Page 5 - ver1
P. 5

‫בעצם קבלת טענתו של באומן לחלוטין יש משום סתירה‪ ,‬שהרי אם נעשה כן‪ ,‬אזי שהדבר‬
                 ‫מנוגד למהות הטענה עצמה‪ ,‬שלפיה אין לקבל דבר מה באופן מוחלט‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬קבלתה ללא כל‬

                                                                            ‫סייג‪ ,‬בהכרח תחייב הסתייגות ממנה‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬במשפט השני אין כל התייחסות לכך שיש יוצאים מן הכלל לעיקרון‬
                      ‫של באומן אשר הוצג במשפט הראשון‪ ,‬שכן המשפט עוסק בסתירה הפנימית אשר טמונה‬
                                                                                                   ‫בקבלת טענה זו‪.‬‬
                     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬המשפט השני אינו עוסק במי שידחה את טענתו של באומן ולפיכך‬
                        ‫יימצא מסכים עמו‪ ,‬כי אם בכך שמי שיקבלו את טענתו זו יהיו חייבים להסתייג ממנה‪,‬‬
                         ‫כלומר‪ ,‬אין מדובר באי‪-‬הסכמה מוחלטת‪ ,‬אלא בכך שהסכמה מוחלטת מחייבת מידה‬
                                                                                 ‫מסוימת של הסתייגות בכל זאת‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כוונת המשפט השני בפסקה היא אכן שאם נסכים עם טענתו של באומן בלי‬
                                                                            ‫סייגים‪ ,‬נהיה חייבים להסתייג ממנה‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬המשפט השני אינו עוסק בכך שטענתנו של מעידה על הצורך בהיעדר‬
                ‫אמביוולנטיות ועל חשיבותה של ההכרעה‪ ,‬אלא בעובדה שעצם קבלתה באופן מוחלט מחייבת‬

                                     ‫הסתייגות בכל זאת‪ ,‬דבר שבאופן עקיף מחזק דווקא את טענתו המקורית‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                  ‫כדי לקבוע איזו מן העובדות שמוצגות בתשובות עשויה להסביר את המצב שמתואר בפסקה‪,‬‬

                                                                                              ‫עלינו תחילה להבינו‪.‬‬

                 ‫בפסקה מתואר הקשר בין מועד קריאת התחזית האסטרולוגית ובין התרחשות אירוע משמח‬
                    ‫באותו היום‪ .‬כאשר אורית קוראת את התחזית לאחר שקרה לה אירוע משמח במהלכו של‬

                ‫יום כלשהו‪ ,‬מתברר לה כי האסטרולוג צפה יום מוצלח לבני מזלה‪ ,‬אך במרבית הפעמים שבהן‬
                 ‫אורית קוראת את התחזית כבר בבוקר ורואה כי האסטרולוג צפה יום מוצלח לבני מזלה‪ ,‬לא‬

                      ‫קורה לה אירוע משמח בהמשך היום‪ .‬מכיוון שמועד כתיבת התחזית האסטרולוגית הוא‬
                      ‫קבוע‪ ,‬אך מועד קריאתה הוא שמשתנה‪ ,‬עלינו לחפש הסבר לכך שאין התאמה מלאה בין‬

                                                 ‫התחזית להתרחשותו של אירוע משמח ובין התרחשותו בפועל‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אין בעובדה שלאורית קורים אירועים משמחים רק ב‪ 20%-‬מהימים‬
                   ‫כדי להסביר מדוע בחלק מהימים התחזית האסטרולוגית מדויקת ומדוע בשאר הימים היא‬
                  ‫אינה מדויקת‪ ,‬שכן אם נחבר בין נתון זה לבין המידע שמופיע בשאלה‪ ,‬עולה מכך כי בעשרים‬

                       ‫אחוז מהימים קורים לאורית אירועים משמחים‪ ,‬ובימים אלה היא קוראת את התחזית‬
                          ‫האסטרולוגית לאחר התרחשות האירוע המשמח‪ ,‬כלומר אלה הימים שבהם התחזית‬

                 ‫מדויקת‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ניתן ללמוד מנדון זה דבר אשר לגבי חוסר הדיוק שבתחזיותיו של אלחנן‬
                                                                                                     ‫בשאר הימים‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אין בעובדה שרק לעתים נדירות אורית מעיינת בעיתון אחרי שקרה‬
                    ‫לה אירוע משמח כדי להסביר מדוע התחזיות האסטרולוגיות מדויקות רק בחלק מהימים‪,‬‬
                    ‫שכן אמנם עולה מכך כי ייתכן שלו הייתה מעיינת אורית בעיתון בכל פעם לאחר שקרה לה‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10