Page 3 - ver1
P. 3

‫רעילים (כמו למשל זבובים ממינים מסוימים) כדי שבעלי חיים יימנעו מטריפתם‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור לעיל עולה כי הזבובים דווקא כן מצליחים להערים על טורפיהם‪ ,‬שכן‬
                                                        ‫צבעיהם כשל חרקים רעילים ולכן בעלי חיים נמנעים מטריפתם‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אין כל התייחסות לשיעור התפוצה של הזבובים וכן של הצרעות‪.‬‬
                ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי אף שבעלי חיים יכולים לטרוף את הזבובים בלי להינזק‪ ,‬הם‬
            ‫נמנעים מלעשות זאת‪ ,‬שכן נאמר כי הזבובים אינם רעילים‪ ,‬אך צבעיהם כשל חרקים רעילים‪ ,‬ולפיכך בעלי‬

                                                                                                   ‫חיים נמנעים מטריפתם‪.‬‬
              ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אין כל התייחסות לתדירות בה נטרפים הזבובים בהשוואה לתדירות בה‬

                                                                                 ‫נטרפים חרקים רעילים כדוגמת הצרעות‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
              ‫כדי לקבוע על איזו מן ההנחות המופיעות בתשובות מבוססת קביעת החוקר‪ ,‬נעמוד תחילה על קביעה זו‪,‬‬

                                                                     ‫וכן על הקשר שלה לממצאים עליהם היא מתבססת‪.‬‬
            ‫החוקר קובע שרמת האינטליגנציה של פעוטות בני שנה גבוהה מזו של כלבים‪ ,‬כיוון שהפעוטות מזהים את‬

                      ‫עצמם במראה בגיל שנה‪ ,‬כלומר‪ ,‬הוא קושר בין יכולתם לזהות את עצמם במראה ובין כך שרמת‬
              ‫האינטליגנציה שלהם גבוהה משל כלבים‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שעליו להניח שהכלבים אינם יכולים לזהות את עצמם‬

                                                          ‫במראה כיוון שהאינטליגנציה שלהם אינה גבוהה די לצורך כך‪.‬‬

               ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬ההנחה עליה מתבססת קביעת החוקר הינה שהאינטליגנציה של כלבים אינה‬
                                                                             ‫גבוהה מספיק כדי לזהות את עצמם במראה‪.‬‬

               ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי החוקר רואה ברמת האינטליגנציה כגורם שאחראי ליכולתם‬
            ‫של הפעוטות לזהות את עצמם במראה‪ ,‬ולא להיפך‪ ,‬כפי שעולה מתשובה זו‪ .‬כמו כן‪ ,‬אין בה כל התייחסות‬

                               ‫לכלבים‪ ,‬ומכאן שלא ניתן לקשור באמצעותה בין רמת האינטליגנציה של שתי הקבוצות‪.‬‬
               ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬ההנחה המופיעה בתשובה זו זהה במשמעותה לקביעת החוקר‪ ,‬ולכן אינה יכולה‬

                                                                                               ‫להיות זו שעומדת בבסיסה‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬ההנחה המופיעה בתשובה זו עוסקת בפעוטות אחרי גיל שנה‪ ,‬בעוד שמסקנת‬
            ‫החוקר עוסקת בפעוטות בני שנה‪ ,‬לפיכך היא אינה רלוונטית‪ .‬כמו כן‪ ,‬נשים לב כי הנחה זו עוסקת בקבוצת‬

                                               ‫הפעוטות‪ ,‬ואין בה כדי לקשור בין רמת האינטליגנציה של שתי הקבוצות‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
               ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות אינה עולה מן הפסקה‪ ,‬עלינו להבין תחילה את האמור‬

                                                                                                                         ‫בה‪.‬‬

             ‫תחילה נאמר כי למרות התחזיות בדבר הצלחתה של טחנת הרוח‪ ,‬היא פעלה פחות משני עשורים‪ .‬בהמשך‬
                                                                                                                     ‫מוצגים‬

‫‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8