Page 8 - ver1
P. 8
שכן אין בהאזנה לדברי האסירים בעת משחק הקלפים כדי לעמוד על אמתות הפרטים
שהם מוסרים ,ומכאן שלא ניתן יהיה לקבוע אם המשחק אכן עלול להוביל להפללות
שווא.
תשובה ( )3אינה נכונה .השיטה המוצעת בתשובה זו אינה מתאימה להיות זו שהציע לוין,
שכן אין בעידודו של שוטר סמוי את האסירים לשוחח על הפשעים בעת המשחק ,כדי
לדעת האם הפרטים שהם מוסרים לגביהם נכונים או לא ,ומכאן שלא ניתן יהיה לקבוע
אם המשחק אכן עלול להוביל להפללות שווא.
תשובה ( )4אינה נכונה .השיטה המוצעת בתשובה זו אינה מתאימה להיות זו שהציע לוין,
שכן ההצעה לשיפור תנאי מאסרם של מי שימסרו מידע אשר לפשעים המתוארים הינה
בגדר תמריץ למסור פרטים ,ולא ניתן לקבוע באמצעותה האם פרטים אלה נכונים או לא.
.15התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזה מן המשפטים המופיעים בתשובות מסכם את הרעיון המרכזי בדבריו של
אגסי ,עלינו תחילה להבין את תוכנם.
בדבריו ,מתייחס אגסי להשתייכות האדם למדינה על פי שתי גישות שונות,
האינדיווידואליזם והקולקטיביזם .לפי האינדיווידואליזם ,הכלל הוא אוסף של פרטים
(" ...אין הכלל אלא אוסף = "...הכלל הוא אוסף) ,והשתייכותו של הפרט לכל גוף ציבורי,
כמו המדינה למשל ,נובעת מבחירה רצונית להשתייך אליו .כדי לחדד טענה זו ,מקביל
לוין את הבחירה האמורה לבחירתו של אדם להצטרף למועדון כלשהו .לפי
הקולקטיביזם ,הפרט הוא איבר מקולקטיב (קבוצת אנשים הפועלים יחד למען מטרה
מסוימת) ,במקרה זה המדינה ,וההשתייכות אליה היא בגדר הכרח.
אם כן ,הרעיון המרכזי בפסקה נוגע להבדל בין האופן שבו מגדיר האינדיווידואליזם את
השתייכות הפרט למדינה – בחירה רצונית – ובין האופן שמגדיר זאת הקולקטיביזם –
הכרח.
תשובה ( )1אינה נכונה .לוין טוען כי עצם ההשתייכות למדינה (בין אם היא סוג של גוף
ציבורי כפי שמגדיר האינדיווידואליזם ,ובין אם היא סוג של קולקטיב) שונה לפי שתי
הגישות (בחירה/הכרח) ,ולא כי הרצון להשתייך לגוף ציבורי הוא שמבדיל ביניהן ,כפי
שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .במשפט שמופיע בתשובה זו מובחנות שתי הגישות ביחסן ליכולתו
של גוף ציבורי להתקיים כתלות באופן השתייכות הפרטים אליו (בוחרים להשתייך או
משתייכים על אף שלא בהכרח הסכימו לכך) ,דבר שלוין כלל לא עוסק בו בדבריו.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה לא נטען כי לפי הקולקטיביזם ,המדינה היא הגוף היחיד
שהמשתייכים אליו בוחרים להשתייך אליו ,אלא שבחברה מאורגנת הקולקטיב הוא
המדינה ,וההשתייכות אליה היא בגדר הכרח.
תשובה ( )4נכונה .הרעיון המרכזי בדבריו של לוין הוא אכן שלפי האינדיווידואליזם,
השתייכותו של אדם למדינה – כמו לכל גוף ציבורי אחר – נעשית מבחירה ,ואילו לפי
הקולקטיביזם ,השתייכותו אליה הכי כורח.
8