Page 4 - qua2
P. 4

‫כלומר‪ ,‬הבן האמצעי שווה לממוצע של הבכור והצעיר‪ .‬זה אומר ששניהם נמצאים באותו המרחק‬
                           ‫ממנו‪ ,‬אבל זה לא מאפשר לנו לדעת מהו היחס בין הגילאים של שניהם‪.‬‬

‫אם למשל גילו של הבן הצעיר הוא ‪ 5‬והבכור הוא ‪( 15‬ממוצע ‪ )10‬אז היחס הוא ‪ 1:3‬אבל אם הצעיר‬
                           ‫הוא בן ‪ 9‬והבכור הוא בן ‪( 11‬והממוצע הוא עדיין ‪ )10‬אז היחס כבר שונה‪.‬‬

‫‪ .10‬השאלה שלפנינו הינה ביטוי אלגברי אותו עלינו לפשט באמצעות חוקי חזקות‪:‬‬

‫‪2    4 ∙     2‬‬     ‫‪2    4 ∙     2     4 ∙     2         ‬‬
‫‪4    6 ∙ 3    −2 = 12    6+(−2) = 6    4 =     ‬‬

‫‪ .11‬השאלה שלפנינו הינה שאלה העוסקת בתכונות המתומן המשוכלל והמשולשים המיוחדים‪ .‬כפי‬
‫שלמדנו‪ ,‬הזווית הפנימית במתומן משוכלל היא ‪ 135‬מעלות ולכן הזוויות במשולשים האפורים‬

‫שנוצרו הן ‪ .45°, 45°, 90°‬כפי שלמדנו‪ ,‬במשולשים אלו היחס בין הצלעות הוא ‪ .1: 1: √2‬כלומר‪,‬‬

                                  ‫כדי למצוא את הניצב עלינו לחלק את היתר ב ‪.√2‬‬
‫צלע המתומן שווה ליתר המשולש ולכן אורכו של היתר הוא ‪ 2‬והניצב יהיה שווה ל‪:‬‬

       ‫ניצב‬     ‫=‬  ‫‪2‬‬   ‫=‬  ‫‪√2√2‬‬     ‫=‬  ‫‪√2‬‬
                   ‫‪√2‬‬      ‫‪√2‬‬

‫סכום השטחים האפורים הוא סכום שטחי ארבעת המשולשים ולכן‪:‬‬

                                   ‫שטח משולש‬

‫הכהים‬  ‫השטחים‬      ‫סכום‬   ‫=‬  ‫‪4‬‬  ‫×‬  ‫‪⏞√2 ∙ √2‬‬   ‫=‬  ‫‪    ‬‬
                                      ‫‪2‬‬

‫‪ .12‬בשאלה שלפנינו התבקשנו למצוא למה יכול להיות שווה הביטוי ‪      +     ‬כאשר עלינו להקפיד על‬
                                                  ‫התנאי כי שלושת המספרים יהיו שונים זה מזה‪.‬‬

                                                                             ‫‪ ‬תשובה מספר ‪– 1‬‬
                                    ‫‪     +      =      +      /−    ‬‬

                                             ‫‪     =     ‬‬
                                                  ‫מצב זה אינו אפשרי ולכן תשובה זו אינה נכונה‪.‬‬

                                                                             ‫‪ ‬תשובה מספר ‪– 2‬‬
                                     ‫‪     +      = 2     /−    ‬‬

                                             ‫‪     =     ‬‬
                                                  ‫מצב זה אינו אפשרי ולכן תשובה זו אינה נכונה‪.‬‬

                                                                             ‫‪ ‬תשובה מספר ‪– 3‬‬
                                    ‫‪     +      =      +      /−    ‬‬

                                             ‫‪     =     ‬‬
                                                  ‫מצב זה אינו אפשרי ולכן תשובה זו אינה נכונה‪.‬‬

        ‫לאחר פסילת שלוש תשובות נוכל לסמן את התשובה האחרונה כנכונה גם ללא בדיקתה‪.‬‬

                                                                                               ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6