Page 8 - ver1
P. 8

‫הבית‪ ,‬אזי שניתן להניח כי הציונים שלהם גבוהים מהציונים של התלמידים שאינם עוסקים בפעילות‬
     ‫גופנית‪ ,‬מכיוון שהיא משפרת את היכולות השכליות שלהם‪ .‬נתון זה אכן מחזק את מסקנת החוקרים‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הנתון המופיע בתשובה זו אינו מחליש או מחזק את מסקנת החוקרים‪ ,‬שכן הוא‬
   ‫נוגע לתלמידים המרבים להיעדר מן הלימודים ולכך שאינם עוסקים בפעילות גופנית‪ .‬כיוון שאין בידינו‬
  ‫מידע אשר לחלקם מתוך כלל התלמידים שאינם עוסקים בפעילות גופנית‪ ,‬וכן מידע אשר להישגיהם‪ ,‬אין‬

                                                                  ‫בנתון זה כדי להשפיע על מסקנת החוקרים‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בדומה להסבר שניתן לתשובה (‪ ,)2‬גם הנתון המופיע בתשובה זו עוסק בקבוצה‬
   ‫שלא ברור מה הוא חלקה מתוך כלל התלמידים שאינם עוסקים בפעילות גופנית‪ ,‬וכן‪ ,‬לא ידוע דבר אשר‬

       ‫להישגיהם‪ .‬כמו כן‪ ,‬גם אם נניח שהתלמידים המתקשים בלימודיהם הם התלמידים שאינם עוסקים‬
         ‫בפעילות גופנית ושהישגיהם נמוכים‪ ,‬אזי שנתון זה מהווה למעשה הסבר חלופי לממצאים עליהם‬

‫מתבססת המסקנה – הישגיהם של תלמידים שאינם עוסקים בפעילות גופנית‪ ,‬נמוכים יותר מהישגיהם של‬
  ‫מי שכן עוסקים בפעילות גופנית‪ ,‬מכיוון שתלמידים אלה מלכתחילה חלשים יותר‪ ,‬ולא משום שהפעילות‬
                                                                      ‫הגופנית משפרת את היכולות השכליות‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הנתון המופיע בתשובה זו אינו מתייחס כלל להישגי התלמידים‪ ,‬כי אם לשיעור‬

‫התלמידים שעוסקים בפעילות גופנית לאחר שעות הלימודים‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא ניתן להקיש ממנו לגבי הקשר בין‬
                                                                            ‫פעילות גופנית להישגי התלמידים‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע באיזה מן המשפטים המופיעים בתשובות החלק שהושמט יכול להיות החלק שהושמט במשפט‬
 ‫שמופיע בשאלה‪ ,‬עלינו לעמוד תחילה על חלקי המשפט השונים וכן על הקשר ביניהם‪ ,‬ולהקיש לגבי החלק‬

                                                                                                       ‫החסר בו‪.‬‬
                            ‫הארוחה אצל סבתי הייתה נפלאה כתמיד‪ ,‬ו ___ המטעמים ערב לכי צלי הבשר‪.‬‬

   ‫בחלקו הראשון של המשפט תואר רושם חיובי מהארוחה כולה ("נפלאה כתמיד")‪ ,‬ובחלקו השני הודגש‬
  ‫טעמה הטוב במיוחד ("ערב לחכי") של אחת מהמנות שהוגשו בארוחה ("צלי הבשר")‪ .‬אם כן‪ ,‬סביר שאת‬

       ‫החלק החסר במשפט תשלים מילה המציינת הדגשת פרט ספציפי מתוך המכלול אליו הוא משתייך‪.‬‬
                                                                               ‫המילה המתאימה היא "מכל"‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬במשפט המופיע בתשובה זו אין הדגשה של פרט מתוך מכלול‪ ,‬כי אם השוואה בין‬
                           ‫שני פרטים דומים – "ספרה הקודם של זכאי הצליח יותר‪/‬פחות מספרה החדש"‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במשפט המופיע בתשובה זו אין הדגשה של פרט מתוך מכלול‪ ,‬כי הוצאה של דבר‬
 ‫מה מתוך הכלל – "אני מתעלמת מרוב המודעות הנשלחות אלי בדואר‪ ,‬אך לא פעם אני קוראת אחת מהן‬

                                                                                                         ‫בעיון"‪.‬‬
           ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במשפט המופיע בתשובה זו אין הדגשה של פרט מתוך מכלול‪ ,‬כי אם של‬
     ‫השוואה‪/‬ניגוד– "בניגוד ל‪/‬שלא כמו סרטיו המאוחרים של גורביץ'‪ ,‬סרטיו המוקדמים דווקא חביבים‬

                                                                                                           ‫עלי"‪.‬‬

                                                                                                                            ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12