Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .4‬לדבר ‪ :‬הגאים — הגאים הינם הצלילים השונים שיחדיו מרכיבים את המילים‪ .‬ובאמצעות המילים‬
                                                                                            ‫מתאפשר לנו לדבר‪.‬‬

     ‫נשים לב כי נעזרנו בגורם מקשר (מילים)‪ .‬גם בתשובות נחפש גורם מקשר שיעזור להרכיב את הקשר‪.‬‬
 ‫(‪ )1‬לרקוד ‪ :‬תנועות — תנועות שונות יוצרות צעדי ריקוד‪ .‬באמצעות צעדי הריקוד מתאפשר לנו לרקוד‪.‬‬

                                                                                                   ‫מתאים‪.‬‬
                                         ‫(‪ )2‬לשתות ‪ :‬נוזלים — לשתות משמעו לצרוך נוזלים‪ .‬לא מתאים‪.‬‬
                                        ‫(‪ )3‬לדפדף ‪ :‬דפים — לדפדף משמעו לעבור בין הדפים‪ .‬לא מתאים‪.‬‬
 ‫(‪ )4‬לאיית ‪ :‬אותיות — לאיית משמעו לפרט אותיות מרכיבות את המילה‪ .‬אולם לדבר אין משמעו לפרט‬
                            ‫אילו הגאים‪ ,‬אלא הגאים מהווים את אבני הבניין של הדיבור‪ .‬לא מתאים‪.‬‬

                                           ‫‪ .5‬גרש ‪ :‬גרשיים — גרשיים מורכבים משני סימנים הנקראים גרש‪.‬‬
 ‫(‪ )1‬ציפורן ‪ :‬ציפורניים — ציפורניים הינה צורת הרבים של ציפורן‪ ,‬אולם אין זה בהכרח הצורה הכפולה‬

                        ‫של ציפורן‪ .‬גרשיים היא הצורה הכפולה של גרש ולא צורת הרבים‪ .‬לא מתאים‪.‬‬
    ‫(‪ )2‬מצילה ‪ :‬מצילתיים — מצילתיים מורכבות משתי מצילות‪ ,‬כשם שגרשיים מורכבים משני גרשים‪.‬‬

                                                                                                   ‫מתאים‪.‬‬
  ‫(‪ )3‬משקפת ‪ :‬משקפיים — משקפת ומשקפיים הם שני אביזרים המסייעים לנו לראות טוב יותר‪ .‬אולם‬

                                                                         ‫הייעוד שלהם שונה‪ .‬לא מתאים‪.‬‬
                                         ‫(‪ )4‬כתפייה ‪ :‬כתפיים — כתפייה מונחת על הכתפיים‪ .‬לא מתאים‪.‬‬

       ‫‪ .6‬חווק ‪ :‬לטפס — חווק פירושו שלב‪ ,‬מדרגה בסולם‪ .‬כלומר‪ ,‬חווק הינו חלק מאמצעי מסוים (סולם)‬
                                                                                      ‫שבאמצעותו ניתן לטפס‪.‬‬

      ‫נשים לב כי נעזרנו בגורם מקשר (סולם)‪ .‬גם בתשובות נחפש גורם מקשר שיעזור להרכיב את הקשר‪.‬‬
           ‫(‪ )1‬שן ‪ :‬לסרק — מסרק מורכב מהרבה שיניים‪ .‬כלומר‪ ,‬שן הינה חלק מאמצעי מסוים (מסרק)‬
                                                                        ‫שבאמצעותו ניתן לסרק‪ .‬מתאים‪.‬‬
            ‫(‪ )2‬עט ‪ :‬לכתוב — באמצעות העט ניתן לכתוב‪ .‬חסר כאן הגורם המקשר (סולם)‪ .‬לא מתאים‪.‬‬

   ‫(‪ )3‬זר ‪ :‬לשזור — לשזור הינה הפעולה של יצירת הזר‪ .‬לטפס אינה הפעולה ליצירת חווק‪ .‬לא מתאים‪.‬‬
    ‫(‪ )4‬צל ‪ :‬להאיר — להאיר הינה פעולה שמבטלת את הצל‪ .‬קיין כאן קשר של ניגוד‪/‬ביטול שאינו קיים‬

                                                                              ‫בקשה המקורי‪ .‬לא מתאים‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
             ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות עולה מן הפסקה‪ ,‬נבין תחילה את האמור בה‪.‬‬

 ‫חלקה הראשון של הפסקה עוסק בכך שישנם חרקים רעילים שעל גופם סממנים המעידים על כך‪ ,‬ולפיכך‬
  ‫בעלי חיים למדו להימנע מטריפתם (הצרעה היא דוגמה לחרק שעל גופו סימנים המעידים כי הוא רעיל)‪.‬‬
‫בחלקה השני של הפסקה נאמר כי יש חרקים אינם רעילים אשר "ניצלו" עובדה זו והתפתחו כך שצבעיהם‬

      ‫נעשו דומים לאלה של החרקים הרעילים‪ ,‬כלומר‪ ,‬יש חרקים לא רעילים שצבעי גופם מעידים כי הם‬

                                                                                                                           ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7