Page 7 - ver2
P. 7

‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬

‫נאמר לנו שמיד לאחר מסע הפרסום של חברת המשקאות ״שלוק״ חלה עלייה דרסטית במכירות‪ .‬לאור זאת‬
‫הוסק כי העלייה במכירות נעוצה במסע הפרסום‪ .‬נשאלנו איזו מן העובדות אינה מחלישה את המסקנה‬

                                    ‫האמורה‪ .‬כלומר‪ ,‬איזו מן העובדות אינה מספקת הסבר חלופי לממצאים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אם מסע הפרסום נערך בתקופה שבה שרר בארץ שרב כבד וממושך‪ ,‬בהחלט אפשרי‬
‫שהעלייה במכירות נעוצה בביקוש למשקאות קלים על רקע החום הכבד‪ ,‬ולא באפקט של מסע הפרסום‬

                                                                                              ‫כשלעצמו‪ .‬מחליש‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אם בזמן מסע הפרסום דווח בעיתונות כי משקאות החברה יפים לבריאות‪ ,‬בהחלט‬
‫אפשרי שהעלייה במכירות נעוצה בתדמית החיובית שהתגבשה כתוצאה מהדיווח על היתרונות הבריאותיים‬

                                      ‫של משקאות החברה‪ ,‬ולא באפקט של מסע הפרסום כשלעצמו‪ .‬מחליש‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬אם בזמן מסע הפרסום חלה עלייה במחירי המשקאות הקלים בארץ באופן כללי‪ ,‬אך עדיין‬
‫חלה עלייה דרסטית במכירות של חברת ״שלוק״ באופן ספציפי‪ ,‬ניתן להניח שלקמפיין הייתה השפעה על‬

                                                                                                ‫המכירות‪ .‬מחזק‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אם בזמן מסע הפרסום העלתה החברה המתחרה את מחירי מוצריה‪ ,‬בהחלט אפשרי‬
‫שהעלייה במכירות של ״שלוק״ נעוצה בכך שלקוחות מעדיפים את מוצרי החברה משום שהם פחות יקרים‬

                                                ‫מהמתחרים‪ ,‬ולא באפקט של מסע הפרסום כשלעצמו‪ .‬מחליש‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬

‫כדי לקבוע באיזה מן המשפטים בתשובות ההפתעה המובעת היא הדומה ביותר להפתעה שהביע אבנר‪ ,‬נבין‬
                                  ‫מה גרם לו להיות מופתע‪ ,‬וננסה לזקק את העיקרון שניצב בבסיס הפתעתו‪.‬‬

‫אבנר הופתע שמחירי העגבניות השבוע גבוהים מבשבוע שעבר‪ ,‬בגלל שפורסם כי השבוע ירדו בממוצע מחירי‬
‫הירקות והפירות‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא ידע שבממוצע צפויה ירידה במחירי הירקות והפירות‪ ,‬ולפיכך הופתע שמחירי‬
‫העגבניות עלו‪ .‬אפשר לומר שאבנר הניח שמגמה שנכונה לקבוצה מסוימת ככלל (ירידת מחירים של קב׳‬
‫הירקות והפירות) תתקיים גם עבור מקרה פרטי בתוך הקבוצה הזו (עגבניות)‪ .‬ולכן הוא הופתע לגלות שדווקא‬

                                                ‫במקרה הפרטי הזה קרה בדיוק ההיפך (מחירי העגבניות עלו)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו הדוברת מופתעת משום שהניחה שתוצאה שנכונה לתנאים מסוימים‬
‫תתקיים גם אם יהפכו את הקשר ביניהם – היא הניחה שנסיעה בכיוון מסוים תיקח לה שעה (ולא חצי שעה‪,‬‬
‫כפי שהתברר בפועל)‪ ,‬משום שזה משך הזמן שלוקח לעשות את אותה נסיעה רק בכיוון ההפוך‪ .‬זה לא דומה‬
‫להפתעה של אבנר‪ .‬כאמור‪ ,‬הוא הופתע לגלות שבניגוד למה שידוע לו על קבוצה מסוימת (בממוצע‪ ,‬מחירי‬
‫הירקות והפירות צפויים לרדת)‪ ,‬עבור מקרה פרטי בתוך הקבוצה הזו קרה בדיוק ההיפך (מחירי העגבניות‬

                                                                                                       ‫התייקרו)‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12