Page 9 - ver2
P. 9

‫מתמודד עם החיסרון הזה (כלומר‪ ,‬שהישמעות לכלל אצבע מסוים לאו דווקא הביאה לבחירה בדרך הפעולה‬
                                                                                                ‫המועילה ביותר)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי אדם שפועל לפי תועלתנות כללים וסבור שבמקרה כלשהו כלל‬
‫האצבע הרלוונטי אינו מביא את התועלת המרבית נמצא במלכוד‪ :‬עליו לפעול לפי הכלל‪ ,‬אף שבמקרה זה‬
‫פעולתו לא תביא את התועלת המרבית‪ .‬מכאן‪ ,‬שלא ייתכן כי הטענה העיקרית בפסקה הינה כי לפי תועלתנות‬
‫כללים ראוי לפעול לפי כללים שאנו יודעים שלרוב הם מביאים את התועלת המרבית‪ ,‬חוץ מאשר במקרים‬

                                       ‫שבהם אנו חושבים שהכלל הרלוונטי אינו מביא את התועלת המרבית‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה אומנם כי שלא כמו מי שפועלים לפי תורות תועלתניות אחרות‪,‬‬
‫הפועלים לפי תועלתנות כללים אינם נתקלים בקושי הנובע מהצורך לבחון כל מקרה לגופו‪ .‬אולם זו אינה‬
‫הטענה המרכזית שנטענת בפסקה‪ .‬עניין זה מהווה חלק מהטענה העיקרית‪ ,‬ולפיה על אף יתרון זה‪ ,‬כשפועלים‬
‫כך עלולים לבחור בדרך פעולה שחוטאת למטרתן המקורית של תורות תועלתניות (בחירה בדרך שתניב את‬

         ‫התועלת המרבית)‪ .‬הרי לא תמיד פעולה לפי כלל האצבע הרלוונטי אכן תביא לתועלת הרבה ביותר‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן האמור לעיל‪ ,‬אכן עולה כי הטענה העיקרית בפסקה הינה כי שלא כמו תורות תועלתניות‬
‫אחרות‪ ,‬תועלתנות כללים דורשת מהפועלים לפיה למלא אחר כללי אצבע ‪,‬ולעיתים הדבר מוביל אותם לפעול‬

                                               ‫בדרך הסותרת את המטרה המקורית של התורות התועלתניות‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן התשובות מסכמת את הפסקה באופן הטוב ביותר‪ ,‬ננתח תחילה את עיקרי הדברים‬

                                                                                                   ‫המובאים בה‪.‬‬

‫בחלקה הראשון של הפסקה מוצגת הטענה ולפיה אף שההעדפה להינשא לבת או בן זוג מאותה דת ואותו‬
‫מוצא נחלשת עם הזמן‪ ,‬אין פירוש הדבר שהנטייה להומוגמיה (דפוס נישואים בין בני אדם בעלי מאפיינים‬
‫דומים מבחינה חברתית‪ ,‬דתית וכדומה) נחלשת‪ .‬לאחר מכן מובא הסבר שתומך בטענה הזו – לצד מגמת‬
‫ההיחלשות שתוארה‪ ,‬חלה עלייה בזוגות הנישאים לבני‪/‬בנות זוג בעל מאפיינים דומים מבחינת רמת השכלה‪.‬‬
‫כלומר‪ ,‬אנשים עדיין מעדיפים להינשא למי שחולק עמם מאפיינים דומים‪ ,‬אך בעוד שבעבר היו אלה‬

                                                         ‫מאפיינים כמו דת ומוצא‪ ,‬כיום מדובר ברמת השכלה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬האפשרות המוצגת בתשובה זו אכן מסכמת את הפסקה בצורה עניינית וטובה – כאמור‪,‬‬
‫גם בימינו‪ ,‬כבעבר‪ ,‬בני אדם נוטים להעדיף בני זוג הדומים להם ברכיבי זהות מרכזיים; אלא שרכיבים‬

                     ‫שנחשבו מרכזיים‪ ,‬כמו דת ומוצא‪ ,‬הולכים ונדחקים לטובת רכיבים כמו רמת ההשכלה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן ההסבר שלעיל עולה כי הבחירה להינשא לאדם בעל רכיבי זהות דומים לשלנו‬
‫משקפת דפוס של הומוגמיה‪ .‬רכיבים אלו יכולים להיות מוצא‪ ,‬דת או רמת השכלה‪ .‬כאמור‪ ,‬המסר העיקרי‬
‫בפסקה הוא שההומוגמיה לא נעלמה או נחלשה‪ ,‬אל שהביטויים שלה השתנו (בעבר העדיפו להינשא לאנשים‬
‫דומים מבחינת דת ומוצא‪ ,‬וכיום הפוקוס הוא על דמיון ברמת השכלה)‪ .‬אם כן‪ ,‬הטענה ולפיה אף שהנטייה‬
‫להומוגמיה עדיין קיימת בימינו‪ ,‬היא הולכת ונחלשת‪ ,‬שכן בני אדם מייחסים לרכיבי זהות כמו דת ומוצא‬

         ‫חשיבות הולכת ופוחתת לעומת רכיבי זהות כמו רמת ההשכלה – אינה מסכמת את הפסקה כראוי‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14