Page 7 - ver1
P. 7

‫תרבותי" שמקורו בשפה עצמה ‪ -‬תושבי הכפרים אינם מבחינים בהבדל בין שני הצבעים מכיוון שהשפה‬
                ‫הכתיבה להם להתעלם מהבדל זה‪ ,‬עד שעם השנים הם חדלו לתפוס אותו‪ .‬לפי ההסבר השני אשר רווח‬

                   ‫כיום‪ ,‬יכולתם של תושבי הכפרים להבחין בין הצבעים נפגעה כתוצאה מרמות הקרינה העל – סגולה‬
                                                                                           ‫הגבוהות אשר שוררות באזורם‪.‬‬

               ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה אכן עולה כי בעבר האמינו שהקושי של תושבי הכפרים שדוברים את‬
            ‫השפה האמורה להבחין בין צבעים (תפיסה חושית) נבע מהשפעת השפה ("שפתם הכתיבה להם להתעלם‪...‬‬
            ‫חדלו לתפוס אותו")‪ ,‬אך כיום הם סבורים שלא השפה היא שהשפיעה על כך‪ ,‬שכן הם מייחסים את הקושי‬

                                                                                             ‫לרמות הקרינה העל – סגולה‪.‬‬
           ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬המונח "עיוורון הצבעים התרבותי" מיוחס לקושי בהבחנה בין שני צבעים שמאפיין‬

                     ‫את תושבי הכפרים באזור האמזונס (=דוברי השפה הזאת) כתוצאה מהשפעת השפה‪ .‬ואכן‪ ,‬בעבר‬
           ‫החוקרים סברו כי דוברי השפה לוקים בעיוורון צבעים מעין זה‪ ,‬ואילו כיום‪ ,‬הם סבורים שעיוורון הצבעים‬

                   ‫(=הקושי להבחין בין צבעים)‪ ,‬מקורו בפגיעה בחוש הראייה (כתוצאה מרמות הקרינה העל – סגולה‬
                                                                                                                  ‫הגבוהות)‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬בטענה המופיעה בתשובה זו‪ ,‬ההבחנה בין סברת המדענים כיום ובין סברתם בעבר‪,‬‬
             ‫נוגעת להשפעת הזמן על הקושי להבחין בין צבעים‪ ,‬בעוד שמן הפסקה עולה כי סברותיהם נבדלות במקור‬

                                                                                                               ‫לקושי עצמו‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הטענה המופיעה בתשובה זו אכן משקפת את האמור בפסקה – בעבר סברו‬
             ‫המדענים כי היכולת להבחין בין הצבע הכחול לירוק יורדת בשל החשיפה לשפה זו ("שפתם הכתיבה להם‬
            ‫להתעלם מההבדל בין הצבעים עד שבהדרגה הם חדלו לתפוס אותו") ואילו כיום הם סבורים שהיא יורדת‬
            ‫בשל החשיפה הממושכת לקרינה ("חשיפה לרמות גבוהות כל כך של קרינה פוגעת בהדרגה ביכולת להבחין‬

                                                                                                             ‫בין הצבעים")‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
           ‫כדי לקבוע איזה מן הנתונים המופיעים בתשובות מחזק את מסקנת החוקרים‪ ,‬נעמוד תחילה על מסקנה זו‬

                                                                   ‫וכן על הקשר שלה לנתוני המחקר עליו היא מתבססת‪.‬‬

                    ‫במחקר נמצא כי ציוניהם של תלמידים שעסקו בפעילות גופנית לאחר שעות הלימודים היו גבוהים‬
            ‫מציוניהם של תלמידים שלא עסקו בפעילות גופנית כלל‪ .‬לפיכך‪ ,‬הסיקו החוקרים שפעילות גופנית משפרת‬
            ‫את הכישורים השכליים‪ .‬נשים לב כי הממצאים מתייחסים לציונים‪ ,‬ואילו המסקנה מתייחסת לכישורים‬

                 ‫שכליים‪ ,‬כאשר היחס ביניהם ישר (ציונים גבוהים ‪ ‬עלייה בכישורים השכליים)‪ .‬מכך ניתן להבין כי‬
            ‫החוקרים קושרים בין כישורים שכליים לציונים‪ ,‬כלומר‪ ,‬הם מניחים כי ציונים גבוהים משקפים כישורים‬

                                                                                                         ‫שכליים מפותחים‪.‬‬

                ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬התלמידים שעוסקים בפעילות גופנית הם התלמידים שציוניהם גבוהים יותר‪ .‬מכאן‪,‬‬
              ‫שאם תלמידים אלה משקיעים זמן רב בפעילות הגופנית‪ ,‬והדבר מותיר להם רק מעט זמן להכנת שיעורי‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12