Page 8 - ver2
P. 8

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו הדוברת מופתעת מתוצאה של מקרה פרטי‪ ,‬שקרתה בניגוד לציפייה‬
‫שהושתתה על ידע לגבי הקבוצה – היא הופתעה מכך שנבחרת מצרים ניצחה את נבחרת גרמניה‪ ,‬משום‬
‫שמעולם לא קרה שנבחרת מאפריקה ניצחה נבחרת מאירופה‪ .‬במבט ראשון תשובה זו עשויה להיראות‬
‫מתאימה‪ ,‬אך נשים לב לדקויות שמבדילות את הדוגמה הזו מהמקרה שהוצג בשאלה‪ .‬בתשובה זו הדובר‬
‫מופתעת ממקרה חסר תקדים (ניצחון של נבחרת מאפריקה)‪ ,‬אך זה לא ממש המצב בעניין של אבנר –‬
‫ההפתעה של אבנר נובעת מכך שהוא ציפה שמה שנכון בממוצע לכלל הפירות והירקות יחול גם לגבי המקרה‬
‫הספציפי של העגבניות‪ .‬היות וממוצע מורכב מערכים גבוהים ונמוכים יותר‪ ,‬הגיוני שאף שבממוצע צפויה‬
‫ירידה במחירי הפירות והירקות‪ ,‬זה לא שולל שיהיו פריטים שמחירם יעלה‪ .‬לא מדובר בהפתעה ממקרה‬

                                                                                                    ‫חסר תקדים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬בתשובה זו ההפתעה המובעת אכן דומה מאוד להפתעה שהביע אבנר – הדוברת מופתעת‬
‫שמקרה פרטי מגלם תוצאה הפוכה של מה שנכון בממוצע עבור הקבוצה שאליה הוא משתייך; היות ובממוצע‬
‫בגיל ‪ 12‬בנות גבוהות מבנים‪ ,‬היא הופתעה שבמקרה הספציפי של רועי ואפרת המצב בדיוק הפוך – רועי גבוה‬
‫מאפרת‪ .‬ההפתעה פה דומה להפתעה של אבנר‪ ,‬שהרי בממוצע מחירי הפירות והירקות היו צפויים לרדת‪,‬‬

                                          ‫ואילו במקרה של מחירי העגבניות‪ ,‬קרה בדיוק ההפך – מחירן עלה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו הדוברת מופתעת שתל אביב גשומה מירושלים למרות שבירושלים יותר‬
‫קר לעומת תל אביב‪ .‬קור וגשם הם קונספטים קרובים‪ ,‬אך לא זהים‪ .‬נשים לב שבמקרה של אבנר ממש מדובר‬
‫באותו רעיון (מחיר) שהתוצאה לגביו בהקשר של דוגמה פרטית הייתה הפוכה התרחשה בניגוד לציפייה‬

                                                                                   ‫הנובעת לממוצע שנוגע לכלל‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן התשובות מסכמת את הטענה המרכזית בפסקה‪ ,‬ננתח תחילה את עיקרי הדברים‬

                                                                                                   ‫המובאים בה‪.‬‬

‫תחילה מוסבר לנו מהן תורות מוסר תועלתניות – תורות שלפיהן ראוי תמיד לפעול באופן שיניב את התועלת‬
‫המרבית לכל הנוגעים בדבר‪ ,‬ונכתב כי מבחינה פרקטית קיימת בהן בעייתיות מסוימת (לרוב זה בלתי אפשרי‬
‫לשקול את כל החלופות כדי להכריע מהי אכן דרך הפעולה הטובה והיעילה ביותר)‪ .‬בחלקה השני של הפסקה‬
‫נכתב כי תועלתנות כללים (אחת מהתורות תועלתניות) מהווה דרך להתמודד עם הבעייתיות האמורה‪ .‬תורה‬
‫זו בעצם קובעת שיש לפעול כללי אצבע שלרוב מביאים את התועלת המרבית מבלי שיהיה צורך להתמודד‬
‫עם לבטים רבים בדרך‪ .‬עם זאת‪ ,‬גם תורה זו אינה בלי חסרונות; לעתים עלול לקרות מצב שאדם יפעל לפי‬
‫כלל האצבע הרלוונטי אף שהוא לאו דווקא יביא לתועלת המרבית‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי הטענה העיקרית‬
‫בפסקה הינה שתועלתנות כללים קובעת שיש לפעול לפי כללי אצבע שנועדו להביא לבחירה בדרך הפעולה‬
‫שתניב את התועלת הרבה ביותר‪ ,‬אך בפועל‪ ,‬לא תמיד זה כך‪ .‬ואז בעצם מי שנוקט בגישה זו פועל באופן‬

                                        ‫שסותר במידת מה את המטרה העיקרית של תורות מוסר תועלתניות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה אכן עולה כי הסתמכות על כללי אצבע מהווה מאפיין ייחודי של תועלתנות‬
‫כללים‪ ,‬והוא נועד לפתור בעיה מהותית של תיאוריות תועלתניות אחרות‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪ .‬עם זאת‪,‬‬
‫לב בהמשך התשובה נטען כי מאפיין זה אינו מצליח לעשות זאת‪ .‬משתמע מכך שמדובר בחיסרון שבהכרח‬

     ‫מתקיים בכל המקרים‪ .‬נשים לב שבפסקה דובר על כך שבנאדם שנוקט בגישה זו עלול למצוא את עצמו‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13