Page 6 - qua1
P. 6

‫‪ .18‬השאלה שלפנינו הינה שאלה בגאומטריה העוסקת בתכונות המשושה‬
‫המשוכלל‪ .‬כפי שלמדנו‪ ,‬הזווית הפנימית במשושה היא ‪ 120‬מעלות‪ .‬לכן‪ ,‬הזווית‬
 ‫הצמודה לה תהיה שווה ל ‪ 60‬מעלות‪ .‬כלומר‪ ,‬המשולש שנוצר בצד הוא משולש‬

                                         ‫ישר זווית ‪( 30, 60, 90‬משולש דוגמנית)‪.‬‬
‫כפי שלמדנו‪ ,‬במשולש זה המעבר מהניצב הגדול לניצב הקטן הוא על ידי חלוקה‬

          ‫ב ‪ .√3‬בנוסף המעבר מהניצב הקטן ליתר הוא על ידי הכפלה פי ‪ .2‬כיוון‬

‫ומשם‬  ‫‪  ‬‬  ‫הניצב הגדול‬  ‫את‬  ‫למצוא‬  ‫המלבן ל ‪ ,2‬נוכל‬  ‫המשושה חוצה את‬    ‫שקודקוד‬
      ‫‪2‬‬

                                                       ‫למצוא את שאר הצלעות‪.‬‬

                                ‫‪  ‬‬

                               ‫המעבר מהניצב הגדול לניצב הקטן ‪2 =    -‬‬

                               ‫‪√3 2√3‬‬

                        ‫‪  ‬‬  ‫×‬  ‫‪2‬‬  ‫=‬  ‫‪  ‬‬  ‫‪-‬‬  ‫הוא‬  ‫ליתר‬  ‫הקטן‬  ‫מהניצב‬  ‫המעבר‬  ‫כעת‬
                       ‫‪2√3‬‬           ‫‪√3‬‬

          ‫לבסוף‪ ,‬כשאנו יודעים את צלעו של המשושה נוכל לחשב את היקפו –‬

                ‫‪       ‬‬
          ‫= ×‪6‬‬

               ‫‪√3 √  ‬‬

    ‫‪ .19‬השאלה שלפנינו הינה שאלה אלגברית העוסקת בערך מוחלט‪ .‬כפי שלמדנו‪ ,‬אי שוויון בערך מוחלט ניתן‬
     ‫לפשט בצורה אלגברית‪ .‬בטרם נעשה זאת נשים לב כי ‪   ‬שהוא גדול מהערך המוחלט הוא בהכרח איבר‬

                                                                                                          ‫חיובי –‬
                                                 ‫‪|   +   | <   ‬‬
                                              ‫‪−   <    +    <   ‬‬

                                                          ‫כעת נפצל את אי השוויון לשני אי שוויונים נפרדים –‬
                                        ‫‪−   <    +       +    <   ‬‬

                                            ‫‪−2   <       < 0‬‬
                      ‫הגענו למסקנה כי ‪   ‬הוא שלילי ואם נפשט את אי השוויון השני נראה כי ‪0 <    + 2  ‬‬

                                             ‫כלומר‪ ,‬כדי שהסכום יהיה עדיין חיובי עלינו לוודא כי ‪|  | <     ‬‬

                                                                            ‫דרך נוספת – הצבת מספרים נוחים‪.‬‬
                                                                                       ‫נניח בהתחלה כי ‪   = 10‬‬

                                                ‫‪|10 +   | < 10‬‬
‫כדי לשמור על אי השוויון הנוכחי עלינו לוודא ש ‪   ‬לא יהיה שלילי מדי‪....‬כלומר‪ ,‬שלא יעבור בערכו את ‪.-20‬‬

                                                                                              ‫משמע‪.|  | <      ,‬‬
   1   2   3   4   5   6   7