התואם" הוא חלקיק שזהה לאנטי‪-‬‬
                     ‫חלקיק מסוים בכל תכונותיו הפיזיקליות‪ ,‬מלבד מטענו החשמלי‪ ,‬ולא כי הוא זהה לו בכל‬
‫תכונותיו הפיזיקליות‪3 .‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8