Page 4 - ver1
P. 4

‫הנימוקים של שאול ספיר לכך ששניים מן ההסברים הרווחים לכישלון הטחנה אינם נכונים ("דוחה שניים‬
         ‫מן הסברים‪ .)"...‬הסבר אחד מייחס את הכישלון למיקום הטחנה בשכונת משכנות שאננים מכיוון‬
        ‫שהרוחות שנושבות בה אינן חזקות מספיק‪ .‬אך ספיר דוחה הסבר זה בטענה כי בתקופה בה נבנתה‬

     ‫הטחנה‪ ,‬עדיין לא הוקמו שכונות סביב משכנות שאננים‪ ,‬ולמעשה נשבו בשכונה רוחות חזקות (הגורם‬
       ‫הדרוש לפעילות הטחנה)‪ .‬הסבר נוסף מייחס את הכישלון לכך שהיא הוקמה לפי מודל אנגלי שאינו‬

     ‫מתאים לזן המקומי והקשה של החיטה‪ .‬אך ספיר דוחה הסר זה בטענה כי המנגנונים של הטחנה היו‬
                                                                   ‫מתוחכמים דיים כדי להתגבר על קושי זה‪.‬‬

        ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי השכונות הסובבות את משכנות שאננים מקשות על‬
‫הרוחות להגיע אל הטחנה‪ ,‬שכן ספיר מציין כי לפני הקמתן של שכונות אלה נשבו במשכנות שאננים רוחות‬

                                                                          ‫חזקות מהרוחות שנושבות בה כיום‪.‬‬
        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי החיטה הצומחת באנגליה רכה מן החיטה הצומחת‬
‫בישראל‪ ,‬שכן לטענתו של ספיר‪ ,‬מנגנוניה של הטחנה (אשר נבנתה לפי מודל אנגלי) מתוחכמים מספיק כדי‬
    ‫להתגבר גם על זן החיטה המקומי‪ ,‬הקשה‪ .‬מכאן‪ ,‬שהזן האנגלי (המדינה בה פותחו המנגנונים) אכן רך‬

                                                                           ‫יותר מזן החיטה שצומחת בישראל‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬בפסקה לא נטען כי יש חוקרים הסבורים שטחנת הרוח במשכנות שאננים לא הייתה‬

                                          ‫כישלון‪ ,‬כי אם שהם חלוקים בדעתם אשר לסיבה לכישלון הטחנה‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי הדעות חלוקות בשאלה מדוע התבדו התחזיות הוורודות‬
  ‫בנוגע לטחנת הרוח במשכנות שאננים‪ ,‬שכן זו למעשה מהות הפסקה כולה – הוצגו שני הסברים לכישלון‬

                                                                              ‫הטחנה‪ ,‬ואילו ספיר דחה אותם‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
       ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות מתארת מהלכים שאפשר שהתרחשו בסיבוב בו‬
‫אורית הייתה הראשונה למסור את הכדור‪ ,‬נעמוד תחילה על כללי המשחק כפי שמפורטים בשאלה‪ ,‬ולאחר‬

                                                               ‫מכן נבדוק לאורם איזו מן האפשרויות תיתכן‪.‬‬

       ‫כל משתתפת יכולה למסור את הכדור רק פעם אחת‬  ‫‪-‬‬
       ‫כל משתתפת יכולה לתפוס את הכדור רק פעם אחת‬  ‫‪-‬‬
‫אסור לשחקנית למסור את הכדור למי שעומדת בסמוך לה‬   ‫‪-‬‬

                                         ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬טליה מסרה לגילה ובכך סיימה את הסיבוב‪.‬‬
   ‫אם גילה הייתה האחרונה בסיבוב‪ ,‬אזי שהדבר מחייב שמי שמסרה לטליה את הכדור היא אורית ‪ ,‬שכן‬
‫לשחקנית אסור למסור את הכדור למי שעומדת בסמוך לה (במקרה זה‪ ,‬יפעת או הדס)‪ ,‬אך נאמר כי אורית‬

                                      ‫הייתה הראשונה למסור את הכדור בסיבוב זה‪ ,‬ולכן תשובה זו נשללת‪.‬‬
                                     ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬יפעת מסרה את הכדור לגילה וזו מסרה אותו לטליה‪.‬‬
  ‫ידוע כי אורית הייתה הראשונה למסור‪ ,‬וכי היא יכולה למסור את הכדור לטליה או להדס בלבד (שכן הן‬

                                                                                                                  ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9